יום שני, 10.06.2024 שעה 20:49
ליגה ספרדית 23-24
9526-8738ריאל מדריד1
8544-7938ברצלונה2
8146-8538ג'ירונה3
7643-7038אתלטיקו מדריד4
6837-6138אתלטיק בילבאו5
6039-5138ריאל סוסיאדד6
5745-4838בטיס7
5365-6538ויאריאל8
4945-4038ולנסיה9
4646-3638אלאבס10
4556-4538אוססונה11
4354-4238חטאפה12
4154-4838סביליה13
4157-4638סלטה ויגו14
4044-3338מיורקה15
4047-3338לאס פלמאס16
3848-2938ראיו וייקאנו17
3355-2638קאדיס18
2175-4338אלמריה19
2179-3838גרנאדה20
לוח משחקים
  • ג'ירונה
  • 0 - 7
  • גרנאדה
  • אוססונה
  • 1 - 1
  • ויאריאל
  • ריאל סוסיאדד
  • 2 - 0
  • אתלטיקו מדריד
  • אלמריה
  • 1 - 6
  • קאדיס
  • ראיו וייקאנו
  • 1 - 0
  • אתלטיק בילבאו
  • ריאל מדריד
  • 0 - 0
  • בטיס
  • חטאפה
  • 2 - 1
  • מיורקה
  • סלטה ויגו
  • 2 - 2
  • ולנסיה
  • לאס פלמאס
  • 1 - 1
  • אלאבס
  • סביליה
  • 2 - 1
  • ברצלונה

הבלוק ממוזמביק: נקודת האור של אתלטיקו העונה

למרות שבנפיקה ויתרה עליו, ריינילדו הבטיח לאביו המנוח שיצליח וסחף את ליל לאליפות. כיום הוא עוגן אצל סימאונה וב-22:00 בערוץ ONE יפגוש את בארסה

|
ריינילדו (רויטרס)
ריינילדו (רויטרס)

אתלטיקו מדריד לא נמצאת בעונה טובה, בלשון המעטה. בליגה הספרדית, הקבוצה של צ'ולו סימאונה רחוקה מאוד ממאבק האליפות כשהיא ממוקמת רביעית ערב המחזור ה-16, כשברצלונה, מולה היא תשחק הערב (ראשון, 22:00 בערוץ ONE) וריאל מדריד המוליכות, נמצאות מרחק של 11 נקודות ממנה.

למרות זאת, אם בליגה אתלטיקו עוד איכשהו יכולה להציל את העונה במידה תצליח לחבר רצף ניצחונות הרואי, בליגת האלופות הקולצ'ונרוס נחלו את הכישלון האירופי הגדול ביותר שלהם תחת סימאונה: לראשונה מאז 2011, אתלטיקו מדריד לא תשחק במפעלים האירופיים בחורף לאחר שסיימה רביעית כשהיא אפילו לא נושרת לליגה האירופית — כשההדחה קרתה מבית נוח, לכאורה, שכלל את קלאב ברוז', פורטו ובאייר לברקוזן. בסוף הבית היה נוח לכולם חוץ מלאתלטיקו. 

על אף הבלגן הגדול והלחצים, בכל זאת ישנה נקודת אור העונה באתלטיקו מדריד נקוד ששווה לשים עליה זרקור בוהק: ריינילדו מנדאבה, מגן שמאלי ממוזמביק שיחגוג יום הולדת 29 בסוף החודש. מעבר להיותו אחד המגינים השמאליים היציבים בשלוש העונות האחרונות באירופה, מנדאבה, שם כמעט אנונימי ללא מעט חובבי כדורגל, מחזיק בסיפור חיים מדהים שרק הופך את העובדה שהגיע לאן שהגיע לכמעט בלתי נתפסת.

ריינילדו מנדאבה בליגת האלופות (רויטרס)ריינילדו מנדאבה בליגת האלופות (רויטרס)

מוזמביק היא מדינה שלא אומרת הרבה לרוב האנשים, בטח לא בהקשר של כדורגל, ואכן, הקולוניה הפורטוגלית לשעבר שהשיגה את עצמאותה בשנת 1975, לא ייצרה יותר מדי שמות בולטים לרמות הגבוהות של הכדורגל מאז הפכה עצמאית וספק אם מישהו אי פעם האמין שיצא ממנה אחד המגנים הטובים בלה ליגה העונה. מנדאבה, נצר למשפחת כדורגל מקומית (אביו וסביו היו כדורגלנים ומאמנים) החל לשחק כדורגל בגיל 8.

בראיון ל'אס' הספרדי, המגן השמאלי סיפר: ''התחלתי לשחק כדורגל ברחוב כשהייתי בן שמונה או תשע. שיחקתי בשכונה עם החברים שלי. יום אחד אמרתי לאבא שלי שהיה מאמן 'אבא, אתה חייב לבוא לראות אותי משחק, אני שחקן טוב מאוד', והוא ענה: 'לא, אתה לא שחקן טוב, אין לך מושג', אבל הוא צחק. עוד באותו היום הוא בא לראות אותי בסתר משחק, כדי לבדוק האם מה שאמרתי נכון. כשחזרתי הביתה, הוא אמר לי שאם אמשיך ככה, אני הולך להיות שחקן נהדר, אבל כשאצטרך להתמקד אך רק בכדורגל ולהקדיש את עצמי לזה”.

זמן קצר לאחר מכן, אביו של מנדאבה מת, והוא הפך לגבר בבית ועזר לאמא שלו להחזיק את הבית, כשהמילים של אביו והחלום להפוך לכדורגלן מקצוען יושבים לו בראש. ריינילדו מנדאבה אכן הקדיש את עצמו רק לכדורגל. באותו הראיון ל'אס' הוא סיפר שהתמקד רק בענף כמצוות אביו, וכל יום לאחר שסיים את הלימודים בבית הספר הוא היה הולך למגרש להתאמן, כשכבר בגיל 11 הוא היה משחק עם ילדים בני 17 ו-18 כדי להשתפר.

ריינילדו מנדאבה (נעם מורנו)ריינילדו מנדאבה (נעם מורנו)

כשהגיע בעצמו לגיל 18, וכשהיה רק שישה חודשים מקצוען — מנדאבה כבר זומן בשנת 2014 לנבחרת מוזמביק הבוגרת לראשונה, והוא מספר שלהיות בנבחרת הלאומית לצד שחקנים שמשחקים באירופה ברמות גבוהות יותר, רק הגביר אצלו את הרעב להשתפר ולהפוך לשחקן הכי טוב שהוא יכול להיות. אך עם זאת, מנדאבה סירב לצאת ממוזמביק כדי להישאר לצד אמו ומשפחתו והוא דחה הצעות מחוץ למדינה שיכלו לקדם אותו מקצועית. ב-12 בנובמבר 2015 הכתה במנדאבה טרגדיה נוספת כשאיבד את גם אמו שלקתה בהתקף לב, והוא מספר שבתקופה הכואבת הזו הוא החל לחשוב על עצמו ועל הקריירה שלו.

בגיל 22 ואחרי מות אמו מנדאבה הגיע למועדון מקומי בשם ליגה דספורטיבה דה מאפוטו, קבוצה מעיר הבירה של מוזמביק, ביירה, אך 15 ימים בלבד לאחר שחתם, קראו לו לשיחה במשרדי המועדון ואמרו לו: 'בוא, בנפיקה רוצה להחתים אותך לחמש שנים'. מנדאבה הצעיר כמובן קפץ על הצ'אנס החלומי שנדמה שנלקח מסרט הוליוודי קיטשי, והוא אפילו לא הספיק לשחק במועדון החדש מביירה.

עם זאת, התקופה בבנפיקה לא האירה למנדאבה פנים. הוא אמנם התחזק פיזית והתאמן ברמות הכי גבוהות שיש, אבל הוא לא קיבל צ'אנס בקבוצת הבוגרים של המועדון, ובעונתו הראשונה הוא שיחק פעמיים בלבד בקבוצת המילואים. לאחר מכן מנדאבה גם נפצע ונעדר כחצי שנה, ולמרות החלום לשחק במועדון הפאר הפורטוגלי, הוא החליט להתגלגל במורד הכדורגל הפורטוגלי – העיקר לצבור דקות משחק. 'כולם במוזמביק אומרים שמנדאבה נמצא בבנפיקה, אבל האמת היא שאני לא משחק', הוא אמר לנשיא בנפיקה וביקש ללכת לחפש את עצמו בליגה השנייה במדינה.

ריינילדו מנדאבה (רויטרס)ריינילדו מנדאבה (רויטרס)

בשנים 2017 ו-2018 הוא הושאל לקבוצות כמו פאפה מהליגה השלישית וקובילה מליגת המשנה, ובקיץ 2018 הוא שוחרר מבנפיקה לבלננשש, מועדון קצת יותר מוכר, ובכך בגיל 24 וחצי הוא הגיע לראשונה בקריירה לליגה הבכירה בפורטוגל — ושם הוא התחיל לפרוח. אחרי עונה טובה בבלננשש, מנדאבה צד את עיניהם של הסקאוטים של ליל, ששילמה עליו בקיץ 2019 שלושה מיליון יורו, סכום שנשמע מצחיק כיום, אבל לא מדובר בכסף קטן על שחקן שבגיל 25 החזיק ב-18 הופעות בלבד בליגה הפורטוגלית הראשונה.

ובליל מנדאבה הגשים את עצמו. הוא נגע בפסגות שספק אם חלם עליהם אי אז, כשהחל לשחק בגיל 8 בשכונה במוזמביק וחלם שאביו רק יראה אותו משחק עם החברים שלו. מנדאבה היה חלק אינטגרלי מהאליפות הסנסציונית של ליל בעונת 2020/21, הוא שיחק עמה בעונה שלאחר מכן בליגת האלופות, ארבע שנים בלבד אחרי שהיה מושאל לקבוצת אמצע טבלה בליגה הפורטוגלית השנייה, מנדאבה אפילו זכה עמה בסופרקאפ הצרפתי שנערך באצטדיון בלומפילד באוגוסט 2021 שם השלים 90 דקות בניצחון על פאריס סן ז'רמן, כשגולת הכותרת האישית מבחינתו הייתה הבחירה בתום עונת 2020/21 למגן השמאלי המצטיין בליגה הצרפתית.

ריינילדו מנדאבה, ילד ממוזמביק שרק רצה לשחק כדורגל, הקדים אז שמות גדולים כמו מיטשל באקר וכאיו הנריקה המוכשרים מפאריס ומונאקו ומתיאה דה שיליו ויוטו נגאטומו המנוסים מליון וממארסיי. את ההצלחה שלו בליל, מנדאבה מייחס כריסטוף גאלטייה, מאמנה של פ.ס.ז’ כיום. המגן השמאלי מספר שלמד המון מגאלטייה שהשרה עליו ביטחון, ואמר לו להיות בטוח ביכולותיו ולדעת מתי הוא צריך לקחת סיכונים ומתי לשחק פשוט. מנדאבה אומר שתמיד הוא ראה בגאלטייה מאמן על, והוא לא מופתע שהוא נמצא איפה שהוא נמצא כיום. מי יודע, אולי השניים ייפגשו בעונה הבאה בליגת האלופות.

ריינילדו מנדאבה לוקח אליפות עם ליל (רויטרס)ריינילדו מנדאבה לוקח אליפות עם ליל (רויטרס)

הפריצה המטאורית של מנדאבה לא נעלמה מעיניו של דייגו סימאונה, אחד שיודע לזהות ממרחקים שחקן הגנה קשוח וטוב, ובינואר 2022 אתלטיקו מדריד שמה על הבלוק ממוזמביק את היד כשהיא שילמה לליל 3 מיליון יורו על שירותיו. למרות המעבר החד, ההשפעה של ריינילדו הייתה מיידית: ב-19 המשחקים הראשונים שלו בקבוצה, אתלטיקו מדריד ספגה 14 שערים בלבד, לעומת 40 שערים ב-32 משחקים לפני שהגיע. העונה ממוצע הספיגות המחמיא ירד מן הסתם, אבל למרות הנסיגה ביכולת של הקולצ'ונרוס, מנדאבה ממשיך להציג יכולת הגנתית גבוהה, כשגם המספרים מראים על כך.

מנדאבה נמצא במקום השני בליגה הספרדית כולה בחטיפות ותיקולים מוצלחים עם 65 כאלה. בנוסף, מנדאבה מוביל את הליגה הספרדית בחילוצים בשליש ההגנתי עם 32 כאלה (5 יותר מהבא אחריו, חאבי גאלאן מסלטה ויגו), הוא ניצח ב-32 מתוך 45 תיקולים אליהם נכנס והוא נמצא במקום הראשון באתלטיקו מדריד בחטיפות בשליש המרכזי עם 13 כאלה, לא מעט בעונה בה הקבוצה מגלה רכות לא אופיינית במשחק ההגנה שלה. הנתון הנ''ל מחמיא מאוד למנדאבה, אך בד בבד מראה עד כמה הקישור של אתלטיקו מדריד רך העונה.

ריינילדו מנדאבה מול מרקו אסנסיו (רויטרס)ריינילדו מנדאבה מול מרקו אסנסיו (רויטרס)

הערב אתלטיקו מדריד תפגוש את ברצלונה, אותה היא ניצחה חמש פעמיים בלבד ב-32 משחקים בעידן סימאונה, כשרק שניים מהניצחונות (0:1 בעונת האליפות 2020/21 ו-0:2 בעונה שעברה) מגיעים במסגרת לה ליגה. למרות המאזן הקשוח, ניצחון מול הקהל הביתי על מוליכת הטבלה יכול לשנות לטובה את העונה הפחות טובה של הקולצ'נרוס, ולשם כך היא תצטרך את ריינילדו בשיאו. והוא? שום דבר מזמן כבר לא גדול עליו.

מיורקה עם שער ניצחון דרמטי במהלך האחרון!
אסור לפספס
נגןהצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
הצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
נגןצ'ארלס בארקלי כמעט ומכניס אגרוף לאוהד
צ'ארלס בארקלי מאיים על אוהד מציק באגרוף
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */