פעם בישרו לאזרח שרכש כרטיס פיס כי הוא זכה במיליון שקל. כעבור זמן קצר, התברר שנפלה טעות וסכום הזכייה עמד על 100 אלף שקל בלבד. האזרח נעצב כי "הפסדתי 900 אלף שקל היום". כך בדיוק אפשר "לשמוח" מנתוני האינפלציה ומחירי הדירות שפורסמו הערב (א'). הם עלו "רק" ב-0.3%, שיעור מצומצם יחסית לחודשים קודמים, אולם השורה התחתונה היא שהאינפלציה לא הלכה עדיין לשום מקום, והזינוק במחירי הדיור רק התמתן במעט.
הבשורות הרעות הן שתיים: האינפלציה בישראל שברה בשנת 2022 שיא בן 20 שנה. מאז 2002 לא נרשם מדד כה גבוה - 5.3% בשנה אחת. ומחירי הדירות - בשיעור שנתי - לא יורדים עדיין. נכון, העלייה במחירי הדירות הצטמצמה מכ-20% בשנה לכ-18%, אולם הדירות עדיין יקרות הרבה יותר מאשר לפני שנה, גם אם נרשמו הוזלות לראשונה בשני חודשי הסתיו בחלק מהאזורים. מהוזלה שנתית אפשר בינתיים לשכוח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: שלו שלום )
וחמור מכל: בימי הסתיו וראשית החורף, כאשר דיירים התחלפו בדירות שכורות, הם שילמו 8.2% יותר מאשר השוכרים הקודמים. וזה הרבה מאוד כסף יותר. הסיבה העיקרית: המשקיעים נסוגו מהשוק לאחרונה, וכאשר יש פחות רוכשי דירות שנועדו להשכרה, ההיצע קטן, כאשר הביקוש דווקא עולה. ב-2022 הגיעו לארץ יותר עולים חדשים מאשר בשנים האחרונות, כאשר גידול השיא באוכלוסייה, ב-2.2% בשנת 2022, הגדיל גם עד מאוד את מספר המבקשים לשכור דירות.
הנתונים הכלכליים שפורסמו הערב הם הראשונים בעידן הממשלה החדשה, השישית של בנימין נתניהו והראשונה של שר האוצר מזה שבועיים, בצלאל סמוטריץ'. אין ספק שהם יחייבו את השניים לגבש במהירות רבה תוכנית כלכלית רצינית יותר מהצעדים הבודדים והחלקיים שעליהם הודיעו בדרמה מבוימת באמצע השבוע האחרון.
הוזלה של 3 שקלים במחירי המים, ובקרוב גם 13 אגורות במחיר ליטר דלק, כאשר טרם ברור כיצד יוזלו מחירי החשמל ומיסי הארנונה - יחייבו תוכנית רחבת היקף ורצינית למאבק באינפלציה, שתמשיך לעלות בינתיים גם בחודש ינואר.
למה שעל הממשלה החדשה צריכה לעשות נקרא כאן "קרב הבלימה": בלימת האינפלציה ובלימת מחירי הדירות. אז מה צריך יהיה בעצם לעשות?
מעבר לצפי שבנק ישראל יעלה גם ב-20 בפברואר את הריבית במשק, הממשלה החדשה חייבת בראש ובראשונה לפעול לפירוק המונופולים הגדולים השולטים בתחומים רבים במשק. יתכן גם, ולא בטוח שהשר סמוטריץ' יהיה נלהב לעשות זאת, שעל הממשלה יהיה להכניס כמה וכמה מוצרי מזון והיגיינה בסיסיים לפיקוח מחירים.
הסיבה: יחד עם עליית השכר הממוצע והאינפלציה, קו העוני עלה ולכן גם מספר העניים שנכנסו תחתיו צמח. אולם, התגברות האינפלציה דווקא במחירי מוצרי מזון בסיסיים ועליית מחירי שכר הדירה, עלולים להוריד אל מתחת לקו העוני עוד אלפי משפחות. זאת, כאשר השכבות החלשות הן תמיד הסובלות העיקריות מאינפלציה גואה.
2 צפייה בגלריה
קניות בסופר ושכירות. הכל מתייקר
קניות בסופר ושכירות. הכל מתייקר
קניות בסופר ושכירות. הכל מתייקר
(צילום: דורון גולן, shutterstock)
תחום הדיור היה כישלונה הגדול של הממשלה היוצאת, וכדאי מאוד שהוא יהפוך לתחום המוצלח של הממשלה החדשה. ארבע תוכניות דיור הגו השרים אביגדור ליברמן (אוצר), זאב אלקין (שיכון) ואיילת שקד (פנים) בממשלה היוצאת, אולם רשלנות מנעה את הבאתן במהירות לאישור הכנסת ורוב עשרות סעיפיהן נותרו בגדר תוכניות בלבד. הם נגנזו עם נפילת הממשלה ופיזור הכנסת.
כעת יהיה על חברי הממשלה החדשים -נתניהו, סמוטריץ', גולדקנופף, ואולי גם דרעי, להפשיל שרוולים ולגבש במהירות רבה תוכנית דיור משמעותית שעיקריה יהיו הכפלה של שיווק הקרקעות לבניית רבע מיליון הדירות החסרות כיום ברחבי הארץ. זאת, יחד עם גיבוש תוכנית שתזרז את אישור בניית הדירות המתוכננות ותוכנית חדשנית שתתגמל מכספי המדינה כל קבלן שימהר לבנות את הדירות - תוך שנה וחצי ולא שלוש עד ארבע שנים.
אם כל זה יקרה, יתר סעיפי התוכניות הקודמות, כמו מתן רשות לפיצול דירות או השכרת דירות Airbnb לתקופות ארוכות - יהוו רק השלמה למבצעי רשות מקרקעי ישראל והקבלנים לבניית מאות אלפי דירות חדשות תוך זמן קצר.
אם נחזור לאינפלציה של 1% עד 3% כבר במחצית השנייה של שנת 2023, כפי שחוזים בבנק ישראל, ואם מחירי הדירות ירשמו אפילו ירידה לקראת סוף השנה - הממשלה החדשה תהיה בהחלט זכאית לצל"ש. המשך ייקור הדירות ואינפלציה גבוהה מ-3% גם בסוף 2023 ינפיקו לצער רבים תעודת נכשל לממשלה בשנתה הראשונה.