מתי ניתן לתבוע את המעסיק על תאונת עבודה?

נפגעתם בתאונת עבודה? אם התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות המעסיק שלכם, תוכלו לתבוע ממנו פיצויים, ולא רק את הביטוח הלאומי. באילו נסיבות ניתן להגיש תביעה ועל מה חשוב להקפיד

gettyimage, צילום: gettyimage

בשיתוף זאפ משפטי

עובדים המבקשים למצות את הזכויות שלהם בעקבות תאונת עבודה מגישים לרוב את התביעה שלהם למוסד לביטוח לאומי. אם בעקבות תביעה זו, מוכרת התאונה כתאונת עבודה – הם רשאים לדרוש לקבוע להם דרגת נכות, ואז לקבל מענק חד פעמי או קיצבה חודשית.

ואולם, במקרים רבים מעבר להגשת תביעה לביטוח לאומי, רשאים עובדים להגיש גם תביעת פיצויים נגד המעסיק שלהם, זאת אם תאונת העבודה נגרמה כתוצאה מרשלנותו. בשורות הקרובות נבקש להתמקד בסוג זה של תביעות, שלעתים בהן מצוי הכסף הגדול באמת. 

המעסיק שלכם התרשל? אתם זכאים לפיצוי

"תאונת עבודה מוגדרת על פי החוק כתאונה הנגרמת לעובד תוך כדי ועקב העבודה שלו אצל המעסיק", מסביר עו"ד ידידיה בלויגרונד, מומחה לדיני נזיקין, המסייע לעובדים רבים שנפגעו בתאונות עבודה למצות את זכויותיהם. 

לדבריו, ההגדרה בחוק של תאונות עבודה היא רחבה יחסית וכוללת למשל גם תאונה הנגרמת לעובד כשהוא נמצא בדרך למקום העבודה שלו או בחזרה ממנו. "גם תאונה הנגרמת לעובד שמקפיץ את הילד לבית הספר, כשהוא נמצא בדרך לעבודה, תיחשב לתאונת עבודה", מסביר עו"ד בלויגרונד.

"השלב הראשון במימוש הזכויות של מי שנפגע בתאונת העבודה עובר במיצוי זכויותיו מול הביטוח הלאומי", אומר עו"ד בלויגרונד. את התביעה לעניין זה יש להגיש תוך שנה לכל היותר, כדי שלא לאבד חלק מהזכויות, ולאחר מכן ניתן להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות.

"במקביל לתביעה מול הביטוח הלאומי, ניתן להגיש גם תביעה נגד המעסיק, ובמסגרתה לדרוש פיצויים על האחריות שלו לקרות התאונה", ממשיך עו"ד בלויגרונד. לדבריו, "תביעה זו ניתן להגיש אם המעסיק התרשל, ולכן יש הצדקה לחייב אותו לשאת בנזק שנגרם לעובד".

איך בוחנים רשלנות של מעסיק?

"זו כמובן שאלה משפטית מורכבת", מסביר עו"ד בלויגרונד, "אבל באופן בסיסי ניתן לומר שמעסיק התרשל אם לא נקט בכל האמצעים הסבירים כדי להגן על העובד שלו מפני הסיכונים במקום העבודה".

על פי פקודת הנזיקין, על המעסיק חלה חובת זהירות מוגברת, שבמסגרתה עליו לנקוט באמצעי זהירות סבירים כדי למנוע נזקי גוף שעלולים להיגרם לעובדים במהלך עבודתם. "אם תנאי העבודה מסוכנים או שקיימת סכנה שהעובד ילקה במחלת מקצוע למשל, המעסיק חשוף לתביעת פיצויים על רשלנות".

בין היתר, נדרש המעסיק לספק לעובדים במקום העבודה הדרכה נאותה איך לבצע את עבודתם, לתת להם ציוד מגן מתאים ולהיות בטוח שהם משתמשים בו כמו שצריך.

"עם זאת, צריך לציין שאם העובד עצמו נוהג ברשלנות, גם הוא עשוי לשאת בחלק מהאחריות בצורה של אשם תורם", מסביר עו"ד בלויגרונד.

מביטוח המעסיק ועד פוליסת תאונות אישיות

"בשונה מהתביעה מול ביטוח לאומי, שבה אין כל חשיבות לשאלת האחריות, בתביעת הפיצויים מול המעסיק, שעניינה התרשלותו, זהו לב העניין", אומר עו"ד בלויגרונד.

לדבריו, ברוב המקרים המעסיק מחזיק בפוליסת ביטוח, המכונה ביטוח חבות מעבידים. "משמעות הדבר היא שאם העובד יצליח להוכיח שהמעסיק התרשל, האחרון יצטרך לשאת רק בהשתתפות עצמית, וחברת הביטוח היא זו שתישא בעיקר התשלום לעובד".

יש לציין, כי אם מוגשת תביעה נגד הביטוח הלאומי ונגד המעביד, לא ניתן לקבל כפל פיצוי. כלומר, מסכום הפיצויים שייפסק על ידי בית המשפט יופחת סכום הפיצוי אותו קיבל העובד מהביטוח הלאומי.

עם זאת, אם לעובד קיימת פוליסת תאונות אישיות והיא נתבעת במקביל להליך מול ביטוח לאומי, ניתן לקבל במקרים מסוימים כפל פיצוי. יש לציין כי פוליסות הביטוח הפרטיות כגון תאונות אישיות לא דורשות הוכחת אחריות וכי יש צורך בהוכחת אירוע התאונה והנזק הרפואי שנגרם כתוצאה ממנו בלבד.

איך מממשים זכויות בתביעת פיצויים על תאונת עבודה?

לעו"ד בלויגרונד יש כמה טיפים חשובים בנושא.

"ראשית, אם נפגעתם בתאונה – הקפידו לציין בהזדמנות הראשונה שאתם מקבלים טיפול רפואי, בין אם בקופת חולים או בחדר מיון, כי מדובר בתאונה שאירעה במסגרת העבודה. זאת, כדי שמאוחר יותר המעסיק וחברת הביטוח שלו לא ינסו לטעון ששיניתם את גרסתכם".

בנוסף, יש צורך לערוך תיעוד מסודר של כל פרטי התאונה. "הקפידו לאסוף את שמות כל העדים שהיו במקום, וכיתבו לעצמכם איך בדיוק התרחשה התאונה ומתי". לדבריו, רצוי שתיעוד התאונה יכלול גם תצלומים מזירת התאונה, ואם ניתן – גם של הגורם לה, מה שעשוי לסייע לכם להוכיח את רשלנות המעסיק.

"לאורך הדרך חשוב לערוך גם תיעוד של מכלול הטיפולים הרפואיים שאתם מקבלים", מדגיש עו"ד בלויגרונד. "אל תזניחו את מצבכם הרפואי והקפידו לוודא כל העת שאתם מטופלים כדי שהביטוח הלאומי או המעסיק לא יטענו שלמעשה הבראתם".

עוד מציע עו"ד בלויגרונד לשמור את כל המסמכים הרפואיים, לרבות צילומי רנטגן, סיכומי ביקור אצל רופאים ועוד. "חשוב לשמור גם על כל הקבלות של ההוצאות שהוצאתם בעקבות הנזקים שנגרמו לכם", הוא מציין. "תהיה לכך חשיבות במהלך התביעה לצורך מיצוי הפיצויים המגיעים לכם".

עו"ד בלויגרונד מדגיש את חשיבות הליווי הצמוד של עורך דין מיומן ומקצועי לאורך כל הדרך: "חשוב במיוחד שתפנו לקבלת ייעוץ משפטי בסמוך למועד התאונה, כדי שלא תבצעו טעויות מיותרות שעלולות לעלות לכם ביוקר".

אתם או אחד מבני משפחתכם נפגעתם בתאונה עבודה? זקוקים לסיוע בהגשת תביעה ובמיצוי הזכויות שלכם? פנו כאן לעו"ד ידידיה בלויגרונד  להיוועצות ראשונית בנושא או בטלפון 053-9374956

לעמוד המשרד באתר המשפטי

בשיתוף זאפ משפטי

כדאי להכיר