גדולה מהחיים: בגיל 63 ברברה ברזין לא עוצרת לרגע

בראיון לרגל חגיגות חצי היובל של בית הספר הגבוה ללימודי עיצוב פנים שיסדה, חושפת ברברה ברזין - המאסטרו של זירת עיצוב הפנים המקומית – את סוד הצלחתה ואת התוכניות שהיא רוקמת לשנים הבאות

ברברה ברזין, מייסדת ובעלים בית הספר לעיצוב פנים, צילום: אלכסנדר ליפקין

בשיתוף ברברה ברזין לימודי עיצוב פנים

בשני העשורים האחרונים עבר עיצוב הפנים הישראלי מירכתי הספינה לקדמת הבמה: התחום, שנחשב שנים רבות בישראל כפריבילגיה לעשירים בלבד, הופך לרווח ופופולארי יותר ויותר. השינוי המבורך קרה לא מעט בזכות ברברה ברזין - מי שנחשבת לאורים ולתומים בתעשיית עיצוב הפנים הישראלית.

היא ממעצבות הפנים הבולטות והמשפיעות בארבעת העשורים האחרונים, ומאמינה שתכנון ועיצוב טובים אינם מותרות אלא כורח המציאות: “עיצוב פנים הוא המצע עליו צומחים ומתפתחים קשרים חברתיים הדוקים, הוא הפלטפורמה השקופה שמזינה יצירתיות ושמחה. עיצוב הוא גם הצומת בו מתחברות הפונקציה והאסתטיקה לישות אחת והחיבור הזה גורם לנו לפרץ של אנדורפינים ואוקסיטוצינים מוגבר. מעטים מידי מבינים זאת אבל עיצוב מקרין ישירות על הבריאות, האנרגיות ואיכות החיים שלנו“, מסבירה ברזין בעיניים נוצצות, כבר בפתח הריאיון שערכנו איתה בלב בית הספר השוקק ללימודי עיצוב פנים אותו ייסדה, וחוגג בימים אלו ממש 25 שנה- הישג כמעט בלתי נתפס במושגים מקומיים.

את ההצלחה הכבירה של בית הספר ובוגריו ניתן לייחס לאישיותה של ברזין ובעיקר לשליחות שהיא רואה בהנחלת המקצוע לדורות הבאים, זאת במסגרת מודל הכשרה ייחודי שאין שני לו בעולם: “הניסיון שאנחנו מקנים לתלמידים מגשר על הפער הקיים בין התיאוריה לפרקטיקה בחיים האמיתיים“, היא אומרת. “בית הספר מושתת על שיטת הלימודים העתיקה של האומן והשולייה שהייתה נהוגה בגילדות של ימי הביניים. הלימודים נפרשים על פני שנתיים אינטנסיביות במיוחד ובמהלך השנה השנייה, שנת הסטאז’, התלמידים עובדים הלכה למעשה על פרויקטים אמיתיים, בזמן אמת ומול לקוחות ובעלי מקצוע אמיתיים, כל זאת בחניכה והדרכה צמודה ודקדקנית. זהו בית הספר היחיד בעולם בתחום שמציע תכנית כזאת. זוהי לשיטתנו הדרך היחידה לצאת לעולם האמיתי ולהתחיל לעבוד מ-DAY ONE כאנשי מקצוע מעולים, מנוסים וממוקדים. הבוגרים צריכים להיות ראויים לקבל דיפלומה ועליהם לעמוד בסטנדרטים גבוהים ביותר ובמבחן התוצאה, הם מהווים את חוד החנית בזירת עיצוב הפנים וזה מרחיב את ליבי“.

האקדמיה לא מספקת מענה אמיתי לבוגרים

את תכנית הלימודים הייחודית רקמה ברזין אחרי שנתקלה בלא מעט משוכות כמעצבת צעירה בתחילת דרכה: “ב-1984 סיימתי בהצטיינות את בית ספר הפרטי ‘הסדנא’ ע“ש האדריכל אליעזר פרנקל“, היא משחזרת. “יצאתי לשוק העבודה מצוידת בתיק עבודות מרשים והמון אמביציה אבל המציאות טפחה על פני ברגע שנשאלתי שאלה שכל בוגר אקדמיה חרד ממנה – ‘יש לך ניסיון“?... בית הספר שלי הוקם לא מתוך אידיאולוגיה אלא מתוך אכזבה וכעס על השיטה האקדמית שאינה מספקת מענה אמיתי לבוגרים שנפלטים לשוק העבודה. האקדמיה מרחיבה את הדעת, מעשירה ומעמיקה אבל לא נותנת מקצוע ביד וזה גם לא נכלל באגנ’דה שלה מלכתחילה. יותר מזה, חלק מסגל ההוראה לא מגיע מהשטח ומרצים רבים כלל לא חוו את משמעויות המקצוע בפועל, לכן לא לגמרי ברור אילו ערכים מוספים אמיתיים הם יכולים לספק לתלמידים“.

ומנגד, מה הקו שמנחה אותך בהכשרת מעצבי העתיד?

“אני מלמדת תחום שיש בו סיפוק והגשמה ויש לי אג’נדה אחת - להקנות מקצוע. אני מאמינה שכל אדם שמוכן ללמוד ולהתמסר יכול להצליח - התמדה, חריצות ותשוקה הן התכונות שמבדילות בין איש מקצוע טוב לאיש מקצוע מעולה. גם לבוגרי האקדמיה אני ממליצה בחום למצוא מנטור שיאמץ אותם לחיקו וילמד אותם את כל סודות המקצוע הלכה למעשה, זו האקדמיה האמיתית. במהלך הלימודים התלמידים שלנו עוברים מטמורפוזה, המסלול הזה משנה חיים ובמהלכו הם יוצאים מהמקום של ‘ההתקרבנות’ ולוקחים על עצמם לראשונה בחייהם אחריות. הם משילים מעליהם את המסרים המוטעים שהטמיעה בהם מערכת החינוך המיושנת, כמו למשל המסר המטופש ש’אסור לטעות’. אדם שלא טועה לא לומד ואני גאה שיש לי חלק בתהליך הצמיחה החשוב שהם חווים“. 

מה החזון שלך שנים קדימה?

“אני רואה את עצמי גם בעוד עשור או שניים כמי שתמשיך להוביל את תחום עיצוב הפנים ולגרום לקהלים רחבים יותר ויותר להבין שהוא אינו ‘אח חורג’ להנדסה או לאדריכלות אלא מקצוע חיוני לבריאות הגוף והנפש. לתחושתי אנחנו כבר בדרך הנכונה: מאז פרוץ הקורונה בית הספר כמעט ריבע את עצמו והדרישה למעצבי פנים עולה בהתמדה. אנשים השכילו להבין ולהעריך את המקצועיות הדרושה בכדי ליצור סביבת מגורים מכילה ואפקטיבית. תלמידים ולקוחות חדשים ממשיכים להגיע ונראה שהמגמה רק תתרחב“.

ועדיין, רגע לפני 2023, מה לתחושתך אנשים עדיין מפספסים לגבי עיצוב פנים?

“לצערי רבים עדיין דבקים בדעה שעיצוב פנים כהלכתו הוא מותרות ומיועד לעשירים פלצנים. אני שומעת לא פעם התבטאויות כמו: ‘נו, מה מעצבת כבר עושה.. מתאימה את הווילון לספה.. בשביל זה אני צריך לשלם לה? מה, אני פראייר?’ אז התשובה היא כן! אתה לא סתם פראייר אלא פראייר גדול מכיוון שאתה לא מבין את ההשלכות החיוביות של עיצוב פנים ואת מנעד הנזקים שיכולים להיגרם כתוצאה מתכנון גרוע“.

לעיצוב יש את הכוח לרפא

ברזין מסבירה כי: “חשוב שאנשים יפנימו שעיצוב פנים רע עושה לנפש מה שג’אנק פוד עושה לגוף. עיצוב הוא לא מותרות ויש לו את הכוח לרפא - לא אני אמרתי את זה, אלא מחקרי ענק בינלאומיים. כשהם עשויים טוב, תכנון ועיצוב יכולים לנחם, להצמיח, לרפא ולהציל אותנו מעצמנו. הם משפיעים על הלך הרוח בבית, על האינטראקציה המשפחתית, הפרודוקטיביות והאנרגיה ששורה במרחב בכל רגע נתון. יותר מזה: הם פורצים את כתלי הסביבה הביתית ומלווים אותנו בכל זמן ומקום וככאלה יש להם השפעה אקוטית על איכות החיים, האנרגיות והבריאות שלנו. זאת בדיוק הסיבה שאני עושה שמיניות באוויר כדי להפוך את המקצוע הזה כאן בישראל למכובד ויוקרתי בדיוק כפי שהוא נתפס בחו“ל. עלינו לפעול לכך שהתחום המופלא והחשוב הזה יזכה לעיגון משפטי ויככב בראש פירמידת המקצועות המבוקשים, הנחשקים והמתגמלים בישראל. אני עושה לילות כימים על מנת שזה אכן יקרה ולא מתכוונת להיעלם לשום מקום-  לא בטווח הקרוב וגם לא בארוך“.

ת.ז

ברברה ברזין - מייסדת ובעלים של בית הספר המוביל לעיצוב פנים

גיל: 63

השכלה: עיצוב פנים

תפקידים קודמים: כל חיי עסקתי בעיצוב פנים.

תחביבים: קריאה ומסעות בעולם. 

מוטו מוביל: לא לוותר, הכל אפשרי.

חלום אישי שרוצה להגשים: אני חיה את החלום.

בשיתוף ברברה ברזין לימודי עיצוב פנים

כדאי להכיר