התנאים בהם מתגורר מוטי (66, שם בדוי) בדיור הציבורי במרכז הארץ הם כמעט בלתי נתפסים. "הדירה מוזנחת, היא לא ראויה למגורים", הוא מתאר. "הביוב צף, הבית מתמלא בצואה, עכברים עולים מהאסלה לתוך הבית, מגבונים בכל מקום. אני לא יכול לתאר במילים את הריח. הדוד נוזל, הברזים של המקלחת לא נפתחים, זה זמן רב שאני לא יכול להתקלח שם. גז אין לי בבית, אני אוכל רק מהיום להיום. גבינות, נקניק. חיים של כלב".
לפני כ-17 שנה עבר מוטי תקופה קשה בחייו ומצא עצמו ללא קורת גג. במשך שנה וחצי התגורר בגינות ובמקלטים ציבוריים, לאחר מכן, הצטרף לאימו בדירה וסעד אותה עד יומה האחרון. "זו דירה קטנה, בסך הכל 38 מטר רבוע, אבל עדיף לגור בצפיפות מאשר ברחוב". אימו נפטרה ב-2017 ומאז הוא מנהל מאבק ארוך מול עמידר ומשרד השיכון כדי שיכירו בו כדייר ממשיך ויאפשרו לו להמשיך להתגורר שם. בינתיים, הוא משלם להם שכר דירה של 800 שקלים בכל חודש, מאות שקלים יותר מהסכום ששילמה אימו. למרות זאת, הם מסרבים לתקן את הליקויים ולאפשר לו לחיות בצורה מכובדת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
"אחרי שנים שהתרעתי לעמידר, התקרה של המקלחת קרסה עלי". המקלחת בדירה של לידיה
"אחרי שנים שהתרעתי לעמידר, התקרה של המקלחת קרסה עלי". המקלחת בדירה של לידיה
"אחרי שנים שהתרעתי לעמידר, התקרה של המקלחת קרסה עלי". המקלחת בדירה של לידיה
(צילום: פורום הדיור הציבורי)
"המצב של הדירה היה גרוע גם כשאימי הייתה בחיים, וזה הלך והידרדר", הוא מתאר. "שש שנים שאני עובר גהינום. היו לי חודשים ללא מים בבית, החשמל הרוס, אפילו חימום אני לא יכול להדליק בחורף. הרצפה, הקירות - הכל רטוב, הכל עם עובש, ג'וקים בכל מקום. פניתי לעמידר יותר מעשרים פעמים, בכיתי, התחננתי - אני סובל. משרד הרווחה בעצמו פנה אליהם, וכלום. אני מוכר בביטוח לאומי עם 100% נכות, מחלים מסרטן, יש לי דלקת פרקים חריפה, אני לא יכול ללכת. רע לי מאוד, עדיף לי מותי בחיי, ככה אני מרגיש. כל יום זו התמודדות חדשה".
3 צפייה בגלריה
"הביוב צף, עכברים עולים מהאסלה לתוך הבית". השירותים בדירה של מוטי
"הביוב צף, עכברים עולים מהאסלה לתוך הבית". השירותים בדירה של מוטי
"הביוב צף, עכברים עולים מהאסלה לתוך הבית". השירותים בדירה של מוטי
(צילום: פורום הדיור הציבורי)

"תופעה רוחבית של הזנחה ארוכת שנים"

לפני כחצי שנה פרסם מבקר המדינה דוח חמור על תחזוקת הדיור הציבורי של עמידר. "תקציב תחזוקת הדיור רחוק מלהספיק לצרכים בפועל", נכתב אז. בנוסף, התייחס המבקר לנושא הפיקוח של משרד הבינוי והשיכון על עמידר וקבע כי "המשרד לא מינה מפקחים מטעמו לבדיקת הנכסים ורמת תחזוקתם, והוא לא ביצע בדיקה של הנכסים". לאחר פרסום הדוח הודיעה עמידר כי תשקיע 41 מיליון שקלים בשיפוץ דירות המערך הציבורי. אך האם השינוי ניכר בשטח?
עורך דין אסף דרעיעורך דין אסף דרעיצילום: איתי שיקמן
לאחרונה החלו פורום הדיור הציבורי והקליניקה המשפטית של המכללה למינהל בפרויקט משותף שמטרתו לסייע לדיירי הדיור הציבורי שסובלים מהזנחה וליקויים בדירותיהם לקבל מענה. "קיבלנו מעל מאה פניות מדיירי הדיור הציבורי, רובם מעמידר, על ליקויים מכל הסוגים - מרפסות שבורות, חוסר הנגשה לנכים, רטיבות, עכברושים. באמת דירות במצב מזעזע", מספר עו"ד אסף דרעי מהקליניקות המשפטיות של המכללה למנהל. "לא היינו צריכים להתאמץ כדי למצוא את המקרים. מהרגע שזה פורסם תוך יומיים-שלושה כבר הצטברו חמישים פניות ותוך שבוע וחצי כבר מעל מאה, וכל הזמן ממשיכות לזרום אלינו פניות נוספות.
"אנחנו מוצאים את עצמנו מקצים עוד ועוד סטודנטים לטובת העניין כי יש ביקוש ענק לזה", הוא מוסיף. "באופן יוצא דופן שילבנו ארבע קליניקות משפטיות ולקחנו 80 סטודנטים שיושבים ימים כלילות, הולכים לפונים, מסתכלים, מצלמים, רואים את התנאים שהם הם חיים ואח"כ יושבים למחקר משפטי מעמיק. המטרה היא להציף כמות גדולה של תביעות ולהביא אותם לבתי המשפט כדי לתקן אחת ולתמיד את הרעה החולה הזו. זו תופעה רוחבית של הזנחה ארוכת שנים - חברות הדיור הציבורי לא מבצעות את תפקידן, וזה לא אמור לקרות".
3 צפייה בגלריה
"הביוב של כל הבניין אצלי בבית"
"הביוב של כל הבניין אצלי בבית"
"הביוב של כל הבניין אצלי בבית"
(צילום: פורום הדיור הציבורי)

"מעמידר באו לצלם את הליקויים - אבל לא עשו כלום"

גם לידיה (53), אם חד הורית, מתמודדת עם המציאות אותה מתאר דרעי. "סבלתי מאלימות במשפחה, ואחרי שנה שגרנו במקלט לנשים נפגעות אלימות הפנו אותנו לדירה של עמידר", היא מספרת. "אנחנו כבר חמש וחצי שנים פה, אבל מהיום שהגענו לכאן מצב הדירה לא היה טוב.
"זו דירת שני חדרים, ואני גרה כאן עם שתי הבנות שלי", היא מתארת. "הן ישנות בחדר ואני בסלון. הביוב של כל הבניין צף אצלי בבית. כל הבית מסביב רטיבות, הכל שחור. אחרי שנים שאני מתריעה בפני עמידר נכנסתי להתקלח וכל התקרה קרסה עליי. הקירות מתקלפים, פשוט מתפוררים. הבנות של אסתמטיות כרוניות במצב קשה בגלל המצב הזה. המון עכברים, המצב של המטבח נורא, והריח - למות. זו גם ככה שכונה לא פשוטה, יש פה צרחות, קללות, סמים בפתח הבית. עמידר לא עושה עם זה כלום. הם באו, צילמו את הליקויים, אבל לא מתקנים. אין לנו לאן ללכת, אנחנו במבוי סתום. זו לא דרך לשקם משפחה נפגעת אלימות".
דני גיגידני גיגיצילום: יוסי זמיר
דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי, הגיב לדברים: "שישה דוחות מבקר שונים התפרסמו על ההתנהלות הקלוקלת של עמידר בעשור האחרון אבל למרבה הצער בחברה לא עושים מספיק כדי לתקן את ההזנחה הזאת. הסיפורים המובאים כאן הם רק קצה הקרחון. אנחנו בשטח פוגשים את האנשים שחיים בדירות לא ראויות למגורים ועומדים חסרי עונים מול מנגנון משומן שמנצל את חולשתם ואת העובדה שהם מתקשים להיאבק בהם. רק בשנה שעברה חברת עמידר דיווחה על רווחים של 80 מיליון שקלים. הגיעו מים עד נפש, אנחנו קוראים לכנסת והממשלה לפעול באופן מיידי כדי להבטיח תיקון אחת ולתמיד למחדלים האדירים האלה".
ממשרד הבינוי והשיכון ועמידר נמסר בתגובה: "בניגוד למוצג בכתבה, חברת עמידר ביצעה במהלך שנת 2022 פרויקטים נרחבים של שיפוץ ואחזקת דירות בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים ותמשיך לעשות זאת בהתאם לתקציבים שתקבל ממשרד הבינוי והשיכון.
"בנוגע לדיירת לידיה, כל הפניות שלה בנושאי אחזקה בדירה טופלו. במידה ותהיינה פניות נוספות הן ייבדקו ויוטפלו בהתאם. בנוגע למוטי הוא אינו דייר ממשיך בדירה ולכן הוגדר כפולש על ידי בית משפט. לצד זאת הוא מחייב לשלם בגין השימוש בנכס בו הוא מתגורר בניגוד לחוק".

ניצחון דיירי הדיור הציבורי משכונת נווה שרת

במקביל, ארבע שנים של מאבק הסתיימו בשבוע שעבר בפסיקה לטובת דיירי הדיור הציבורי בשכונת נווה שרת בתל אביב. לפני כחצי שנה הבאנו את סיפורם של דיירי הדיור הציבורי בנווה שרת שבעקבות פרויקט התחדשות עירונית הועלה ועד הבית שלהם מחמישים לחמש מאות שקלים בחודש. "הסברתי לעמידר שהמצב הכלכלי שלנו לא ישתנה, אמרתי שאין להם סיבה לנהל מולנו את הקרב הזה כי אין לנו מאיפה לשלם 500 שקלים לחודש", אמרה בזמנו סטלה מזרחי, נציגת ועד השכונה. "יש פה משפחות, אנשים עם ילדים, קשישים שנכנסו לחובות, שהחשבונות שלהם עוקלו. זה לא הוגן".
לאחר שפנו לבית המשפט, לאחרונה התקבלה הסכמה בין הדיירים המיוצגים על ידי הסיוע המשפטי לבין משרד השיכון ועמידר, לפיה ועד הבית יוחזר לסכומו המקורי וכספיהם של הדיירים יוחזרו להם. "חוק ההתחדשות העירונית קובע שדיירים ציבוריים ישלמו דמי ועד כפי ששלמו לפני הפינוי בינוי", מסבירה איילת הלברשטט, מרכזת תחום דיור ציבורי בסיוע המשפטי בתל אביב. "במקרה הזה הייתה בעיה שהפינוי נעשה לפני שהחוק אושר, ואז עמידר ומשרד השיכון ניסו להגיד שהחוק לא חל עליהם. אלו אנשים שמתקיימים מקצבאות קיום. טוב עשו שהגיעו למסקנה המתבקשת, זה מה שצריך להיות".
"זה היה מאבק ארוך מאוד", אומרת כיום מזרחי לאחר הפסיקה. "הרבה זמן אף אחד לא התייחס אלינו. הרבה זמן חיינו בחוסר ביטחון כלכלי, התמודדנו עם עיקולים, לקחו לנו הכל, הסתבכנו בחובות. אני מקווה שעכשיו יהיה בסדר".
דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי שהעניק ליווי לדיירי הדיור הציבורי בנווה שרת במאבק שלהם, הוסיף: "בית המשפט שקבע שההתנהלות של עמידר ומשרד השיכון מנוגדת לצדק ולחוק שאמור להגן על דיירי הדיור הציבורי בתהליכים של התחדשות עירונית. אסור שההתחדשות העירונית שהיא מבורכת בפני עצמה תהפוך לכלי של גירוש משפחות עניות ודחיקה שלהם מחוץ לאזורי הביקוש. ההתנהלות של עמידר, של משרד השיכון ושל הרשות להתחדשות עירונית היא אכזרית והמחוקק חייב לפעול במהירות על מנת לחזק את הדיירים, ולתת להם עוד הגנה על מנת לשמור עליהם מפני בעלי אינטרס שפועלים בדרכים מתוחכמות על מנת לגרש דיירים מהבתים שלהם".
מלשכתו של שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף נמסר: "מאז כניסתנו למשרד הבינוי והשיכון לפני ימים אחדים, אנחנו עדים לשטף של פניות ותלונות על הדיור הציבורי של עמידר. התלונות כוללות דיווחים על הזנחה ורשלנות, על נזקקים הממתינים לדירות ונדחים, ותלונות נוספות. אנו מזהים דפוס פעולה הנובע מהזנחה רבת שנים של תחום הדיור הציבורי. השר וצוות לשכתו לא מתכוונים לעבור על כך לסדר היום, ובימים הקרובים תתקיים ישיבת צוות עם הגורמים הממונים במשרד לגיבוש דרכי פעולה לסיוע לנזקקים".