על רקע הירידה המשמעותית בביקוש למהנדסים ומפתחי תוכנה, שהגיעה ל-35% ב-2022 בהשוואה לשנה שעברה, שאול אולמרט, יזם ומנכ"ל חברת "פיגי", סיפר ב"כסף חדש" ב-ynet radio כי "בהמון חברות מדובר בפירוש במשבר מאוד מוחשי, שבא לידי ביטוי בצמצום היקף המשרות וצמצום היקף הפעילות העסקית. כשמסתכלים על תמונת המאקרו מצטיירת תמונה שמתבטאת בנתונים שאנחנו רואים עכשיו, אבל הם עדיין נתונים התחלתיים. לפעמים האפקט של המכה לא כולו מיידי, ויהיו השפעות ארוכות טווח שנראה ברבעונים הבאים - כך שאני מניח שהיקף הבעיה הוא גבוה אפילו יותר". לריאיון המלא קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן שבראש הכתבה.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיטיקה (למ"ס) שפורסמו אתמול (ג') הירידה במספר המשרות הפנויות בענף ההייטק נמשכת, כאשר הממוצע באוקטובר-דצמבר עמד על 11,468 משרות פנויות של מהנדסים, מתוכם 7,282 מפתחי תוכנה - ירידה של 8% ביחסית לממוצע ספטמבר-נובמבר וצניחה של כ-35% ביחס למספרים לפני שנה שעמדו על 16,899 מהנדסים, מתוכם 13,280 מפתחי תוכנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שאול אולמרט, מייסד "פיגי"
שאול אולמרט, מייסד "פיגי"
שאול אולמרט, מייסד "פיגי"
(צילום: אוראל כהן)
"חד משמעית אפשר להגיד שיש שינוי במדיניות הגיוסים בשוק", אומר אולמרט. "היינו תקופה לא קצרה במוד של צמיחה, היה נראה שהפעילות העסקית כל הזמן הלכה וגדלה והייתה היערכות כל הזמן לקלוט עוד ועוד עובדים כדי שהחברות תהיינה ערוכות לצמיחה הזו. כרגע המגמה היא הפוכה. אז לא רק שנאלצים לקצץ בהרבה משרות ובהרבה פנים של הפעילות העסקית כיוון שהביקושים נמוכים מאלו שציפינו להם, אלא מבינים שהסקטור כולו בבעיה.
"אחת ההשפעות המהותיות היא שהרבה מהלקוחות של חברות טכנולוגיה אלה חברות טכנולוגיה אחרות. וכשחברות טכנולוגיה נפגעות אז הן צורכות פחות מוצרים ושירותים מחברות אחרות וכדור השלג הזה מתגלגל ותופס תאוצה, וכל הנפח של הפעילות בענף נמצא בירידה".
עם זאת אומר אולמרט כי "יצא לי לראות כבר כמה תקופות של משברים וגאות בשוק, והשוק מטבעו הוא לא ליניארי. הוא לא מתייצב על רמה מסוימת ונשאר בה באופן קבוע, הוא תמיד נתון לעליות וירידות חדות וזה טבע הדברים. אני בטוח שגם מהאירוע הזה תהיה התאוששות. בסופו של דבר, ברור לכולנו שאנחנו משתמשים בטכנולוגיה יותר ויותר בחיי היומיום שלנו בכל אספקט אפשרי. אז המגמה לטובתנו. הצורך והביקוש מצד השוק למוצרים טכנולוגיים ושירותים טכנולוגיים רק ילך ויגבר.
"כרגע כתוצאה מכל מיני תהליכים מאקרו כלכליים שאת חלקם קצרה היריעה מלהזכיר, יש איזושהי תנודה שלילית, אבל בסופו של דבר הדברים יתאזנו ונחווה צמיחה ועד אז צריך להיות זהירים ומחושבים. לא לקחת החלטות נחפזות על סמך המצב הנוכחי, אלא להבין שזה חלק ממגמה, וכמו שחוויניו עליות וירידות בעבר נחווה גם בעתיד".
אילו משרות בהייטק נפגעו יותר מהירידה בפעילות העסקית? מנהלי שיווק או מתכנתים? "בדרך כלל התפיסה בתעשייה שלנו היא שקיצוץ שנעשה במשרות הלא-טכנולוגיות הוא קיצוץ שמושפע יותר מהטווח הקצר, כי מכירות נסגרות בטווח הקצר. אם אתה מקצץ באנשי מכירות יהיה לך פחות עסקאות בשנה הקרובה. לעומת זאת ההשקעה באנשי טכנולוגיה היא השקעה ארוכת טווח, כי טכנולוגיה לוקח זמן לפתח. לכן חברה שלא מקצצת בתקציב המחקר והפיתוח שלה לא חוזה שהביקושים בעתיד יהיו נמוכים יותר, אלא רק מגיבה לגחמה רגעית של השוק. אבל גם כאן הקיצוץ מגיע גם למשרות הטכנולוגיות. יש תחומים ספציפיים של טכנולוגיה שיש להם ביקוש יותר גבוה ממה שהשוק יכול להציע, אבל באופן כללי המגמה די גורפת בכל התחומים".

"קשה להפריד בין הפוליטיקה לנושאים אחרים"

עוד אומר אולמרט כי "עכשיו נכנס נדבח נוסף, שבתגובה לאירועים פוליטיים ומדיניות ממשלה יש חשש מצמצום המעורבות האפשרית של משקיעים זרים וחברות זרות שעובדות בשיתוף פעולה עם חברות ישראליות, ככה שאם חסרות לנו צרות הנה נוספה לנו צרה נוספת". אתמול בכירים מתעשיית ההייטק הודיעו כי יצטרפו למחאה נגד הממשלה ביום שבת כדי להצטרף למאבק על פניה של מדינת ישראל.
אולמרט מסביר כי "קשה מאוד להפריד בין הפוליטיקה לנושאים אחרים וקשה גם לי להפריד בין דעתי האישית ותפיסת עולמי לבין האירועים שאני רואה. יש כבר חברות שמדברות באופן מפורש על כך ששותפים מחו"ל מתחילים לאיים או אפילו כבר עוצרים בפועל תקציבים והשקעות בישראל, ומתנים את המשך שיתוף הפעולה בישראל בכך שהאקלים הגיאו-פוליטי יתייצב כאן. ואנחנו מכירים את זה. אנחנו אמנם במדינה שיש בחירות חדשות לבקרים, והממשלה בה קמה ונופלת כל הזמן, אבל היינו באיזושהי רמה אחרת של יציבות שלטונית ממה שמסתמן בשבועות או בחודשים האחרונים.
"אנחנו גם מכירים את זה ממדינות אחרות. אנחנו יודעים שבשנה האחרונה הרבה מדינות לא עובדות עם חברות מרוסיה ועוצרות השקעות שם, כי יש תחושה של אקלים גיאו-פוליטי מאוד לא צפוי ושמאוד חשוב לא לתרום לו, לא להיות חלק ממנו ולא להיות חשוף לתנודות שלו. אני מאוד מקווה שמקבלי ההחלטות בישראל יהיו מודעים למגמה הזו, כי עם כל הכבוד להלך הרוח שאנחנו הישראלים מתנהלים לפיו, שאנחנו נעשה את מה שאנחנו מבינים ושאר העולם יתיישר לפינו, אנחנו לא נמצאים לבד בעולם. וזה אומר שאם לא יהיו לנו שיתופי פעולה ברמה העולמית מבחינת השקעות ועוד הרבה דברים אחרים פשוט ניהיה בסכנה קיומית".