"משרד האוצר לא רוצה להוסיף מיטות": חדרי המיון בבתי החולים קורסים בזה אחר זה

תחלואת החורף בשיאה ומייצרת עומסים כבדים על מערכת הבריאות בכלל ובתי החולים בפרט • בין בתי החולים שמתקשים לעמוד בריבוי המטופלים: מאיר, אסותא אשדוד, רמב"ם, הלל יפה, פוריה, זיו, שיבא ושערי צדק • "לא יכולים לקלוט מטופלים חדשים, פיזית אין לנו עמדות"

העומס במיון בית החולים רמב"ם, צילום: הקריה הרפואית לבריאות האדם רמב"ם

שיהיו בריאים: החורף כאן, הגשם עדיין לא הגיע, אבל תחלואת החורף בשיאה ומייצרת עומסים כבדים על מערכת הבריאות בכלל ובתי החולים בפרט. מתחילת השבוע נמסרות הודעות מחדרי המיון בבתי החולים ברחבי הארץ כי הם מפסיקים לקבל חולים בשל מחסור במיטות, עומס מטופלים וחוסר יכולת להעניק טיפול לבאים בשערי בית החולים.

אתמול (שני) בשעות הלילה היה זה בית החולים מאיר בכפר סבא שהודיע למשרד הבריאות על עומסים גדולים בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות. לאור זאת, אישר המשרד להסיט מטופלים והנחה את מד"א לפנות את אלו שמצבם קל לבתי חולים אחרים באזור, לפחות עד שעות הבוקר, על מנת לאפשר לבית החולים להתמודד ולהעניק טיפול לחולים ולמאושפזים.

המיון בבית החולים רמב"ם בתפוסת שיא של יותר מ-200% // צילום: דוברות רמב"ם

"מבקשים להסיט אמבולנסים"

סגנית המנהלת של בית החולים הציבורי אסותא באשדוד, ד"ר חגית סרבגיל ממן, אמרה בשיחה עם "ישראל היום" כי בית החולים הגיע ליותר מ-100% תפוסה. "בית החולים שלנו נבנה מראש לכמות מחלקות ומיטות אשפוז שלא יכולה לשרת את אזור אשדוד. מבחינת כמות האוכלוסייה – אשדוד היא העיר השישית בגודלה בארץ.

"לשרת 400 אלף איש עם 300 מיטות, שתי מחלקות פנימיות וללא מחלקה גריאטרית – זה לא משהו שיכול להחזיק לאורך זמן. אנחנו מהר מאוד הגענו למצב הזה, תחלואה עודפת בחורף, או קורונה. אנחנו מגיעים למצב שבו אנחנו פשוט לא יכולים לקלוט מטופלים חדשים, פיזית, אין לנו עמדות.

"יש לנו אנשים שעוברים הערכה ופשוט נשארים במלר"ד. הם אמורים ללכת לאשפוז. אין אצלנו חולים במסדרון, אין לנו גם את היכולת או התשתית לשים חולה במסדרון וזה לא ראוי. המיטות תפוסות, החולים עוד לא בריאים מספיק כדי ללכת הביתה ולמטופלים החדשים אין מקום. אז מגיעים למצב של סתימה.

"אנחנו מתקשרים למשרד הבריאות ומבקשים מהם להסיט אמבולנסים למקום אחר, זה אבסורד. יש לנו תכנון למתקן אשפוז חדש, הממשלה בקדנציה הקודמת אישרה אותו, יש תוכניות אך אין את הסבסוד הנדרש. ברגע שנקבל תקציב נוכל להעניק טיפול לאנשים האלה, אנחנו נערכנו, אנחנו יודעים לבנות את הצוות. כל מה שאנחנו צריכים זה את הכסף.

"באופן כללי במדינת ישראל ההוצאה גדלה ככל שיש יותר מיטות – אז האינטרס של משרד האוצר הוא לא להגדיל את כמות מיטות האשפוז. גם ככה אנחנו במקום נמוך מכל הבחינות ביחס ל-OECD, אבל גם ביחס בין הפריפריה למרכז אנחנו בחסר עוד יותר גדול".

ביה"ח אסותא באשדוד, צילום: אסותא אשדוד
אמבולנסים (ארכיון), צילום: אלירן אביטל

200% תפוסה

בבית החולים רמב"ם בחיפה דווח כי התפוסה בחדרי המיון הגיעה ל-200%. זאת לאחר שביום ראשון בערב אמרו כי "עקב עומס גדול במיון רמב"ם (הצטברות מטופלים מסוף השבוע) - צפויים זמני המתנה ארוכים במיוחד, ועיכוב בהליך ההעברה מהמיון למחלקות האשפוז".

מנהל האגף לרפואה דחופה ברמב"ם, ד"ר האני באחוס: "מדובר בתחלואת חורף רגילה, אנו רואים את העומסים האלה בכל חורף. המחלקות הפנימיות מלאות והמיון צובר עוד ועוד מטופלים".

העומסים ברמב"ם,

הבוקר, בית החולים הלל יפה בחדרה הצטרף גם הוא ודיווח למשרד הבריאות על עומסים קיצוניים ותפוסה של כ-150% במחלקות הפנימיות בשל תחלואת החורף. מרבית החולים מגיעים לחדר המיון עם שפעת וסוגים שונים של מחלות ויראליות אחרות.

תפוסה דומה נרשמה גם בבית החולים פוריה בטבריה, לדברי ד"ר ערן טל אור, מנהל המלר"ד, מרכז רפואי צפון (פוריה): "בשבועות האחרונים אנו מתמודדים עם עומס שגדול ב-30% לערך בהשוואה לשנה שעברה. תגברנו את הצוותים כדי להתמודד עם העומס הגדל".

המצוקה בצפון הארץ לא פסחה גם על בית החולים זיו בצפת, גם שם תפוסה גבוהה מאוד והיא עומדת על 150%. ד"ר אינה רוזנפלד, מנהלת מלר"ד המרכז הרפואי זיו מספרת על תקופות שבהן התפוסה עומדת על 150% ויותר. "תחלואת החורף הגיעה ואיתה שפעות, מחלות חום וגם הקורונה שעוד לא נעלמה. יחד עם זאת, צוות המלר"ד מיומן ועושה כל מאמץ כדי לתת את המענה הרפואי והשירות הטובים ביותר".

מיון בית החולים זיו בצפת, צילום: אייל מרגולין - ג'יני

העומס והגודש לא פסח גם על המרכז הרפואי הגדול במדינה. חדר המיון של בית החולים שיבא תל השומר ביקש ביום ראשון גם הוא להסיט מקרים שאינם דחופים לבתי החולים האחרים בגוש דן. גם בחיפה נתבקשו בתי החולים לקלוט חולים שהם תושבי העיר בלבד וחולים מערים וישובים סמוכים הופנו לבתי חולים אחרים בצפון הארץ.

גם במרכז הארץ נרשמים עומסים אם כי עדיין לא ברמה של בתי החולים בצפון הארץ. במרכז הרפואי שיבא תל השומר ובית החולים איכילוב בתל אביב מסבירים כי העומסים והביקוש כרגע הינם רגילים לעונה וכי הם עדיין לא יכולים להגדיר זאת כעומס יוצא דופן וכי מדובר בנתונים שגרתיים לעונה.

חדר המיון בשיבא בעת עומסי החורף (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

במרכז הרפואי שערי צדק מדווחים על תפוסה של 150-200 אחוזים במחלקה לרפואה דחופה ועומס גדול של מטופלים. ד"ר טוד זלוט, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי שערי צדק אמר כי "במחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי שערי צדק החורף נותן אותותיו. לצד הפעילות השוטפת במלר"ד, צוותי המחלקה מתמודדים עם עלייה משמעותית במספר המטופלים שמגיעים לשערי צדק.

בחמשת הימים הראשונים לשנת 2023 חווינו עלייה של 17%. העומס על הצוותים הוא גדול. צוותי המלר"ד נמצאים בכוננות מתמדת ופועלים סביב השעון למען המטופלים. בקרוב נפתח את המיון האמבולטורי החדש, כולי תקווה שהוא יסייע בהקלה על העומס האדיר".

השתתפו בהכנת הידיעה: מיטל יסעור בית-אור, ירון דורון, עידן אבני, מישל מכול, אסף גולן, איליה יגורוב ויורי ילון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר