דרישתו של יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף לעצור את עבודות התשתית של הרכבת בשבתות עוררה סערה ציבורית עזה. מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר שחר איילון פירט היום (שני) בשיחה עם N12 את ההשלכות של עצירת העבודות על תנועת הרכבות במהלך השבוע ועל העלויות הכרוכות בכך. "מדובר בעבודות חיוניות, אם הן יבוצעו בימי חול יצטרכו לעצור את רוב קווי הרכבת", הסביר.

העבודות בשבת והסערה - סיקור ב-N12

לדברי איילון, במקרה של טיפול בפס תקול בתשתית הרכבת בנתיבי איילון - אף רכבת לא תוכל לנוע בכל המסילות בארץ משום שאין פסי רכבת מקבילים בנקודה הזו. "זה אומר בפועל השבתת הרכבות בימי חול", הבהיר איילון. עם זאת, העריך מנכ"ל הרכבת לשעבר כי מרבית העבודות ימשיכו להתבצע בשבתות.

"אי אפשר להגיד שאנשי הרכבת לא מכבדים את השבת והרגישות לצרכי החרדים, אבל יש ביטוי שגובר על קדושת השבת והוא פיקוח נפש", הוסיף איילון. "הרכבת מטפלת בשבתות בנושאים שאמורים לגרום לרכבת לסיכון מיותר כמו תקלות בטיחותיות. זו בעצם גם הגדרת העבודה", הבהיר. "פה נשאלת השאלה מה הוא פיקוח נפש ומהי עבודה חיונית בשבת ועל זה כל הוויכוח".

יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
השלכות כבדות על המשק. גולדקנופף | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

איילון ציין כי מבחינת העלויות המשמעות של עצירת העבודות עלולה להיות הרסנית. "הפסקת פעילות הרכבות אומר ירידת היעילות של כל המשק", הבהיר. "קשה להעריך עלויות, אבל במהלך של שנה יכול להגיע לכדי מאות מיליונים. זה פרויקט חשוב, קטר חשמלי לא פולט זיהום כמו הדיזל, יכול לנוע מהר יותר והם זריזים יותר - המשמעות היא להיכנס לעידן המודרני עם רכבת מודרנית".

מנכ"ל הרכבת לשעבר הסביר כי מבחינת החרדים אין בעיה לתקן תקלות בשבת שהן בבחינת פיקוח נפש, אך יש ויכוח אילו עבודות בדיוק מוגדרות כך. "החרדים אומרים שיש עבודות תשתית שאפשר לעשות באמצע השבוע, אבל זה לא פשוט ברשת הרכבות הישראלית משום שאין לנו באמת רשת. אין מקום שאפשר לעקוף את התקלות דרך מסילות מקבילות וייקח שנים עד שזה יקרה".

שחר איילון, המנכ"ל היוצא (צילום: חדשות)
מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר שחר איילון | צילום: חדשות

"אם לא נתקן את זה בשבת נצטרך לתקן ביום חול, ואז לא תהיה תנועת רכבות", המשיך מנכ"ל הרכבת לשעבר בדבריו. "כתוצאה מזה אנשים יכנסו לרכבים פרטים וייקלעו לתאונות דרכים ויהיה גם יותר גודש בכבישים", הוסיף. "האם טיפול בתשתית או הרחבת תשתית הוא לא פיקוח נפש?", תהה איילון.

בשורה התחתונה, הסכים איילון כי "אני מעריך שעבודות בשבת יתקיימו, אולי קצת יצומצמו, אבל רוב עבודות הרכבת מבצועות גם כיום תחת זכוכית מגדלת. עבודות החירום בכל מקרה יבוצעו".