בעקבות טענתה החוזרת בעניין השואה: וופי גולדברג שוב מתנצלת

השחקנית הוותיקה, שחזרה על טענותיה מתחילת השנה בנוגע לאנטישמיות, יהדות והשואה, מסבירה שוב את כוונתה ומבקשת מחילה בשנית

וופי גולדברג, צילום: AP

וופי גולדברג לא מפסיקה להסתבך עם עוד התבטאויות מקוממות בנושאי גזע, יהדות והשואה, וכעת היא שוב מתנצלת על אותה אמירה בדיוק עליה חזרה בסוף השבוע האחרון.

הסאגה התחילה, כזכור, בחודש ינואר השנה, אז אמרה גולדברג בתוכנית הבוקר The View שבהגשתה "בואו נודה באמת, השואה לא הייתה קשורה לגזע, אלא לחוסר האנושיות של האדם כלפי חברו". היא אמנם התנצלה לאחר מכן (וגם הושעתה מהתוכנית), והבהירה כי השואה עסקה גם בשנאת האחר וגם בגזענות, וביקשה סליחה מיוחדת מהיהודים "שבהם תמיד תמכתי", לדבריה.

• וופי גולדברג: "השואה לא קשורה לגזע, אלו שתי קבוצות של לבנים"

כמעט שנה לאחר מכן, נראה שעל אף ההתנצלות, דעותיה של השחקנית והקומיקאית בת ה-67 לא השתנו במאומה. בסוף השבוע האחרון התפרסם ראיון עם גולדברג בעיתון הסאנדיי טיימס הבריטי, ראיון בו היא חזרה על משנתה כי יהדות אינה גזע, ושהיהודים עצמם חלוקים לגבי הסברה האם היהדות היא גזע או דת.

וופי גולדברג, צילום: רויטרס

נוסף על כך, הדגישה גולדברג כי השואה, "לפחות במקור שלה" לא עסקה בגזע, ושיתפה כי "החברה הכי טובה שלי אמרה לי 'לא לחינם אי אפשר לסמן יהדות כגזע במפקד האוכלוסין'. זה גורם לי להאמין שאנחנו ככל הנראה לא גזע".

יצוין כי גולדברג, ששם הלידה שלה הינו קרין איליין ג'ונסון, רואה את עצמה כיהודיה בשל שורשיה, אולם לא עוסקת בדת בפועל. עם זאת, מחקרים שנערכו בעבר לא מצאו אימות לטענות על שורשיה היהודיים.

לאחר שמראיינת הטיימס התעקשה והזכירה לגולדברג כי "הנאצים ראו ביהדות כגזע", השיבה השחקנית "כן, אבל זה בדיוק העניין, נכון? המדכאים אומרים לכם מה אתם. למה שתאמינו להם? הם נאצים. תזכרו את מי הם הרגו בהתחלה. הם לא הרגו על רגע גזעני, הם הרגו על רקע פיזי. הם הרגו אנשים שהם ראו כפגומים מנטלית. ואז הם הגיעו להחלטה הזו (לרצוח את היהודים)".

כצפוי, גם האמירות האלה של וופי לא עברו בשתיקה, ואתמול (שלישי) צייץ מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, את הדברים הבאים: "פעם נוספת, דבריה של וופי גולדברג על השואה ועל גזענות פוגעניים מאוד, ומעידים על בורות מדהימה. כשהיא אמרה דברים דומים בתחילת השנה, הסברנו כיצד המשטר הנאצי היה גזעני מיסודו. הנאצים ביקשו להשמיד את העם היהודי, אותו הם ראו כנחות מ'הגזע הארי' הדמיוני. הם השתמשו בתיאוריות מדעיות מדומות כדי להצדיק את החוקים האנטי יהודיים שלהם, ואת הרצח השיטתי של מיליונים.

"כמו כן, האמירות של וופי מעידות על חוסר מודעת מוחלט בכל הקשור לגיוון האתני והרב-גזעי של העם היהודי. עליה להתנצל באופן מיידי ולחנך את עצמה על המהות האמיתית של האנטישמיות".

חזרה על טענתה, וופי גולדברג, צילום: AFP

כמה שעות לאחר מכן, סיפקה גולדברג התנצלות (נוספת) למגזין הבידור Variety, בזו הלשון: "לאחרונה, כאשר התראיינתי בלונדון, נשאלתי על דברים שאמרתי מוקדם יותר השנה. ניסיתי להסביר לעיתונאית מה אמרתי ומדוע, ולשחזר את אותם רגעים. לא הייתה בכוונתי להצדיק את אותן אמירות, במיוחד אחרי ששוחחתי והקשבתי לאנשים כמו רבנים ולחברים חדשים וישנים.

"אני עדיין מקשיבה, ותאמינו לי שהקשבתי לכל מה שאמרו לי. אני מאמינה שהשואה עסקה בגזע, ואני מצטערת עכשיו, בדיוק כמו שהצטערתי אז, על כך שפגעתי והכעסתי אנשים. אני שוב מתנצלת, במיוחד בפני אלה שחושבים שטענתי עכשיו את אותם דברים. אני מבטיחה לכם שלא כך הדבר. בתקופה כמו זו של אנטישמיות גואה, אני רוצה להיות ברורה מאוד: תמיד עמדתי לצד העם היהודי ותמיד אעמוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר