תוכנית הענק שצפויה לשנות את פניה של גבעתיים אושרה סופית: לאחר שדנה בהתנגדויות שהוגשו לה, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה בשבוע שעבר למתן תוקף את תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר בעיר. התוכנית מאפשרת תוספת של 3,827 יחידות דיור חדשות ל-3,047 הדירות הקיימות, שטחי ציבור - כולל שני בתי ספר חדשים וכ-19 דונם של שטחים פתוחים. נזכיר כי היא הופקדה בפועל להתנגדויות הציבור באוגוסט 2021, כשנה לאחר שהוחלט לאשר אותה להפקדה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
התוכנית, שמשתרעת על שטח של כ-340 דונם בשכונת גבעת רמב"ם, ממוקמת במתחם הרחובות רחוב ויצמן ממזרח, דרך השלום ממערב, רבין מדרום ובית העלמין נחלת יצחק מצפון. גבעת רמב"ם היא שכונה ותיקה, הממוקמת במרכז בגבעתיים, שאדמותיה נרכשו על ידי היזם והתעשיין ישראל טייבר בשנת 1933. היא כוללת עצים ותיקים ומבנים בעלי ערכים אדריכליים ותרבותיים, לצד מבני שיכון.
1 צפייה בגלריה
הדמיית תוכנית הענק בגבעתיים
הדמיית תוכנית הענק בגבעתיים
הדמיית תוכנית הענק בגבעתיים
(הדמיה: קורין יחיאל אדריכלים בע"מ)
התוכנית, המקודמת על ידי עיריית גבעתיים, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובליווי חברתי של המינהלת העירונית, מגדירה את התחדשות לב השכונה במתכונת של התחדשות בבנייה נמוכה יחסית (מרקמית) ובשולי השכונה במתכונת פינוי בינוי, במספר מתחמים אשר יכללו שימושים מעורבים.
במינהל התכנון מציינים כי "מדובר בתוכנית חדשנית ותקדימית, שבוחנת בראיה מתחמית את החוזקות והחולשות של השכונה, ונותנת להם מענה בהתאם לכך". ייחודיותה של התוכנית בכך שהיא מאפשרת מחד התחדשות במגרש בודד, תוך שמירה על אופי השכונה, ומאידך מאפשרת התחדשות במסלול של פינוי בינוי משמעותי, אשר מייצר את שטחי הציבור החסרים כבר היום בשכונה. בהתאם לכך, קובעת התוכנית מספר מסלולים: חיזוק או הריסה ובנייה בלב השכונה, בהתאם לאזורי התכנון השונים, בגובה של 4.5 קומות ל-10 קומות; פינוי בינוי בדרך רבין עם בנייה של מגדלים בני עד 35 קומות; ובדרך השלום בנייה בגובה של עד 45 קומות.
כמו כן, מקצה התוכנית שטחים נוספים במגדלים לטובת מוסדות חינוך, רווחה וקהילה על מנת לתת מענה למחסור המשמעותי בשטחי ציבור בשכונה. לאורך הרחובות ויצמן ורמב"ם מציעה התוכנית שטחי מסחר ושטחי ציבור, תוך חידוש פני הרחוב. בנוסף, היא קובעת הרחבת דרכים לטובת תנועת הולכי רגל, תוך צמצום תקני חניה ותוספת שבילי אופניים. במסגרת התוכנית, נקבעו עקרונות לשמירה על שדרות העצים הקיימות, תוספת נטיעות ומגדירה שישה מתחמים לשימור.
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן-אליעזר, מסר: "מדובר בסנונית ראשונה שהבשילה לתוקף מבין שלוש תוכניות התחדשות רובעיות המקודמות בעיר גבעתיים. זוהי תוכנית מורכבת, המאפשרת התחדשות במגוון מסלולים המותאמים לצורכי השטח, החל מתוספת מצומצמת של בנייה במרקם לשימור ועד להעצמה משמעותית של מתחמי פינוי בינוי. גבעתיים היא העיר השנייה בצפיפותה בישראל, אחרי בני ברק, אשר מתכננת את עתידה לעשורים הקרובים במסגרת תוכניות התחדשות שיתנו מענה לתוספת אוכלוסייה. התוכנית תאפשר את גידול השכונה והתאמה לצרכים העכשוויים ומנגד, שמירה על המאפיינים החשובים בעיר".
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הוסיף: "התחדשות עירונית בעיר גבעתיים, המוקפת כולה בבנייה ואין לה עתודות קרקע זמינות, היא אופק הצמיחה המהותי ביותר לתושבים הוותיקים והחדשים. לצד התכנון היעיל, במענה לצורכי האוכלוסייה, שמנו ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית דגש מיוחד על שימור האופי של גבעתיים, מתוך הבנה עמוקה כי לא נרצה למחוק את הייחודי בערי ישראל והיכולת להציע גם לדורות העתיד מגוון של סוגי מגורים וסביבות מחייה".
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, אמר בתגובה לאישור התוכנית: "מדובר בתוכנית חשובה ומשמעותית מאד לעיר, שמתמודדת עם צפיפות נדירה ועם הצורך בהתחדשות הבניינים הישנים שלה מתוך ראייה אחראית, שקולה וכוללת. משמעות אישור התוכנית היא שכעת כללי התכנון והבנייה בשכונה והוודאות מה מותר ומה אסור, מעוגנים, ברורים וידועים לכולם".