יוסי אבוקסיס מדבר לקראת הדרבי הירושלמי
(באדיבות ONE)
אוהדי הפועל ירושלים ומאמן הקבוצה זיו אריה לא ישכחו גם עוד שנים רבות את השני בדצמבר 2021. אז, במחזור ה-15 של ליגת העל, נפגשו בית"ר ירושלים והפועל לדרבי. בדקה ה-77, במצב של 0:1 לבית"ר, אריה ביצע חילוף והכניס את קלטוס נומביל על חשבון גיא חדידה, מה שיצר מצב שבו הקבוצה שלו הייתה עם שישה זרים על המגרש. אחד יותר מהמותר על פי החוק. אונדז'יי באצ'ו השווה ל-1:1 בדקה ה-90, אך זה היה חסר חשיבות והאדומים ספגו הפסד טכני 3:0 כואב. אריה היה קרוב לסיים את דרכו בהפועל ירושלים לאחר האירוע הביזארי הזה, אולם הנהלת המועדון החליטה שהוא יישאר בתפקידו, בטענה שמדובר בטעות אנוש.
קצת יותר משנה עברה מאז אותו דרבי, כיום דמותו של אריה היא קונצזוס בקרב האוהדים וההנהלה האדומה. אחרי שהשאיר את הקבוצה בליגה בסיום העונה שעברה, הקבוצה הפכה העונה למרעננת הרשמית של ליגת העל, כשהיא במקום הרביעי עם 26 נקודות אחרי 16 משחקים. בניגוד גמור לכל התחזיות.
3 צפייה בגלריה
זיו אריה
זיו אריה
כל ריאיון איתו הוא חגיגה. אריה
(צילום: עוז מועלם)
במהלך השנה האחרונה, אריה נהנה מתדמית "הילד הרע" של מאמני הכדורגל בארץ. ההתבטאויות שהוא מספק בראיונות אחרי המשחקים הפכו לקאלט. אחרי הדרבי ההוא, הידוע, הוא הקריא מכתב תמיכה שלטענתו כתב לו ילד בן 4, שהפך לפינה כמעט קבועה בבובה של לילה כששלום מיכאלשווילי מגלם את דמותו של המאמן. בסיום העונה שעברה, אריה גם הודה כי אמרו לו לא לעצור עד שיקבל דמות בבובה של לילה. גם העונה אריה הבריק בכמה ציטוטים לפנתיאון. בין היתר אחרי הניצחון על 0:2 על סקציה נס ציונה, אז אמר: "אשתי אמרה לי לפני שיצאתי מהבית 0:2 לנו. כפרה עליה, היא אף פעם לא טועה".
ובכל זאת, נדמה שעם ההצלחה של הפועל ירושלים, אריה קצת נרגע. קצת חזר לדמות שאפיינה אותו כשאימן בליגה הלאומית, אז נהג להצהיר אחרי בסיומם של המשחקים: "אנחנו מסתכלים לאימון הבא". מקצועית, יש כל מיני תפיסות לגבי מאמן הפועל. יש כאלה שיגידו שמדובר בגאון טקטי, לא פחות, שמוציא מים מהסלע. אחרים חשים כלפיו אנטגוניזם בגלל ההתבטאויות והתחושה שהוא יהיר. אך דבר אחד אי אפשר לקחת מאריה, וזו המחויבות של שחקניו כלפיו.
3 צפייה בגלריה
ג'ורדן בוטאקה
ג'ורדן בוטאקה
"אריה בא ללמד כדורגל". בוטאקה
(אלכס קולומויסקי)
ג'ורדן בוטאקה, הבלגי שהגיע הקיץ והשתלב נפלא בקבוצה, חשף כי זה סוד ההצלחה שלה העונה. "היו לי הרבה מאמנים בקריירה אבל אריה הוא בין הבודדים שבא ללמד כדורגל", סיפר שחקן הכנף. "הוא לא מבקש ממך לעשות משהו לפני שהוא מסביר אותו ולפני שאתה מבין למה אנחנו עובדים כך. יש כאן קבוצה שלמה שמבינה מה היא רוצה מעצמה, מה האסטרטגיה של המאמן. זה לא איש מקצוע שאומר לך: 'תעשה ככה כי אני הבוס ואתה עובד אצלי'. בגלל זה אנחנו מצליחים".
סביר מאוד להניח שאריה יהיה בהפועל ירושלים גם בעונה הבאה. המועדון רואה בו דמות שתוביל את הקבוצה למרחקים ארוכים. אך לא הכל ורוד. כעת אריה מנסה להוציא את האדומים ממשבר מקצועי של חמישה משחקים רצופים ללא ניצחון - הפסד בגביע הטוטו למכבי ת"א, הדחה מגביע המדינה מול מכבי פ"ת מהליגה הלאומית ושלושה תוצאות תיקו בליגה מאז שנפתח הסיבוב השני. מבחינתו של אריה לא מדובר במומנטום שלילי, אלא ירידה טבעית שאמורה הייתה להגיע בהתחשב בכך שהיריבות למדו את הקבוצה שלו. "אם קבוצות למדו איך לשחק נגדנו והן מסתגרות מולנו כנראה שעשינו משהו טוב" הוא נוהג לומר. יש כלפיו לא מעט ביקורות על ההתעקשות להמשיך עם אותו הרכב ואותה דרך במקום לשנות, אבל אריה מאמין שהסגל שהביא אותו עד למקום הרביעי מספיק טוב כדי לצלוח הכישלון היחסי במשחקים האחרונים ולחזור מהר מאד למסלול.
3 צפייה בגלריה
אלוז' יאו חוגג את הניצחון על בית"ר ירושלים עם שחקני הפועל ירושלים
אלוז' יאו חוגג את הניצחון על בית"ר ירושלים עם שחקני הפועל ירושלים
יחגגו גם הפעם? שחקני הפועל ירושלים לאחר הדרבי האחרון בליגה
(צילום: עוז מועלם )
הערב (שבת, 19:30), אריה ינסה להיות מאמן הפועל ירושלים הראשון שמשיג ניצחון שני בעונה סדירה על בית"ר מאז שייע פייגנבוים שעשה זאת בראשית שנות ה-90. בסיבוב הראשון אריה והקבוצה שלו הורידו קוף מהגב בדמות 31 שנים בלי ניצחון בדרבי, והערב - ללא באצ'ו ונדב נידם המוצהבים - היעד הוא להשיג דאבל על הצד הצהוב של ירושלים. אל תתפלאו אם אריה, במקרה וישיג את המטרה, יגיע לעמדת הריאיונות, ויסדר לשלום מיכאלשווילי עוד קטע קורע מצחוק לתוכנית הבאה של 'בובה של לילה'.