באישור שר הביטחון: הרצי הלוי ייפגש עם סמוטריץ' לפני כניסתו לתפקיד

הרמטכ"ל הבא צפוי להיכנס לתפקיד ביום שני • הרקע לפגישה: דרישת סמוטריץ' להכפיף אליו את מתאם פעולות הממשלה בשטחים ולקבל שליטה על המנהל האזרחי • עוד על הפרק: גובה הפנסיות של אנשי הקבע ומשבר כוח האדם המחריף

הרמטכ"ל הנכנס, הרצי הלוי, צילום: דובר צה"ל

ארבעה ימים לפני כניסתו ללשכת הרמטכ"ל ה־23 של צה"ל, ייפגש מחר (חמישי) אלוף הרצי הלוי עם שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ'.

זו תהיה הפעם הראשונה שבה הרמטכ"ל החדש יצטרך לעבוד ולתמרן בין שני שרים במשרד הביטחון, שניהם חדשים אף הם.

הפגישה של הלוי עם סמוטריץ' תתקיים על רקע ההסכמים הקואליציוניים, שבהם דרש סמוטריץ' לקבל את השליטה על המנהל האזרחי, ולהכפיף אליו את מתאם פעולות הממשלה בשטחים.  כמקובל, הפגישה בין הלוי לסמוטריץ', מתקיימת באישור שר הביטחון, יואב גלנט.

אלוף הרצי הלוי ימונה לרמטכ״ל ה-23 // צילום: דובר צה"ל

חשש בצה"ל

באופן רשמי, הלוי ייפגש עם סמוטריץ' כשר אוצר ולא ידון עמו על הסוגיות המטרידות הנוספות. אך לא מן הנמנע כי הנושאים הללו יעלו בסופו של דבר.

הפגישה צפויה להתקיים על רקע החששות הכבדים בצה"ל בנוגע לרצון הקואליציה החדשה לבצע שינויים מהותיים בצבא. כך למשל הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי הבהיר כי אין בכוונתו לעבוד מול שני שרים.

כמו כן, כוכבי, סייע לאלוף הלוי כאשר זמן קצר לפני תום תפקידו בחר לעסוק בתפוח האדמה הפוליטי הלוהט. בעזרתו, הלוי התקשר לנתניהו עוד לפני השבעת הממשלה והביע בפניו את חששותיו מפני תוכניות הקואליציה.

חוששים מתכניות הקואליציה לצה"ל, הרמטכ"ל היוצא רא"ל אביב כוכבי עם מחליפו הלוי (ארכיון), צילום: רוני שיצר

כוכבי ביקש לאפשר לצבא להשמיע את דעתו המקצועית לפני כל שינוי, והבהיר כי לא ייתכן שרמטכ"ל יעבוד מול שר נוסף אשר איננו שר הביטחון.

בצה"ל מוטרדים מאוד מהניסיון לשנות את הכפיפות של המנהל האזרחי, מהרצון להעביר את יחידות מג"ב לאיתמר בן גביר ב"משרד לביטחון לאומי" ומהתכנון להעביר את הרב הצבאי הראשי מאחריות הרמטכ"ל לאחריות הרבנות הראשית לישראל.

הלוי היה זקוק לתמיכתו הפומבית של הרמטכ"ל היוצא כוכבי, ונדמה שהעובדה שהוא ייפגש מחר עם השר סמוטריץ' מעידה על רצונו להיכנס לתפקיד בצורה חלקה תוך הנמכת גובה הלהבות ויצירת שפה משותפת עם סמוטריץ'.

יתמודד עם הירידה באמון בצה"ל? הרמטכ"ל הנכנס, הרצי הלוי (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

שינויים בהרבה חזיתות

הלוי יזדקק לתמיכה של סמוטריץ' גם כשר אוצר, ומן הסתם יהיה מעוניין להפסיק את ההתכתשות ארוכת השנים בין מערכת הביטחון לבין משרד האוצר, ואת ההדלפות המגמתיות היוצאות מכיוון האוצר בנוגע לפנסיות ה"שמנות" של אנשי הקבע, עובדה שלא מסייעת לצה"ל לשמר את כוח האדם האיכותי שלו.

צה"ל מתמודד עם משבר כוח אדם חריף ביותר, וערב חילופי הממשלה כבר היתה טיוטה של מודל קבע חדש ומודל שכר חדש לאנשי הקבע, בתיאום משרד הביטחון ומשרד האוצר, אך זו נגנזה בשל חילופי השלטון שהיו מאז.

יצליחו להסתדר? נתניהו עם הרמטכ"ל הנכנס הלוי ועם עם סגן הרמטכ"ל לשעבר זמיר (ארכיון), צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

על פי דרישותיו של סמוטריץ' במו"מ הקואליציוני, לשר מטעמו תוענק השליטה במנגנון תיאום פעולות הממשלה בשטחים, במינהל האזרחי ובמינוי היועצים המשפטיים שיעסקו במתרחש בשטחים. בן גביר מצידו דרש שליטה ישירה במג"ב.

בצה"ל חוששים מאוד ששני המהלכים הללו יחלישו מאוד את תפקודו של צה"ל בשטחים. בצבא מוטרדים מאוד שלהיררכיה הצבאית יתווספו גורמים חיצוניים בעלי נטייה פוליטית מובהקת, שהצהירו כי יעשו כל שיוכלו במטרה להרחיב את ההתנחלויות ולהכשיר את המאחזים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הרמטכ״ל המיועד ייפגש עם שר האוצר כחלק מתהליך הכניסה לתפקיד. הפגישה מתקיימת בהתאם להנחיית שר הביטחון ובהתאם לנהלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר