דריכות רבה במשק לקראת הפרסום היום (א') של מדד המחירים של חודש דצמבר ושיעור האינפלציה בישראל בכל שנת 2022. המסחר בבורסה צפוי להיות מושפע מהציפייה למדד, שגובהו צפוי להשפיע גם על החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל בפברואר.
הציפיות למדד דצמבר נעות בין שיעור עלייה של 0.3% לעלייה של 0.4%. מאחר שמדד חודש דצמבר של השנה שלפני כן, 2021, עלה ב-0.3% - הרי שככל שמדד דצמבר 2022 יהיה גבוה או שווה לשיעור זה, האינפלציה השנתית בישראל תעמוד על 5.3% לפחות - השיעור הגבוה ביותר מאז 2002.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
(צילום: יריב כץ)
מדד שיפתיע לטובה ומדד ינואר ממותן עשוי יהיה להשפיע על בנק ישראל להמתין עם עוד העלאת ריבית ב-20 בפברואר ולעשות אתנחתא אחרי שבע העלאות ריבית רצופות. זאת, בין השאר, גם כדי לאפשר לממשלה החדשה לגבש מצדה תוכנית כלכלית שתרסן את האינפלציה. בכל מקרה, רק בשבוע האחרון התבטא המשנה לנגיד, אנדרו אביר, כי "יכול מאוד להיות שיהיה צורך להעלות את הריבית גם מעבר לשיעור של ארבעה אחוזים".

בינתיים, לא ברור עדיין כיצד ייושמו סעיפי התוכנית הכלכלית שהציגו בשבוע האחרון ראש הממשלה ושר האוצר במסיבת העיתונאים. לא ברור כלל ממתי יופחת מחיר הדלק ב-10 אגורות וכיצד תבוטל העלאת הארנונה בשיעור של 1.4%, לאחר שהרשויות המקומיות שלחו כבר את הוראות התשלום הראשונות לחודשים ינואר ופברואר לבעלי הדירות. גם אופן ביצוע הפחתת העלייה במחירי החשמל והמים עדיין לא סוכם ואף המקורות לכך טרם נמצאו.
כיום הריבית הבסיסית של בנק ישראל היא 3.75% ורק לאחרונה עדיין חזו הנגיד פרופסור ירון אמיר וכלכלנים הבנקים ובתי ההשקעות שהריבית בישראל תעלה במחצית הראשונה של השנה רק לשיעור של ארבעה אחוזים. כעת שיעור של 4.25% כבר בסוף הרבע הראשון היא תחזית סבירה מאוד.
במקביל, הערב יפורסם גם מדד מחירי הדיור לחודשים אוקטובר-נובמבר 2022. על פי המדד האחרון, בשנה החולפת הדירות התייקרו בעוד 1.2% בחודשים ספטמבר-אוקטובר, ובכך השלימו עלייה של 20.3% - הגבוהה ביותר מאז שנת 2010. על רקע ההצטננות בהיקף העסקאות בשוק הנדל"ן בתקופה האחרונה, בענף מעריכים כי צפויה בלימה בעליות המחירים. בשבוע שעבר פרסמה הלמ"ס כי בחודש נובמבר האחרון חלה ירידה משמעותית במכירת דירות חדשות, בהמשך למגמה של החודשים האחרונים, ובסקירה של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר דווח כי היקף מכירת הדירות החדשות ויד שנייה יחד צנח גם הוא בחודש זה.