ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
סוף לשלטון הבג"ץ

כך ישנה שר המשפטים את פניו וסמכויותיו של בית המשפט העליון

אחרי שהתייצב ביום רביעי האחרון למסיבת עיתונאים שבה חשף את השלב הראשון של 'רפורמת המשילות', שר המשפטים יריב לוין מתכוון לשנות משמעותית את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שלקואליציה יהיה רוב ברור | וגם, לא עוד בחירת נציג מאחורי הפרגוד | כל הפרטים

כך ישנה שר המשפטים את פניו וסמכויותיו של בית המשפט העליון
יריב לוין צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההצהרות הכלליות של שר המשפטים יריב לוין נפרטות למהלכים מפורטים, שנועדו לשנות את פניו ואת סמכויותיו של בית המשפט העליון. הפרשן הפוליטי עמית סגל חשף את השינויים שמתכנן השר.

הוועדה לבחירת שופטים תוגדל מתשעה ל-11 חברים. 3 שרים, אחד יותר מהיום, 2 ח"כים מהקואליציה, אחד מהאופוזיציה. 3 שופטים, ונציגי לשכת עורכי הדין יוצאו, ובמקומם יבואו שני נציגי ציבור שתמנה הממשלה.

בנוסף תבוטל ההצבעה בכנסת מאחורי הפרגוד לבחירת הנציגים, שהייתה מקור בלתי נדלה להפתעות שסייעו לאופוזיציה: מעתה, ראשי ועדות הכנסת והחוקה מהקואליציה וועדת ביקורת המדינה מהאופוזיציה יכהנו אוטומטית בוועדה.

נתניהו במליאה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

השינוי המהפכני מבטיח שהקואליציה תמנה בפועל את השופטים שהיא חפצה בהם. שכן כדי למנות שופטי עליון נדרשים 7 חברים וזה בדיוק מספר החברים שיהיה בשליטתה האוטומטית של הממשלה: חמישה פוליטיקאים ושני נציגי ציבור.

המשמעות: הממשלה הזו וכל ממשלה שתבוא יוכלו למנות כל שופט שירצו. הוטו של השופטים הלך, גם אם ישתפו פעולה עם האופוזיציה. יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן מסביר שהאיזון בעליון יושג בגלל חילופי השלטון בישראל. בניגוד למצב היום שבו לשופטים יש תמיד וטו אבל לימין לא תמיד.

עוד ברפורמות השר יריב לוין, הרוב שיידרש לפסילת חוקים יעמוד על 12 מתוך 15 שופטים, והרוב להתגברות על בג"ץ יעמוד על 61 חברי כנסת.

לוין ואמסלם | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90.

ההתרשמות היא שהמרחב הקואליציוני לפשרות ושינויים מאלה שהוצגו כאן מצומצם מאוד וזאת בגלל עמדתם הנחרצת של חברי כנסת כמו שמחה רוטמן מ'הציונות הדתית' ודוד אמסלם מ'הליכוד' שרוצים אך ורק שינוי שכזה, לא אחר ולא מתפשר. לא במקרה, כנראה, לא דיווחו הערב יריב לוין ונשיאת העליון אסתר חיות על פגישה ברוח טובה.

שר המשפטים יריב לוין רפורמה מערכת המשפט בית המשפט העליון ועדה לבחירת שופטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד