הפקרות: 10,000 תקיפות בבתי החולים - ורק 76 הורשעו

דו"ח של הכנסת: 195 אישומים בלבד הוגשו בשנים 2021-2018 בגין אלימות במוסדות הרפואה - 30% מהם בוטלו • מאז 2017 יושמו רק כ־15 מהמלצות ועדת מור־יוסף למיגור האלימות • ח"כ טסלר, מיוזמי הדו"ח: "מצער ומאכזב"

שביתת הרופאים (ארכיון), צילום: ללא

בשנים 2021-2018 אירעו עשרת אלפים מקרי אלימות נגד צוותי רפואה בבתי החולים הממשלתיים ובקופות החולים כללית ומאוחדת. רק 195 מהם (1.95%) הובילו לכתבי אישום, והמדהים מכל: 30% מהאישומים בוטלו, ורק 39 מהמורשעים נשלחו למאסר או לעבודות שירות.

נתונים מבישים אלו עולים מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שבחן את הטיפול של משרד הבריאות בנושא האלימות במערכת הבריאות. מדובר בנתונים חלקיים שלא מקיפים את כלל המערכת.

לפי הדו"ח, תלונות הוגשו במשטרה רק ב־20% מהמקרים, ורק ב־4% מהם (433) נפתחו תיקי חקירה. נכון ליוני 2022, כ־30% מהתיקים נסגרו, כ־30% ממתינים להחלטה, וב־37% מהמקרים (72) ניתנו פסקי דין שהרשיעו 76 נאשמים וגזרו על 39 מהם עונשי מאסר או עבודות שירות.

יישום חלקי

הדו"ח בחן את יישום המלצות הוועדה למיגור האלימות במערכת הבריאות, שהוקמה בעקבות הרצח המזעזע של האחות טובה קררו ז"ל בינואר 2017, על ידי מטופל בסניף קופת חולים בחולון ששפך עליה חומר דליק ושרף אותה למוות.

הוועדה, בראשות פרופ' שלמה מור־יוסף ובהשתתפות נופר קררו אסלן, בתה של הנרצחת, סיימה את עבודתה כבר בדצמבר 2017 - והגישה 60 המלצות שהופנו בעיקר למשרד הבריאות אך גם כלפי המשטרה, הפרקליטות, קופות החולים, בתי ספר לרפואה ועוד.

אלא שמבדיקת הכנסת עלה כי פחות ממחצית מן ההמלצות יושמו, ופחות מרבע מהן יושמו באופן מלא, בשל מחסור בתקציב. כך, למשל, לא נמצאו נתונים מלאים על היקף האלימות כלפי צוותי רפואה למרות המלצות הוועדה, ומשרד הבריאות טוען כי "בשל חוסר בתקציב, מופעלת כיום מערכת דיווח משרדית מיושנת בבתי החולים הממשלתיים, אך לא בשאר בתי החולים או קופות החולים".

לעקור את האלימות מהשורש. ח"כ טסלר,

אחת מההמלצות הוועדה היתה להציב שוטרים בבתי החולים ובהמשך, בהחלטת ממשלה, נקבע שיוצבו שוטרים ב־15 בתי"ח. עם זאת, מוצבים כיום שוטרים רק בשמונה בתי"ח (מאז סיום עבודת הוועדה ב־2017 נוספו רק שני שוטרים!), ובדו"ח מצוינת תגובת המשטרה כי עד סוף מארס 2023 יוצבו שוטרים בבתי החולים.

המלצות נוספות שלא יושמו: קמפיין נגד אלימות, הגשת כתבי אישום בלוח זמנים קצר, ואפשרות להגשת תלונה על ידי המוסד הרפואי או נציגו במקום המותקף. במשרד הבריאות ציינו כי יידרשו כ־200 מיליון שקלים כדי להפעיל תוכנית מלאה להתמודדות עם אלימות.

לדברי ח"כ יעקב טסלר, שיזם את הדו"ח עם חה"כ לשעבר יעקב ליצמן, "מצער ומאכזב להיווכח כי אף שההמלצות הוגשו כבר לפני חמש שנים, חלקן טרם יושמו בפועל ומספר מקרי האלימות נגד צוותי רפואה רק עלה. האלימות פסולה וחייבת להיעקר מהשורש, ויש לפעול לשם כך בכל האמצעים".

בתגובתו לכנסת מסר משרד הבריאות כי ועדה בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ', פועלת מתחילת 2022 ומטרתה יישום ההמלצות של ועדת מור־יוסף "בצורה אופרטיבית, וככל שניתן כלשונן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר