בשיתוף ידיעות הנדל"ן


הסדרה של תחומים שונים בענף הבנייה וטיפול בהכשרה וגם בבטיחות היו במוקד פעילות ההסתדרות בשנה האחרונה. יצחק מויאל יושב ראש הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ונתנאל אברהם יושב ראש התאחדות קבלני האש והאינסטלציה הגיעו לאולפן ידיעות הנדל״ן כדי לדבר על ההישגים וגם על הצרכים של הענף שבראש הדברים עומדת הבטיחות בעבודה.
"תוכנית העבודה שבנינו בהסתדרות היא תוכנית ארוכת טווח. וכמו שהסדרנו את כל מה שקשור לפיגומים התקניים ותו תקן אירופי, מוקד שירות, רישיון קשיח של מנופאים, חברות שמעסיקות רק מנופאים, עכשיו הגענו לרגע שקבלני האינסטלציה, מערכות אינסטלציה לכיבוי אש פנו להסתדרות מיוזמתם", פתח ואמר מויאל. "אני מברך אותם כי הסדרה היא חשובה לענף. למה? קודם כל זה תורם לבטיחות. שנית, זה תורם למקצועיות שיש באתר בניין. אם העבודה נעשית בצורה מקצועית זה טוב, ולכן אנחנו רוצים להסדיר את זה עם ארגון המעסיקים שמתהווה, וגם להסדיר את העובדים בכל מה שקשור להכשרת העובדים".
אברהם הסביר מדוע יש צורך בהסדרת התחום: "תחום מערכות כיבוי האש ומערכות האינסטלציה לא נמצא במצב הכי טוב היום. רוב המתקינים והקבלנים, מעל 90% הייתי אומר, עובדים ללא רישיונות מתאימים". בנקודה זו התערב מויאל ואמר – "תגיד חאפרים, אל תתבייש להגיד חאפרים". על כך הגיב אברהם – "לא הייתי קורא לכולם חאפרים, אבל מבניהם יש הרבה שעובדים ללא רישיונות, ללא ידע. כל אחד שהיום מגדיר את עצמו קבלן מערכות כיבוי אש יכול לצאת לשוק העבודה לקבל לעבודה ולבצע אותה. בלי הכשרות בלי ידע בלי ניסיון. מספיק שהוא קורא לעצמו קבלן מערכות כיבוי אש, קונה מפתח צינורות ואיזשהו טנדר, והוא יוצא לשוק של התקנות מערכות כיבוי אש ואינסטלציה".
לשאלה כמה אנשים פועלים בתחום זה השיב אברהם: "אם לכלול את העובדים של המעסיקים מדובר בכמה עשרות אלפים. יש דרישה למקצוענים בתחום. בערים הגדולות בונים היום לגובה ונדרשות מערכות כיבוי אש ואינסטלציה יותר מורכבות. זה הכל טוב ויפה, כולם עובדים יש תעסוקה ויש פרנסה לכולם, אבל רובם עובדים ללא רישיונות ללא ידע וללא יכולת לבצע עבודות מהסוג הזה".
אברהם הוסיף והדגיש את חשיבות ההסדרה של התחום: "ליקויי בנייה בצבע, או בהתקנת דלת, אפשר לגלות מיד. אבל ליקוי במערכות כיבוי האש מגלים רק שיש חס וחלילה, שריפה. בגלל זה חובה לדעת שמי שעושה את הדברים האלה יודע מה הוא עושה וההסדרה אמורה לדאוג לזה".
מויאל התייחס גם לסוגיית הבטיחות בעבודה שגם היא חלק מאותה הסדרה מתגבשת של התחום ואמר: "אם העוב לא עושה מיגון כמו שצריך, אם הוא לא לובש רתמה, אם הוא לא עושה הכשרת כמו שצריך. לא פלא שיש אסונות".
אברהם הוסיף וחזר שוב לסוגיית המקצועיות והבטיחות הנדרשת במערכות המותקנות בבנייני המגורים וגם המשרדים: "בסופו של דבר, ברגע האמת, כשתפרוץ שריפה, לא בטוח שהמערכת תעבוד. לפעמים גם אם קיבלו את כל האישורים הנדרשים מהמעבדות והבניין קיבל טופס 4, ממשיכים לעבוד ולשפץ. למשל במשרדים. משקיע קנה 400 מ"ר ומחלק אותם לחדרים, אבל לא משנה את מערכת כיבוי האש ואין שום ביקורת".
בסיום הדיון התייחס מויאל גם לענפים נוספים בהם הוא מקווה לקדם הסדרה בתחום הבניין: "יש 42 מקצועות. אני אתן רק כמה לדוגמא: צבע, טיח, תפסנות, ברזלנות, תריסים, חשמל, מיזוג, אינסטלציה, כיבוי אש. יש מגוון. ואנחנו לאט לאט נכנסים ומטפלים בתחומים נוספים כדי להסדיר אותם. גם מבחינה מקצועית, גם מבחינת אחריות, גם מבחינת בטיחות וגם מבחינת הסדרת תנאי עבודה. ארגון המעסיקים רוצה שתהיה תחרות הוגנת. לא יכול להיות שמעסיק ייתן את כל התנאים ויבוא איזה חאפר. צריכה להיות תעודת מיומנות מקצועית, למעסיקים ולעובדים, כדי שאם חברת בנייה או יזם רוצים להזמין קבלן כיבוי אש ואינסטלציה - יקחו רק את מי שמורשה".
בשיתוף ידיעות הנדל"ן