בשיתוף אתר "המקצוענים"
השכנים מתלוננים על נזילות מים מהמרפסת שלכם? אלו יכולות להיות הסיבות לכך. כדי שלא יעבדו עליכם, בתחום האיטום שממילא נחשב לתחום פרוץ מבחינת בעלי המקצוע וסוגיית האחריות המורכבת של ליקויי איטום, הנה כל מה שכדאי לדעת.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכתבה הקודמת, הרחבנו על הדברים שימנעו מראש תקלות, ופירטנו על שלבי התקנה נכונים של שכבת האיטום ושל נקז המים במרפסת או בגג המרוצף. בכתבה זו, נפרט על התקלות האפשריות, על סוגי התיקונים השונים ונבדוק כמה אמורים לעלות תיקונים אלו.

לפני הכל: בואו נבין כיצד בנויה מערכת הניקוז של המרפסת והגג המרוצף

לכל בניין, בין אם הוא חדש או ישן, ישנם מרזבים שממוקמים לאורכו ומאפשרים את ניקוז המים מהגג ומהמרפסות מטה. המרזבים יכולים להיות נסתרים (מוטמנים בתוך הקירות) או חיצוניים (אם מדובר בבית ישן מאוד, ובעקבות החלפת מרזב פנימי שנסתם במרזב חיצוני חדש).
בנוסף, מתחת לריצוף של המרפסות, ישנם נקזים. אלו מעין "מרזבים" אופקיים ונסתרים, שמובילים את המים לכיוון המרזב של הבניין. במקרה של תקלה או התקנה רשלנית, הנקז, המרזב או כל אלמנט אחר בצנרת, יכול לגרום לנזילות מים.

אילו תקלות יכולות להיגרם במערכת הניקוז של המרפסת?

התקלות הנפוצות ביותר הן סדקים בצינור הניקוז, לכלוך שמונע ניקוז תקין, בלאי של גומיות האיטום או כשל בכל נקודה של חיבור בין שני חומרים שונים.

כיצד ניתן לאתר את מקור נזילת המים?

על מנת להתחקות אחר נקודת הכשל של האיטום, שמנעה מהמים להתנקז כמו שצריך, ישנן מספק בדיקות שניתן לבצע. מקור הכשל יכול להיות בנקז, במרזב ובצנרת הניקוז או בשכבת האיטום עצמה.
אם קבלן האיטום חושד שמקור התקלה הוא בנקז של המרפסת, הוא יבצע בדיקת הצפה נקודתית לנקז, תוך סגירת חלקו התחתון. בדיקה נוספת (ויקרה יותר), שניתן לבצע היא החדרת מצלמה בעלת חוט מיקרוסקופי אל תוך הנקז. דבר זה נהוג לבצע גם במקרה של חשד לסדק במרזב פנימי. קיים ציוד מתקדם שמאפשר איטום פנימי של המרזב באמצעות רובוט.
אפשרות אחרת, היא לאטום את המרזב ולבצע בדיקת הצפה יזומה למשך 48 שעות. כך, ניתן לשלול את העובדה שהכשל הוא במרזב, וסביר להניח שהבעיה היא בשכבת האיטום (לרוב שכבה של יריעות ביטומניות שמותקנות מתחת לשכבת הריצוף. במצב זה, יהיה צורך לפרק את הריצוף ולהתקין מחדש שכבה של יריעות ולבדוק את מצב האיטום לפני שמרצפים מחדש.

מהם סוגי התיקונים האפשריים במקרה של ליקוי איטום?

ניקוי סתימה במערכת הניקוז: במצב זה, ייתכן שבעל המקצוע המתאים הוא בכלל אינסטלטור. אמנם סביר להניח שקבלן האיטום הוא זה שיגיע לבדוק את מקור הכשל, אך קחו בחשבון שלא תמיד הוא מבצע פתיחת סתימות, וייתכן שיידרש אינסטלטור לתיקון הבעיה. במקרה זה, אגב "יצאתם בזול", שכן מדובר בתיקון הפשוט ביותר מבין כלל תיקוני האיטום.
שבירת ריצוף: אמנם ישנם קבלני איטום שיסכימו להסתפק במריחת שכבת סילר, אך הם לא יתחייבו על תוצאה כלשהי, ובמקרה הטוב האיטום יחזיק מעמד רק לעונה הגשומה הנוכחית. זהו פתרון "פלסטר" ולא פתרון קבע.
עוד פתרון זמני שלא מומלץ לטווח ארוך הוא החדרת צינור דק עד לנקודת הנזילה, וייצור של מעין שרוול פנימי (נקז בתוך נקז). הבעיה היא שנקז בתוך נקז, מונעים את האפשרות להתקנת נקז כפול בעל שתי נקודות יציאה. לכן, מדובר בפתרון פרוביזורי, שלא בהכרח ימנע תופעה של מים כלואים מתחת לריצוף בעתיד.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לרוב, עם גילוי כשל האיטום יש צורך בפירוק אריחי הריצוף של המרפסת ותיקון הכשל. אם הכשל קטן ונקודתי, ייתכן שתוכלו להסתפק בהחלפה של כמה אריחים בודדים. לעומת זאת, אם הכשל הוא בנקודות שונות במרפסת, ייתכן שלא תהיה ברירה אלא להחליף את כל הריצוף, לאטום מחדש בשכבת איטום ולרצף מחדש, לאחר בדיקת הצפה.
תיקון בעזרת רובוט: לשם כך דרוש מכשור מתקדם, מיומנות וניסיון, שאין לכל קבלני האיטום, אך ישנן חברות חיצוניות שמבצעות תיקונים בעזרת רובוט. אמנם מדובר בתיקון יקר במיוחד, אך לעתים הוא זול יותר בחישוב כולל, אם הוא מונע את הצורך בפירוק ריצוף, איטום מחדש וריצוף חוזר. הרובוט מוחדר אל תוך צנרת הניקוז (ממש כפי שנהוג לעשות במצב של סדקים במרזבים פנימיים). בעזרת הרובוט ניתן לנקות לכלוך ולאטום סדקים בעזרת חומר פוליאוריטני בתוך הנקז או צנרת הניקוז.

כמה אמור לעלות התיקון ומה כדאי לבדוק לפני?

תיקון נקודתי וזמני של מערכת הניקוז של המרפסת, בעזרת צינור דק תעלה 650-800 שקל. תיקון באמצעות שבירת ריצוף תעלה החל מ-3,000 שקל, ותהיה גבוהה ככל שמדובר בעבודה מורכבת יותר, באריחים יקרים יותר ובשטח גדול יותר של מרפסת שיש לרצף. תיקון הניקוז בעזרת רובוט תעלה החל מ-4,500 שקל, ויכולה להגיע גם לסכום של 7,000 שקל. מומלץ לקבל יותר מהצעת מחיר אחת, בשל פערי מחיר גבוהים ביניהם. היזהרו גם מהצעת מחיר נמוכה מדי, שיכולה לגרום לכם ליותר נזק מתועלת בחישוב כולל.
פורסם לראשונה: 13:25, 01.01.23