עימותים בין שוטרים לאוהדים, רימוני הלם, השלכת כיסאות, אלימות ועצורים - לא ככה צריך להיראות משחק כדורגל, אבל אלו המראות הערב (שני) באצטדיון בנתניה במהלך המשחק בין מכבי נתניה למכבי חיפה, שהחלו בתוך היציע וגלשו במהרה למהומה ענקית מחוץ לאצטדיון.
1 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
(צילום ארכיון: עוז מועלם)
האירוע החל במחצית הראשונה, כששוטרים נכנסו ליציע שבו ישבו אוהדי מכבי חיפה. במקום התפתחה מהומה שבמהלכה נראו כיסאות נזרקים באוויר ואף נשמע קול נפץ. בעקבות המקרה נטשו מאות אוהדי חיפה את היציע ויצאו מהאצטדיון, אך גם שם התפתחו מהומות ועימותים רבים, הושלכו חפצים ונשמעו קולות נפץ – אמצעים לפיזור קהל של המשטרה. 13 נפגעים באורח קל טופלו על-ידי מד"א, ושלושה מהם פונו לבית חולים.
"זה הרגיש כמו מלחמה", אמר אביחי, אוהד מכבי חיפה. "בושה שמשטרת ישראל, שאמורה לשמור על האזרחים, נלחמת בהם כמו אויבים. ראיתי ילדים עם דמעות ופחד, הרסו את הכדורגל ולא ברור על מה". בן-ציון, אוהד נוסף, אמר: "דברים יצאו מפרופורציה, הוציאו את החשק לכדורגל. אלימות כזו, גז מדמיע, וכוחות משטרה שמתאגרפים באוהדים - זה כבר מוגזם. צריך לעשות ועדת חקירה על מה שקורה במגרשי הכדורגל".
המהומות מחוץ לאצטדיון בנתניה
(צילום: משטרת ישראל)
במכבי חיפה זועמים על התנהלות המשטרה. מהמועדון נמסר: "במהלך המחצית הראשונה נכנסו כוחות משטרה ללא סיבה ובאמתלה כי ביציע יש אבוקה, דבר שאינו נכון. גם כשלא נמצא דבר, נרשמה אלימות קשה הכוללת מכות, גז מדמיע ושאר אמצעים לא נחוצים בהפעלת כוח. בעקבות האלימות נטשו חלק מאוהדי הקבוצה את היציעים. הנהלת מכבי חיפה תפנה לגורמים המוסמכים לטפל בנושא. מצער מאוד שמשטרת ישראל מתנהגת בצורה המבריחה אוהדים ממגרשי הכדורגל".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "המשטרה עצרה הערב לחקירה ארבעה אוהדי כדורגל בחשד שתקפו ופצעו שישה שוטרים במהלך הפרת הסדר הציבורי מחוץ לאצטדיון נתניה. במהלך המשחק הבחין אחד הסדרנים באוהד רעול פנים הנעמד על מעקה היציע, ולאחר שסירב להישמע להנחיות תקף האוהד את המאבטח והשליך כיסא לעבר שוטר שנפגע בראשו. בהתאם נעצר האוהד.
"בתגובה, מאות אוהדים החלו להתפרע מחוץ לאצטדיון, כשהם חוסמים את התנועה ומשליכים לעבר השוטרים בקבוקי זכוכית, גדרות, רימוני עשן וכיוצא בזה לעבר השוטרים, תוך סיכון ממשי לחייהם, לצד קריאות נאצה וסירוב להישמע להנחיותיהם. מפקד כוח המשטרה במקום כרז לאוהדים להתפזר ולפתוח את הכביש לתנועה. משסירבו, הדפו השוטרים את האוהדים לעבר המדרכה, תוך שימוש בפרשים ובאמצעי פיזור מחוץ לאצטדיון בלבד. אנו רואים בחומרה תקיפת שוטרים וגילויי אלימות במגרשים מצד אלה המנסים להפוך אירוע ספורט תרבותי לזירת קרב, ונמצה את מלוא חומרת הדין עם המעורבים".