צפו בריאיון המלא עם דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות
(צילום: סיני דוד)
מנהל זרוע המשכנתאות של בנק מזרחי טפחות, דרור פלדמן, התייחס הבוקר (ב') בוועידת הנדל"ן של ynet ושל "ידיעות אחרונות" להצעה של ח"כ משה גפני להקפיא את הריבית על המשכנתאות, ואמר כי "שמעתי הרבה הצעות מוזרות בחיי ברחבי הכנסת. אני מבין מאיפה היא מגיעה ואני בטוח שגפני מאוד רוצה לסייע לרוכשי המשכנתאות, אבל צריך להבין שיש כללים בסיסיים בכלכלה וגם חברי הכנסת כנראה לא יכולים לשנות אותם באבחת יד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"אם יש עלות מסוימת לבנק מבחינת המקורות שלו, הדבר בא לידי ביטוי גם במחיר האשראי. אי-אפשר לחתום את החלק העליון מבלי לחתום את החלק התחתון", טען פלדמן והוסיף כי "אני מניח שההצעה הזו תבוא לפתחה של הכנסת ושיהיה דיון ענייני בכל היתרונות והחסרונות".
1 צפייה בגלריה
דרור פלדמן ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
דרור פלדמן ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
דרור פלדמן בוועידת הנדל''ן של ynet ושל "ידיעות אחרונות"
(צילום: יאיר שגיא)
יחד עם זאת, פלדמן טען כי "אנחנו רואים עלייה הדרגתית אך עקבית בריבית והיא לא צפויה לרדת בתקופה הקרובה. כאשר אנחנו נמצאים היום בסביבת ריבית גבוהה, יש חשיבות גדולה מאוד לתכנון של המשכנתא תוך בחינת האלטרנטיבות העומדות בפנינו - ריבית קבועה או משתנה. נכון הריבית הקבועה עלתה היום, אב להריבית המשתנה היא פוטנציאל למי שמאריך שהריבית תרד בעתיד.
"לדעתי הריבית תעלה קצת ותישאר יציבה תקופה. היא לא תרד בתוך חודש-חודשיים. ברגע שהדבר הזה יהיה מובן לאנשים, מי שיוכל לרכוש דירה ו'ישב על הגדר' כדי לראות מה יקרה ייכנס בחזרה לשוק. לגבי מחירי הדירות, אני לא רואה כיצד יש פה איזושהי פריצת דרך. נכון - לא תהייה פה עלייה של 20%, אבל אני גם לא חושב שאנחנו נראה ירידה במחירים בטווח הקצר", הוסיף פלדמן.
באשר לקושי של נוטלי המשכנתאות להחזיר את התשלומים, אמר כי "אנחנו עוקבים בצורה מאוד קפדנית אחרי התנהלות של הלקוחות שלנו במטרה לסייע. אני לא חושב שיש מבחן יותר גדול שיכולנו בתיאוריה לייצר כמו משבר הקורונה שבו 40% מנוטלי המשכנתאות עברו למצב של דחיית תשלומים. עכשיו אנחנו במצב שבו כמעט כולם חזרו לשלם באופן תקין.
"אם לקוחות יזדקקו לסיוע שלנו, אנחנו נהיה שם. לא רק כי אני רוצה לעזור להם, אלא כי אני רוצה לעזור לנו ולהם ביחד. ויש פתרונות, בין אם זה בדחיית תשלומים או בפריסת המשכנתא לתקופה ארוכה יותר. זה לא בחינם וזו לא מתנה, אבל זו אפשרות שעומדת בפני הלקוחות על מנת לגשר על תקופה בה קשה יותר".