הניצחון האחרון של הפועל חיפה בדרבי היה בנובמבר 2020, הניצחון האחרון של הפועל ת"א בדרבי היה ב-2014. הדרבים של חיפה ות"א הפכו לחד צדדיים, "לדרבי חוקים משלו"? הצחקתם. שתי המכביות מגיעות בטירוף של משחק גדול, והפערים התקציביים עושים את שלהם.
הדרבי היחיד בליגה שהכל יכול לקרות בו והוא באמת מכריע מי הקבוצה הטובה בעיר הוא זה של ירושלים, שחזר לחיינו בעונה שעברה אחרי הפסקה גדולה ומספק את מה שאנחנו רגילים לראות ממשחקי דרבי: דרמות והפתעות, משחק עם חוקים משלו. אפילו זיו אריה ועוזריו התבלבלו וחשבו שמותר לשתף בו שישה זרים בעונה שעברה, במשחק בו הפועל ירושלים ספגה הפסד טכני, לא לפני שהצליחה להשוות את התוצאה בתוספת הזמן, בעוד כל העולם ידע (חוץ מהשחקנים כנראה) שלמשחק כבר אין משמעות, ואוהדי בית"ר היו אלה שהזמינו את השחקנים לחגוג איתם בסיום.
4 צפייה בגלריה
שחקן הפועל ירושלים גיא בדש מול שחקן בית"ר ירושלים לירן רוטמן
שחקן הפועל ירושלים גיא בדש מול שחקן בית"ר ירושלים לירן רוטמן
הדרבי היחיד שיש בו מתח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בסיבוב הקודם הפועל ירושלים רשמה ניצחון ראשון בדרבי מזה 31 שנה, והשמחה הייתה בהתאם. בית"ר נראתה כמו קבוצה אבודה שתרד ליגה, והתואר "הקבוצה הכי טובה בעיר" עבר צד. הפועל ירושלים המשיכה בעונה הנפלאה שלה ומגיעה לדרבי הזה מהמקום הרביעי כאשר לא נראה שיש קבוצה שיכולה לקחת לה אותו (הפער בין חדרה החמישית לבני ריינה מהמקום ה-13 הוא חמש נקודות, הפער בין הפועל חדרה להפועל ירושלים הוא שש נקודות). כמו שזה נראה כרגע, הירושלמיות הן הקבוצות היחידות שיכולות לקרוא תיגר על שלוש הגדולות ולהיות "הבטן" של הליגה.
מאז הדרבי האחרון בספטמבר, בית"ר עברה מהפך ועכשיו יש לה את אחת ההתקפות הקטלניות בליגה עם הטריו שועה-אספרייה-ניקולאסקו. אולם היא תיאלץ להסתדר בדרבי בלי ניקולאסקו, הכובש המצטיין שלה ומלך שערי ליגת העל, שייעדר בגלל צהובים. יהיה מעניין לראות מה יוסי אבוקסיס מתכנן לשבת מול זיו אריה, במפגש בין שניים מהמאמנים הכי טובים בליגת העל. אריה ואבוקסיס נחשבו למאמנים הגנתיים, אבל העונה ניפצו את הסטיגמה הזאת.
4 צפייה בגלריה
אלוז' יאו חוגג את הניצחון על בית"ר ירושלים עם שחקני הפועל ירושלים
אלוז' יאו חוגג את הניצחון על בית"ר ירושלים עם שחקני הפועל ירושלים
האדומים שוב יחגגו?
(צילום: עוז מועלם )
הפעם הפועל ירושלים היא זאת שמגיעה במומנטום פחות טוב לדרבי. היא לא ניצחה מאז החזרה מפגרת המונדיאל (שלוש תוצאות תיקו, ועוד הפסד למכבי פ"ת בגביע המדינה), בעוד בית"ר מגיעה אחרי 2:3 על נס ציונה בליגה, ואחרי העפלה לרבע גמר הגביע עם ניצחון בפנדלים על טבריה. פתאום הצהובים-שחורים יכולים לפנטז על תואר.
הפעם הקלישאות יהיו נכונות: באמת צפוי דרבי לוהט שהכל יכול לקרות בו, עם חוקים משלו ועשרות אלפי צופים ביציעים. הדרבי היחיד בליגת העל. יהיה כיף, אם אתם כמובן אוהדים נייטרלים. אוהדי הפועל ובית"ר ירושלים לא ישנו לפחות שבוע.
4 צפייה בגלריה
ניקולאסקו בפעולה
ניקולאסקו בפעולה
ניקולאסקו. לא יהיה בדרבי
(צילום: עוז מועלם)
אייטור קראנקה שיחק בריאל מדריד, כמאמן הוא מכיר את מאבקי הצמרת בליגת המשנה באנגליה. עכשיו הוא מגיע לישראל, ולראשונה בקריירה שלו יאמן קבוצה שהיא סוג של ריאל מדריד או ברצלונה מקומית שנאבקת על האליפות. קבוצה בה חייבים לנצח בכל משחק ואם לא זה אסון. לקראנקה אין זמן לניסויים ואין תקופת חסד: מכיר את ליגת העל או לא, הציפייה היא שהוא ימשיך לנצח לפחות כמו קודמו בתפקיד ולדימיר איביץ'.
קראנקה פוגש את אשדוד, שאוהבת לעשות צרות למכבי ת"א (תיקו במשחק הקודם). מה שכן, בבלומפילד מכבי ת"א כמעט ולא מועדת ולא הפסידה בבית העונה. קראנקה גם מגיע לסיטואציה בעייתית, איביץ' "ביזבז" כבר מעידה אחת מול קריית שמונה בשבוע שעבר, ולמכבי ת"א אסור לאבד יותר נקודות אם היא רוצה אליפות. קראנקה יצטרך להביא את כל הווינריות מריאל מדריד.
4 צפייה בגלריה
אייטור קראנקה
אייטור קראנקה
אייטור קראנקה
(צילום: גטי אימג'ס)
הפועל חיפה ניצחה במחזור הקודם, ומיד חטפה חמישייה ממכבי חיפה בגביע וחזרה לפרופורציות. דור מלול קרא למשחק הזה "כמו גביע העולם" - לכאורה משחק מול יריבה ישירה על כרטיס לפלייאוף העליון. אולם זה בכלל לא בטוח, גם הפועל חיפה והפועל חדרה עוד יכולות בטעות לרדת ליגה.
קובי רפואה עדיין לא הצליח למצוא את עצמו בבני סכנין, שהובסה בגביע ע"י מכבי ת"א 5:0. נתניה מצידה הצליחה להגיע לרבע הגמר, אבל בליגה היא ממשיכה ביכולת גרועה ועוד יכולה לסיים את המחזור הזה מתחת לקו האדום. לא ברור איזו קבוצה נמצאת במצב רע יותר, סכנין או נתניה. תשובה לזה נקבל בשבת.
פורסם לראשונה: 23:38, 06.01.23