במשך שנים הרגילה הליגה הספרדית את צופיה לסדר מאוד ברור. השליטה שייכת לריאל מדריד וברצלונה, ואחריהן מגיעה אתלטיקו מדריד, שמדי פעם מפתיעה ומצליחה להאפיל על שתי הענקיות. 16 מחזורים לתוך העונה הנוכחית, ומסתמנת בה קריאת תיגר על הסדר הקיים, כשהאפשרות שאתלטיקו לא תסיים בשלישייה המובילה - לראשונה מאז עונת 2011/12 - נראית ריאלית מתמיד.
ברצלונה וריאל מדריד לא משחקות במהלך סוף השבוע הקרוב במסגרת הליגה מכיוון שהן לוקחות חלק בטורניר הסופרקופה הספרדי שנערך בסעודיה, ומי שתוכל לנצל זאת על מנת לצמק זמנית את הפער מהן היא ריאל סוסיאדד שנמצאת במקום השלישי עם 32 נקודות ורחוקה רק שש נקודות מהאלופה. כדי לעשות זאת, היא תצטרך לנצח בדרבי הבאסקי את אתלטיק בילבאו, מתמודדת נוספת בתחרות החדשה ורבת המשתתפות "הקבוצה שאחרי ברצלונה וריאל מדריד" שנוצרה העונה. בילבאו נמצאת במקום השביעי עם 26 נקודות, מרחק שתי נקודות בלבד מבטיס שבמקום הרביעי, שמוביל להשתתפות בליגת האלופות בעונה הבאה.
6 צפייה בגלריה
רובין לה נורמנד ריאל סוסיאדד איניאקי וויליאמס אתלטיק בילבאו
רובין לה נורמנד ריאל סוסיאדד איניאקי וויליאמס אתלטיק בילבאו
רובין לה נורמנד מסוסיאדד מול איניאקי וויליאמס מבילבאו במפגש בין הקבוצות בעונה שעברה
(צילום: גטי אימג'ס )
6 צפייה בגלריה
אוהדי בילבאו
אוהדי בילבאו
יהיה לוהט, תשאלו את אוהדי בילבאו
(צילום: gettyimages)
הדרבי הבאסקי יציג קרב מרתק בין שני מאמנים שדם המועדונים שלהם בעורקיהם. אימנול אלגואסיל בילה 10 שנים בסוסיאדד כשחקן ואת כל קריירת האימון שלו (מאז עונת 2018/19). כדי להבין עד כמה הוא מחובר לקבוצה, צריך רק לצפות בווידיאו שבו הוא חוגג את הניצחון על בילבאו בגמר גביע המלך של 2021, כשהוא מזמר שירי אוהדים במסיבת העיתונאים תוך שהוא לבוש בחולצת משחק של הקבוצה ומניף צעיף כחול לבן. ארנסטו ואלוורדה מנגד, שיחק בבילבאו במשך שש עונות והחל את קריירת האימון שלו במחלקת הנוער של המועדון, לפני שבילה שלוש קדנציות שונות כמאמן של הקבוצה הבוגרת.
אלגואסיל מוביל את סוסיאדד להצלחה כנגד כל הסיכויים. הוא עושה זאת ללא מיקל אוירסאבל, הכוכב הכי גדול של הקבוצה בשנים האחרונות, שהיה פצוע ורק אחרי פגרת המונדיאל חזר לשחק לראשונה מאז מרץ. במשחק הקרוב הוא עשוי גם לחזור לראשונה להרכב. בכלל, קשה לחשוב על קבוצה בספרד שסבלה מפציעות יותר מסוסיאדד העונה. דוגמה נוספת לכך הוא עומר סאדיק, החלוץ הניגרי שהגיע מאלצ'ה על מנת להחליף את אלכסנדר איסק שנמכר לניוקאסל, שכבר במשחקו השלישי בקבוצה נפצע בצורה רצינית בברכו ומאז לא שיחק.
6 צפייה בגלריה
אימנול אלגואסיל, מאמן ריאל סוסיאדד
אימנול אלגואסיל, מאמן ריאל סוסיאדד
מוביל את סוסיאדד להצלחה כנגד כל הסיכויים. אלגואסיל
(צילום: gettyImages)
בהיעדרם של הפצועים, מי שלוקחים את הקבוצה על גבם הם הקשר ההתקפי הספרדי ברייס מנדס, שבגיל 26 חווה עונת פריצה אחרי שהגיע בקיץ מסלטה ויגו, והחלוץ הנורבגי אלכסנדר סורלות' בן ה-27, שבכלל מושאל מר.ב לייפציג. שניהם מובלים את הקבוצה עם עשרה שערים בכל המסגרות, כולל בגביע ובליגה האירופית, שם סיימה סוסיאדד מעל מנצ'סטר יונייטד בשלב הבתים. הקשר מיקל מרינו מוליך את הליגה בבישולים עם שבעה, ואיתו דויד סילבה בן ה-37 והכישרון היפני טאקפוסה קובו - גם הוא הגיע לקבוצה הקיץ - אחראים על בניית המשחק והיצירתיות. הקשר האחורי מרטין זובימנדי נחשב כמועמד מוביל להחליף את סרחיו בוסקטס בנבחרת ספרד, אחרי שקשר ברצלונה בן ה-34 נפרד מהמדים הלאומיים בסיום המונדיאל האחרון.
"אני מופתע בעצמי", סיפר מנדס כשנשאל על היכולת הנהדרת שלו העונה. "אבל בסופו של דבר אני חושב שזה בגלל שאני משחק עבור קבוצה שעובדת טוב כל כך ביחד, עם גישה התקפית, שמפעילה לחץ גבוה וחוטפת הרבה כדורים בשטח המגרש של היריבה. ככה קל יותר לספק מספרים".
6 צפייה בגלריה
בלתי נגמר גם בגיל 38. סילבה
בלתי נגמר גם בגיל 38. סילבה
בלתי נגמר. סילבה
(צילום: AP)
כמו סוסיאדד, גם הצלחה של בילבאו נעשית בניגוד לכל הסיכויים, רק שאצלה המצב הזה הוא תמידי, שכן מאז ומתמיד בקבוצה משחקים רק בעלי שורשים באסקים או שנולדו בחבל הארץ. המצב הזה מזה מותיר אותה בנחיתות תמידית, מן הסתם, כשהיא מוכרת את שחקניה הטובים לקבוצות הגדולות כמו כל קבוצה אחרת - דוגמת אמריק לאפורט, חאבי מרטינס, פרננדו יורנטה וקפה - אך מוגבלת בכל הקשור למציאת מחליפים.
שני השמות הבולטים ביותר בבילבאו הם צמד האחים איניאקי (28) וניקו (20) וויליאמס, שמשלימים זה את זה בחוליית ההתקפה. הבכור, שייצג את נבחרת גאנה במונדיאל, הוא אגדת המועדון שמשחק בקבוצה במשך כל חייו וחתום על חוזה עד 2028, וגם מחזיק בשיא המשחקים הרצופים בלה ליגה שעומד כרגע על לא פחות מ-240. אוהדי בילבאו מחזיקים אצבעות בתקווה שניקו, שייצג את נבחרת ספרד במונדיאל, יישאר בקבוצה אפילו למחצית מכמות ההופעות הזו. הוא אמנם פרץ לתודעה רק בעונה שעברה כשעלה לבוגרים, אך כבר השאיר רושם של שחקן שעתיד להשתייך לרמות הגבוהות ביותר, וכבר כעת נחשב לטוב לא פחות מאחיו.
6 צפייה בגלריה
ניקו וויליאמס ואיניאקי וויליאמס
ניקו וויליאמס ואיניאקי וויליאמס
אחי, זה אני. איניאקי (מימין) וניקו וויליאמס
(צילום: EPA)
אבל עם כל הכבוד לאחים וויליאמס, כמו סוסיאדד, גם בילבאו היא קודם כל קבוצה. איקר מוניאין בן ה-30 הוא השחקן המוביל בקישור, גם הוא משחק במועדון במשך כל חייו ובדרבי הוא צפוי לעלות למקום השלישי בטבלת ההופעות של המועדון עם 515 כאלה. בהגנה לא ניתן למצוא שמות נוצצים מלבד לשוער נבחרת ספרד אונאי סימון, אך זו ללא הספק החולייה החזקה של הקבוצה. מבחינת ספיגות שערים צפויות (XGA) לבילבאו יש את ההגנה השנייה הכי חזקה בליגה עם 1.2 למשחק, כשרק ברצלונה מקדימה אותה. השחקן הטוב ביותר והמנהיג של החלק האחורי הוא הבלם הספרדי יראי אלבארס בן ה-27 - וכן, גם הוא משחק בקבוצה במשך כל הקריירה – שהחלים מסרטן פעמיים והוא אחד הסיפורים הגדולים של העונה בליגה הספרדית.
בילבאו לא הייתה בליגת האלופות מאז 2014 וסוסיאדד מאז 2013. בעונה הבאה יכול מאוד להיות שאחת מהן תהיה שם על חשבון השנייה, וזה כמובן גם תלוי מאוד במה שיקרה במשחק הקרוב. הקרב בין שתי הקבוצות הגדולות של חבל הבאסקים תמיד מעורר עניין, אבל מלבד למפגש בגמר גביע המלך ב-2021, כנראה שדרבי רותח שכזה לא היה מאז שנות ה-80, אז שתי הקבוצות שלטו בכדורגל הספרדי.
6 צפייה בגלריה
אוהדי סוסיאדד ובילבאו. מחזירים עטרה ליושנה
אוהדי סוסיאדד ובילבאו. מחזירים עטרה ליושנה
אוהדי סוסיאדד ובילבאו. מחזירים עטרה ליושנה
(צילום: gettyimages)
בתקופה האחרונה נראה כי הזמן היחיד שבו ניתן להכניע את וויצ'ך שצ'סני, שוערה של יובנטוס ונבחרת פולין, הוא משריקת הפתיחה ועד ל-90 דקות לפני שריקת הסיום. אחרי שהתחילה את העונה בצורה מזעזעת והמאמן מסימיליאנו אלגרי כבר היה בדרך הבטוחה הביתה, השיגה יובנטוס שמונה ניצחונות ליגה רצופים - כולל נגד יריבות כמו אינטר (0:2) ולאציו (0:3) - מבלי לספוג אפילו שער אחד, ועלתה עד למקום השני בדיוק לפני המפגש עם המוליכה. אגב, הרצף הזה התחיל ארבעה ימים אחרי שהיא הפסידה 2:0 למכבי חיפה בסמי עופר.
למרות זאת, קשה להגיד שיובנטוס מרשימה, כשאת שני הניצחונות האחרונים שלה - 0:1 על אודינזה ו-0:1 על קרמונזה - היא השיגה בזכות שערים מאוחרים. אך היא מנצחת, ולא סופגת, וזה מה שחשוב. היא עושה זאת בזכות מספר שחקנים מפתיעים – המגנים/בלמים דנילו ואלכס סנדרו שנחשבו לנקודת התורפה בהרכב של ברזיל במונדיאל, הבלם דניאלה רוגני שהקריירה שלו ברמות ברמות הגבוהות כבר נראתה אבודה, ומעל כולם שצ'סני, שבגיל 32 פתאום עשה קפיצת מדרגה והפך לאחד השוערים הטובים בעולם. ניצחון הערב והיא תצמק את הפער מהפסגה לארבע נקודות בלבד.
"מרקוס רשפורד הוא השחקן החם ביותר במצ'סטר, ולא רק ביונייטד", אמר הפרשן אחרי שהאנגלי השלים צמד בתוספת הזמן בניצחון 0:3 על צ'רלטון ברבע גמר גביע הליגה. לא מדובר בהגזמה, וכשמתחשבים בכך שבמנצ'סטר סיטי משחק ארלינג הולאנד שמוביל את כובשי הפרמייר-ליג עם 21 שערים ב-16 משחקים, מבינים עד כמה טוב רשפורד מאז החזרה מפגרת המונדיאל, שגם בו הוא היה מצוין בהזדמנויות שקיבל. הוא כבש בכל אחד מששת משחקיה של יונייטד מאז החזרה, ובסך הכל כבש שבעה שערים ובישל שניים נוספים במהלכם.
הדרבי בסיבוב הראשון הסתיים בתבוסה 6:3, אך יונייטד הנוכחית היא קבוצה אחרת, ובכושר הנוכחי רשפורד הוא שחקן אחר. אם ימצא את הרשת פעם נוספת, הוא יאריך את רצף המשחקים בהם כבש באולד טראפורד לתשעה. אם יונייטד תנצח, היא תצמק את הפער מהיריבה שנמצאת במקום השני לנקודה אחת בלבד.

פינת הניחושים:

ריאל סוסיאדד - אתלטיק בילבאו 2:2. האורחת אמנם חווה את העונה הטובה ביותר שלה מזה תשע שנים, אבל היא מתקשה מאוד במשחקי חוץ. הקבוצה של ואלוורדה לא ניצחה כאורחת מאז ה-11 בספטמבר. מצד שני, לדרבי חוקים משלו.
נאפולי - יובנטוס 0:1. הקבוצה של אלגרי אמנם לא סופגת (ספגה שבעה שערים בלבד העונה, הכי מעט בליגה), אבל ספק אם תצליח לעשות זאת גם מול ההתקפה הכי חזקה בליגה (כבשה 37 שערים). נאפולי קבוצה טובה יותר.
מנצ'סטר יונייטד - מנצ'סטר סיטי 2:2. האדומים מגיעים בתקופה הכי טובה שהם ידעו אולי מאז עידן אלכס פרגסון, והקבוצה של פפ מגיעה אחרי הפסד לסאות'המפטון בגביע הליגה. זמן למהפך? עוד לא.