מדינת ישראל גייסה ביממה האחרונה סכום של 2 מיליארד דולר במכירת אגרות חוב ברחבי העולם. בנקים ובתי השקעות גילו עניין רב ברכישת אגרות החוב והביקושים בהנפקה הסתכמו בכ-12 מיליארד דולר, פי 6 מהסכום שהונפק. הכסף נועד הפעם לטיפול הממשלה בנושאי האקלים ואיכות הסביבה וההנפקה נקראת לכן "ירוקה" כפי שנעשה על ידי 24 מדינות לאחרונה. המטרה היא לגייס כספים מקרנות שאינן משקיעות באפיקים מזהמים.
שר האוצר סמוטריץ' ניצל את ההזדמנות ואמר: "הנפקת האג"ח הירוק המוצלחת שלנו, ברמת ביקושים של פי 6!, במרווח של פחות מאחוז מהאג"ח האמריקני, ובהשתתפות הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים בעולם, היא הבעת אמון מדהימה של המשקיעים במדינת ישראל ובמשק הישראלי והיא מחייבת אותנו למדיניות אחראית ומוטת צמיחה והקטנת האינפלציה. אני מודה לחשב הכללי ולעובדיו במשרד האוצר על הובלת המהלך במקצועיות ובסיעתא דשמיא אדירה. ‏אזרחי ישראל, חשוב שתדעו שבניגוד להפחדות שאתם שומעים מאז הקמת הממשלה, יש לנו ברוך השם כלכלה איתנה ותמיכה גדולה של השווקים בעולם. המשימה שלנו עכשיו היא להילחם ביוקר המחיה ולהחזיר את ישראל לצמיחה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
את ההנפקה הבינלאומית הראשונה מזה שלוש שנים ביצע החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, והיא נעשתה בדולרים לטווח של 10 שנים, בריבית של 4.5% ובהיקף של 2 מיליארד דולר, אף שניתן היה לגייס סכום גבוה בהרבה. מדינת ישראל פרעה מאז קיומה במועד כל אגרת חוב שמכרה בניגוד למדינות רבות בעולם, בהן גם מדינות באירופה כמו יוון.
ההנפקה הבינלאומית האחרונה במטבע דולר התבצעה בשנת 2020 עם פרוץ משבר הקורונה, אז ההנפקה הייתה של 5 מיליארד דולר לשלושה טווחים - 10, 30 ו-100 שנים. עקב המשבר, הריבית ל-10 שנים הייתה אז רק 3%.


ההנפקה הנקראת "ירוקה" נועדה כאמור להשגת יעדי האקלים שהגדירה הממשלה לצמצום פליטות הנוצרות מפעילותה. אג"ח ירוקה מאפשרת לחבר בין משקיעים בשוק ההון ליעדי הקיימות והסביבה של הממשלה ולסייע בקידום מטרות אלו. האיגרת הירוקה הונפקה בהמשך לפרסום מסמך המסגרת הירוקה אשר נוסח בהתאם לעקרונות הבינלאומיים המקובלים. במסגרת הירוקה מופו פרויקטים ממשלתיים בעלי תרומה משמעותית ליעדיה הסביבתיים של מדינת ישראל.
החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג: "הצלחת ההנפקה מעידה על האמון הרב של משקיעים הבינלאומיים המוסדיים הגדולים ביותר בכלכלת ישראל, אמון אשר נבנה במשך שנים רבות ומאפשר את גיוון והעמקת ערוצי המימון בחוב הממשלתי. הצלחת ההנפקה הירוקה משקפת את האמינות המיוחסת לממשלת ישראל בעמידה ביעדים הסביבתיים שנקבעו על ידי הממשלה. ברצוני להודות לגורמי המקצוע המצוינים במשרדים השונים – הגנת הסביבה, רשות המים, משרד האנרגיה, משרד התחבורה, משרד הכלכלה ורשות החדשנות אשר עשו לילות כימים, יחד עם אנשי חטיבת המימון בחשב הכללי, בהצלחת ההליך המורכב".
סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל חטיבת המימון, גיל כהן: "מדינת ישראל הצליחה לבצע צעד משמעותי במימון פעילותה על אף אי הוודאות השורר בשוקי ההון. ההנפקה תומכת באסטרטגיית ניהול החוב הממשלתי, ובפרט בגיוון מקורות המימון והרחבת בסיס המשקיעים. תוצאות ההנפקה מעידות על אמון בכלכלה הישראלית מצד המשקיעים הגדולים בעולם".