פרידה מהרב שלימד אותנו להביט ב"עין הטובה" ושאף להרמוניה בין התורה לחיים

זו משימה כמעט בלתי אפשרית לתאר את תרומתו האדירה של דרוקמן לישראל, לחינוך הדורות, לחסד ולעולם המעשה • אין כמעט עשייה בה לא ניכרת טביעת אצבעו של הרב • במשך שלושה עשורים זכיתי בתנועת בני עקיבא לחסות בצילו ולחוש את גדולתו כמנהיג

הרב דרוקמן עם אנשי תנועת בני עקיבא, צילום: דוברות בני עקיבא העולמית

איך מסכמים חיים של תורה? עשורים מלאים של עשייה? השפעה על כלל העם? קבלת הכרעות בנקודות המשמעותיות ביותר למדינה? אלו השאלות הצפות ועולות כאשר באים לעשות בכאב עצום, את מה שכאילו קיווינו שלעולם לא יתרחש – לסכם את חייו ופועלו של מורנו ורבנו הרב חיים דרוקמן.

זו משימה כמעט בלתי אפשרית לתאר את תרומתו האדירה של הרב לעם ישראל, לחינוך של דורות, לחסד, לעולם המעשה. אין כמעט מקום, אין כמעט עשייה בה לא ניכרת טביעת אצבעו של הרב דרוקמן. קשה לדמיין את מדינת ישראל בכלל, ואת הציונות הדתית בפרט ללא החותם המוטבע על עשרות או מאות אלפי האנשים והנשים המגיעים מכל שדרות החיים במדינת ישראל.

הרב דרוקמן, חתן פרס ישראל, נחשב ל"זקן הרבנים" במגזר הדתי-לאומי. כאיש חינוך הוא עמד בראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, תנועת הנוער בני עקיבא ואיגוד ישיבות ההסדר, וכמנהיג ציבור היה ממובילי "גוש אמונים", ראש מערך הגיור הממלכתי וגם כיהן כחבר כנסת וסגן שר.

מתקשים לעכל את הכאב, המונים גודשים את הלווית הרב דרוקמן זצ"ל, צילום: איתן שויבר/TPS

הוא נשא רשימת תארים ותפקידים שנותרה מיותמת ועל מנת למלא אותה ידרשו אנשים רבים, דבר המלמד על רוחב כתפיו ויכולותיו. במשך שלושה עשורים זכיתי לחסות בצילו ולקבל מהדרכתו של הרב בתנועת בני עקיבא ובמרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא. לראות מקרוב את עוצמת השליחות. לחוש את גדולת המנהיג והמחנך שלפני. 

שמו השני של הרב היה מאיר. לצד חיים של תורה, היה הרב מאיר לבריות. איש חינוך ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו, שעזר בהכוונה ובעצה לכל אדם באשר הוא.

חרש את הארץ

אחת ממעלותיו הגדולות של הרב דרוקמן הייתה המפגש שלו עם כלל ישראל. בשיעורי תורה בביתו ובמפגשים בכל רחבי הארץ. גם גדולים וגם קטנים, גם דתיים וגם חילונים. הוא היה מגיע לשלומי ולערד, לתל אביב ולחברון, וכולם אהובים. הרב דרוקמן לימד אותנו שדלתו פתוחה לכל אחד, קשוב, משתדל לייעץ ומשתדל לפועל לטובת כל חלקי עם ישראל.

הרב חיים דרוקמן ז"ל עם רה"מ המיועד נתניהו (ארכיון), צילום: מרים צחי

גם כאלו שאולי לא פגשו אותו אישית, ינקו מתורתו ומאור פניו של הרב. באין ספור ספריו, מאמרים, שיעורים והדרכות הוא הנחה אותנו כיצד החיים, הם חיים דווקא כאשר הם חיים של תורה, הסובבים סביב ערכי התורה העוסקת בכל התחומים.

הרב חגג לאחרונה יום הולדת תשעים, וערכנו בבנייני האומה אירוע גדול שנתן מושג לגבי האהבה העצומה שיש לו כלפי כל חלקי עם ישראל. ההרמוניה הזאת של התורה והחיים, השילוב הזה בין אהבה לעם ישראל, למדינת ישראל ולארץ ישראל – זה מה שהפך אותו לאהוב ומשפיע כל כך על הציונות הדתית ועל כל החברה במדינת ישראל.

תמיד נתן עצה למי שצריך, זקן רבני הציונות הדתית, הרב דרוקמן, צילום: ללא

במשך שנים הרב האיר בנו את תכונות הנפש שצריכות לצאת מהכוח אל הפועל, האיר את העתיד כשלפעמים המציאות נקלעת למשברים, האיר בדוגמה אישית כיצד יש לפעול בשליחות בלתי נגמרת וכיצד להביט ב"העין הטובה" במציאות.

אני יכול להגיד בביטחון שלא היה אדם מלא באהבה ובאמונה בצורה כל כך מלאה, תמימה ואמיתית כמו מורנו ורובנו, הרב חיים מאיר דרוקמן. הגעגוע העצום כבר החל. הפרידה קשה מנשוא. יהיה זכרו ברוך. אני בטוח שכך יהיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר