יום רביעי, 29.05.2024 שעה 02:50
ליגה ספרדית 23-24
9526-8738ריאל מדריד1
8243-7737ברצלונה2
8146-8538ג'ירונה3
7643-7038אתלטיקו מדריד4
6837-6138אתלטיק בילבאו5
6039-5138ריאל סוסיאדד6
5745-4838בטיס7
5365-6538ויאריאל8
4945-4038ולנסיה9
4646-3638אלאבס10
4556-4538אוססונה11
4354-4238חטאפה12
4152-4737סביליה13
4157-4638סלטה ויגו14
4044-3338מיורקה15
4047-3338לאס פלמאס16
3848-2938ראיו וייקאנו17
3355-2638קאדיס18
2175-4338אלמריה19
2179-3838גרנאדה20
לוח משחקים
  • ג'ירונה
  • 0 - 7
  • גרנאדה
  • אוססונה
  • 1 - 1
  • ויאריאל
  • ריאל סוסיאדד
  • 2 - 0
  • אתלטיקו מדריד
  • אלמריה
  • 1 - 6
  • קאדיס
  • ראיו וייקאנו
  • 1 - 0
  • אתלטיק בילבאו
  • ריאל מדריד
  • 0 - 0
  • בטיס
  • חטאפה
  • 2 - 1
  • מיורקה
  • סלטה ויגו
  • 2 - 2
  • ולנסיה
  • לאס פלמאס
  • 1 - 1
  • אלאבס
  • סביליה
  • 2 - 1
  • ברצלונה

השלפן המהיר: סיפורו של השופט מתאו לאוס

לומד הכל על השחקנים, קורא להם בשמות הפרטיים ומסביר כל החלטה, אבל לא סובל ויכוחים. תכירו את השופט שאוהב להיות באור הזרקורים ועשה מזה קריירה

|
מתאו לאוס (רויטרס)
מתאו לאוס (רויטרס)

אם מישהו יזכור בעוד זמן מה את הדרבי של ברצלונה ביומה האחרון של שנת 2022, זה לא יהיה בזכות כדורגל משובח שהוצג בו, אלא בעיקר כי הונפו בו 14 כרטיסים צהובים, ועוד שלושה אדומים, אם כי אחד מהם בוטל מיד לאחר מכן בהתערבות VAR – אירוע חריג יחסית בפני עצמו. שחקני ברצלונה ואספניול גם יחד לא בדיוק התלהבו מהשיפוט, ושני המאמנים הביעו חוסר שביעות רצון, זאת למרות שצ'אבי דווקא קיבל מהשופט נשיקה – ובהמשך גם כרטיס צהוב משלו. 

האיש עם המשרוקית, שהיה אחראי למופע המיוחד, הוא אנטוניו מתאו לאוס, אשר בדיוק חזר מהמונדיאל שבו רשם את שמו בדפי ההיסטוריה במשחק יוצא דופן אפילו יותר. ברבע הגמר בין ארגנטינה להולנד שלף הספרדי 16 כרטיסים צהובים, רובם המוחלט החל מהדקה ה-73 כאשר העסק החל לצאת מגבולות הטעם הטוב – ואז אפילו הרחיק את דנזל דומפריס בגלל התנהלות לא נאותה אחרי סיום דו קרב הפנדלים. ליאו מסי אמנם חגג אז עליה לחצי הגמר, אבל הוא בכל זאת החליט למתוח ביקורת על מתאו לאוס בתום ההתמודדות. "הוא איבד שליטה, אסור לתת לשופטים כמוהו לנהל משחקים כאלה", אמר הפרעוש.

האמנם? זו כבר שאלה מורכבת וספק אם יש לה תשובה חד משמעית. מצד אחד, שני המשחקים האחרונים בניהולו הראו בבירור כי מתאו לאוס לא תמיד מסוגל לשלוט בגובה הלהבות, וקרבות טעונים בניהולו עלולים להיגרר לפארסה עם שלל עבירות וחילופי האשמות. השופט עצמו תמיד נמצא באור הזרקורים, מדבר עם כולם, משתדל לשדר סמכותיות, ובפועל מוכיח בדיוק את ההיפך. מצד שני, קצת קשה להסכים עם מסי שהצהיר: "ידענו שזה מה שהולך לקרות, והתכוננו בהתאם". כי עם כל הטענות כלפי הספרדי, שחקני שתי הנבחרות היו אשמים הרבה יותר ממנו בכך שכיסחו והקניטו זה את זה ללא הפסקה. לו היו הארגנטינים "מתכוננים" באמת לשיפוט בעייתי, ייתכן שהם היו יכולים לבחור בטקטיקה אחרת. הדרך בה התנהלו גרמה במידה לא מבוטלת לכך שעלייתם לחצי הגמר הייתה תלויה בהגרלה בדמות דו קרב פנדלים.

התגרה בין שחקני ארגנטינה והולנד, היו אשמים יותר מהשופט (רויטרס)התגרה בין שחקני ארגנטינה והולנד, היו אשמים יותר מהשופט (רויטרס)

דבר אחד בטוח – מתאו לאוס לא מאמין בקביעה לפיה שופט טוב הוא שופט שלא מורגש. הספרדי נהנה להיות במרכז העניינים כל הזמן, מחפש את המצלמה וחושב שהוא אחד הגיבורים בהצגה ביחד עם השחקנים. הוא אף שאף מתחילת דרכו למתג את עצמו באופן שונה מאחרים, רצה לבלוט ולהיות שיחת היום בעיתונים ובתקשורת ובשורה התחתונה המתכון הזה הצליח מעל ומעבר. מתאו לאוס הוא לא רק השופט הספרדי המתוקשר ביותר מאז קודם לליגה הבכירה ב-2008, אלא גם המעוטר ביותר. הוא זומן לשני המונדיאלים האחרונים, ניהל משחקים ביורו 2020, ואף התכבד לשפוט בגמר ליגת האלופות בין צ'לסי למנצ'סטר סיטי ב-2021.

במהלך הערב ההוא, עוד לפני שקווין דה בראונה הוחלף אחרי הפגיעה של אנטוניו רודיגר, שלא זכתה לענישה הולמת לדעת פפ גווארדיולה ואנשיו, בירך מתאו לאוס את הבלגי תוך כדי המשחק וזרק לעברו: "תמסור דרישת שלום להוריך". איך אנחנו יודעים את זה? כי הספרדי סיפר על כך בעצמו בראיון נרחב שהעניק זמן קצר לאחר מכן לעיתון המוביל ‘אל פאיס’, כאשר המראיין היה – באופן חריג ומדהים למדי – מאמן הנבחרת וריאל מדריד לשעבר ויסנטה דל בוסקה. בשיחה עם איש המקצוע הדגול, העיד השופט כיצד הוא מתכונן לפרטי פרטים לקראת המשחקים, לומד עובדות מחיי השחקנים כדי להבין אותם טוב יותר ולחזות את התנהגותם, וגם מנתח טקטית את המאמנים. לכן, לדבריו, הוא נדהם מההרכב שבחר גווארדיולה בגמר, ובכך צדק – הוויתור על הקשר האחורי הקלאסי, עם רודרי ופרננדיניו שנותרו על הספסל, היווה לדעת הפרשנים הסיבה המרכזית להפסד.

מתאו לאוס אוסף אינספור פרטי טריוויה גם כדי לפטפט עם שחקנים תוך כדי ההתמודדות, לברך אותם על ימי ההולדת של ילדיהם, ואפילו לדבר איתם על המיזמים העסקיים שלהם. הוא קורא להם אך ורק בשמות הפרטיים בניגוד לרוב השופטים שמעדיפים שמות משפחה וטוען כי מעולם לא עשה שימוש במספר על החולצה כדי ליצור קשר עם שחקן שהוא לא מכיר – כי הוא מכיר את כולם. הוא לא סותם את הפה, אבל זה תקף לכל הסוגיות, ולכן קיבל שבחים רבים לאורך הקריירה על הנכונות להסביר לשחקנים את השיקולים מאחורי כל החלטה. יש שופטים שמתנהלים בהתנשאות ומנפנפים את אלה שדורשים לשמוע את הסיבות, מתאו לאוס שונה מהם, אבל הוא גם לא סלחן כלפי מי שלא מסכים איתו אחרי ההרצאה. מי שיעז להתווכח יותר מדי ולערער על דעתו, עלול לראות ללא דיחוי את הכרטיס האדום מול עיניו.

מתאו לאוס (רויטרס)מתאו לאוס (רויטרס)

במקביל, מתאו לאוס מאפשר למשחק לרוץ. הוא פרץ לתודעה מעונתו הראשונה בליגה כשופט "הכי אנגלי" בספרד, שם נהוג בדרך כלל לשרוק כאשר שחקן הגנה יוצר מגע עם שחקן התקפה. מתאו לאוס עשה את ההיפך, אפשר מאבקים פיזיים באופן שהיה נדיר במדינתו, ועל כך זכה לתגובה אוהדת מאוד מצד ז'וזה מוריניו שאימן את ריאל מדריד. "זה שופט שמפרש את המשחק כמו שצריך", אמר הפורטוגלי. מתאו לאוס בידל את עצמו ועם הזמן התאהב במיתוג הזה יותר ויותר – עד שהפסיק במשחקים מסוימים לשרוק גם לעבירות בוטות בהחלט. הוא המשיך להעניש את מי שהביע חוסר שביעות רצון מכך, והעיתונאי דניאל בלנקו התבדח: "במשחקים שלו יש יותר כרטיסים צהובים משריקות לעבירות". 

מתאו לאוס מקבל הלצות כאלה באהבה. רוב השופטים מעדיפים לא להיות שנויים במחלוקת, אבל הוא מאמין כי זו בדיוק הדרך הנכונה להתקדם. בנעוריו, הוא שאף להיות כדורגלן, ויש המעידים כי יש לו רגל שמאל לא רעה בכלל, אבל מות אביו גרם לו להעדיף פרנסה על חלומות. במקום לשחק בליגה השלישית, הוא התרכז בשיפוט כי סבר שיש לו סיכוי טוב יותר להרוויח משכורת טובה ויציבה בדרך זו – וההימור הזה השתלם בענק. כבר בגיל 31 קיבל מתאו לאוס משחקים בליגה הבכירה ומשם הנסיקה לא נעצרה. גם כאשר שגה, המוניטין שלו איכשהו רק התחזק בעקבות ההמולה סביבו. הוא יצר תקדימים, התחבר לשחקנים ויותר מהכל – הפך לחלק מרכזי מהמופע.

כיף לו להיות במוקד. הוא קורץ למצלמה לפני כל משחק כדי להעביר מסר לאימו בת ה-82 שהוא בסדר, והיא הרי צופה בכל משחקיו ודואגת לו. הוא מזמין את בני המשפחה למשחקים הגדולים שלו, כולל גמר ליגת האלופות, כדי שיהנו מהאווירה. אולי מסי לא מת עליו בלשון המעטה, כי היו ביניהם לא מעט התנצחויות במשך השנים בליגה הספרדית, כולל כרטיס צהוב שספג הפרעוש במשחק הגורלי על האליפות מול אתלטיקו מדריד במחזור הנעילה ב-2014, אבל כוכבים רבים מעריכים את עבודתו. עובדה – לפני הדרבי שלשום גם צ'אבי הגן עליו ושיבח אותו בעקבות השערוריה במונדיאל. "אני מסמפט אותו, ונהניתי כאשר הוא שפט במשחקים שלי, הוא מסביר הכל. עכשיו אני שופט בעצמי משחקי אימון פנימיים ואפילו זה קשה. אני יודע שזו עבודה לא פשוטה", אמר מאמן בארסה.

צ'אבי ומתאו לאוס (רויטרס)צ'אבי ומתאו לאוס (רויטרס)

אחרי התיקו מול אספניול, שבו שרק מתאו לאוס גם לפנדל גבולי לזכות היריבה העירונית שהוביל לתיקו 1:1, היה צ'אבי נלהב הרבה פחות, אבל ההצגה חייבת להימשך ומתאו לאוס לא צפוי לאבד את הקרדיט. בגיל 45 הוא מתקרב בכל מקרה לסיום הקריירה, ולאלה שאוהבים לצפות במעלליו לא נותר זמן רב ליהנות משולף הכרטיסים הכי מהיר בספרד.

מעורערת: 1:1 אגרסיבי בדרבי הקטלוני
אסור לפספס
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
נגןמי משחקני ברצלונה מחזיק ברכב היקר ביותר?
מי משחקני ברצלונה נוהג ברכב היקר ביותר?
נגןהמפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
המפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
נגןטורניר הצעירים בהשתתפות טיאגו מסי
מול אצטדיון מלא: טיאגו מסי במשחק על גביע
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */