שוק הנדל"ן בדובאי מושך לא מעט מעשירי העולם. בשנה החולפת היו אלה רוסים שרכשו הכי הרבה נכסי נדל"ן בנסיכות, רבים מהם עשו זאת בעקבות חוסר הוודאות הגיאופוליטית והכלכלית בעקבות הפלישה לאוקראינה והסנקציות של המערב על המדינה ואזרחים שקשורים למשטר.
בשנת 2022 התבצעו יותר מ-86,000 עסקאות למכירת מגורים בדובאי, שיא חדש מאז 80,000 העסקאות שבוצעו בשנת 2009, כך על פי חברת התיווך Betterhomes, שמתמחה בשוק בדובאי ובאבו דאבי. מדובר בהכנסות של 55.6 מיליארד דולר, כמעט 80% יותר משנת 2021. מחירי הנכסים עלו ב-11%, ומדובר בהאטה לעומת שנת 2021, אז הם עלו ב-21%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דובאי גורדי שחקים
דובאי גורדי שחקים
גורדי שחקים בדובאי
(צילום: GettyimagesIL\Francois Nel )
בניגוד לרוב העולם בו הייתה מגמה של האטה משמעותית בעסקאות בענף הנדל"ן על רקע העליות בשיעורי הריבית ותחזיות הצמיחה הלא מעודדות, שוק הנדל"ן בדובאי היה בשיאו. בנסיכות הבינו כי זו ההזדמנות שלהם לבסס את מעמדם כמרכז עסקים המוביל של המזרח התיכון, וביטלו הרבה מאוד מהגבלות הקורונה, לצד חוקים שהפכו את דובאי ליותר ליברלית.
בנוסף לרוסים שקנו הרבה נדל"ן בדובאי, גם בנקאים שנמלטו מהגבלות הקורונה באסיה, משקיעים ישראלים, מיליונרים מתחום הקריפטו ומנהלי קרנות גידור, היו בין מבצעי העסקאות.
בדוח שפורסם בסוכנות הידיעות בלומברג, נטען כי בשנת 2022 נמכר שיא של 219 דירות אולטרה פריים - כלומר, נכסים בשווי של לפחות 10 מיליון דולר. זה יותר מכפול ממספר הרכישות של דירות כאלה ב-2021.

מי עוד קנה נכסים בדובאי בשנה החולפת?

לפי Betterhomes, במקום הראשון מבין רוכשי הנכסים נמצאים, כאמור רוסים, שביצעו 15% מסך כל העסקאות לרכישת מגורים בשנת 2022. במקום השני בריטים (12%), במקום השלישי הודים (11%). לאחר מכן איטלקים (7%), צרפתים (4%). בהמשך הרשימה גם תושבי חוץ מפקיסטן, לבנון, סין, ארה"ב, קנדה וקירגיסטן.
סינים, שהיו בצמרת הרוכשים בשנת 2021, ירדו למקום השמיני בעקבות מדיניות הקורונה הנוקשה במדינה, שהגבילה מאוד את הנסיעות. הצפי הוא להתעוררות סינית, אחרי שהממשלה שינתה לאחרונה גישה והחליטה על פתיחת שערי המדינה.
הצפי הוא שבשנה הקרובה תהיה האטה מסוימת בשוק הדיור בדובאי, כאשר ההערכה היא שהמחירים יעלו "רק" ב-5%. "הריביות הגבוהות יותר לא הסירו את הביקוש הבסיסי, אבל הן בהחלט משפיעות על הנכונות והיכולות של אנשים לשלם יותר עבור נכסים", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, ריצ'רד וויינד, מנכ"ל Betterhomes. "כמובן שבדובאי פחות חשופים לריביות לאור השכיחות בביצוע עסקאות במזומן (ללא לקיחת משכנתא). אם בבריטניה וארה"ב, רכישות במזומן הן בין 20 ל-40 אחוזים מסך כל העסקאות, בדובאי מדובר בערך ב-70%.