היו אלה משחקי גמר הגביע העולמי הפוליטיים ביותר, הן בהקשרים הבינלאומיים, הן ביחסים הפנימיים בפיפ"א ובקונפדרציות המרכיבות את הארגון הבין-יבשתי הזה. כתמיד, פוליטיקה פנימית והשלכותיהם של מרכיבים מדיניים וגאו-פוליטיים השפיעו גם על הרכבת סגל השופטים לטורניר ועל המינויים למשחקים השונים במהלכו.
הרכב סגל השופטים, ובמיוחד אופן השיבוץ למשחקים השונים, הבליטו את גורמי הכוח בתחום זה. מדובר, קודם כל, ב"ארבעת המוסקטרים האיטלקים", ג'יאני אינפנטינו נשיא פיפ"א שבחש בעניינים ב"רמת המאקרו" (על אף אזרחותו השווייצרית, הוא בחר להבליט את מוצאו האיטלקי בנאום המביש שהשמיע בראשית הטורניר), ושלושת שופטי העבר האיטלקים שהיו הדומיננטים בוועדת השיפוט של הטורניר - פיירלואיג'י קולינה (יו"ר ועדת השיפוט של הטורניר ויו"ר ועדת השיפוט של פיפ"א), רוברטו רוזטי (יו"ר ועדת השיפוט בהתאחדות האירופית) וניקולה ריצולי (היו"ר בפועל של ועדת השיפוט בהתאחדות של מדינות צפון אמריקה ומרכזה). לא פחות דומיננטי היה מי שעמד עד לאחרונה בראש ועדת השיפוט של ההתאחדות הדרום אמריקנית, הברזילאי וילסון סאנמה. מלבדם, הייתה השפעה כזאת או אחרת גם לארגנטינאים ולקטארים.
1 צפייה בגלריה
אינפנטינו
אינפנטינו
אינפנטינו
(צילום: AFP)
קטאר לא ראתה חשיבות בהתערבות בנושאי השיפוט בטורניר. מעורבותה היחידה בנושא, הייתה ככל הנראה בבקשה להעניק לשופט הקטארי את ה"סוכריה" הניתנת באופן מסורתי כפיצוי לשופט שקופח במינויים קודמים או לנציגה של מדינה או קונפדרציה אזורית חלשה – ניהול המשחק בין המפסידות בשלב חצי-הגמר.
נראה שאינפנטינו וקולינה שקלו עד שלב מסוים להעניק ניהולו של משחק זה לפראפר הצרפתייה כחלק מהליך ניקוי שרץ השחיתות באמצעות ריצוי המגדר הנשי. לפיכך, השופטת הצרפתייה לא נופתה ב"ניפוי הגדול" בתום שלב שמינית הגמר. אולם לאחר שלב רבע-הגמר, הוכרעה הכף – פראפר נשלחה לביתה בצרפת, בעוד הקטארי אל-יאסים שובץ ברשימת 12 המועמדים לניהול ארבעת המשחקים שנותרו בטורניר. ואכן, הוא שפט במשחק קרואטיה-מרוקו.
עם זאת, הפמיניזם המדומה של פיפ"א לא נעלם לחלוטין, ולמעשה עלה שלב, אף-על-פי שהתקשורת כמעט שלא דיווחה עליו. אם על קמאלה האריס אומרים, שהיא במעמד של פעימת-לב אחת מכס הכהונה של נשיא ארה"ב, על אזרחית אחרת של ארה"ב ניתן לומר דברים דומים בהקשר לגמר הגביע העולמי. שופטת-העזר קת'רין נסביט מונתה לתפקיד "השופט החמישי" – המחליפה הפוטנציאלית של אחד מעוזרי-השופט באם ייאלץ לנטוש את המגרש בטרם יסתיים המשחק ארגנטינה-צרפת.
מסתבר שלארגנטינה עצמה הייתה יכולת-שכנוע רבה. לראשונה אי-פעם, נבחרת מדרום אמריקה, שעוברת את שבעת השלבים בטורניר, כולל הגמר, מקבלת אך ורק שופטים אירופיים לניהול משחקיה.
אולם מעבר להשפעתן של ארגנטינה וקטאר, מדיניות השיבוצים נבעה מפוליטיקה פנימית בתוככי פיפ"א וועדת השיפוט שלה ומן הדומיננטיות חסרת התקדים של "המאפיה האיטלקית". מאז הרחבת מסגרתו של טורניר הגמר והגברת נציגותן של אסיה, אפריקה ואוקיאניה, כולל במספרי השופטים הנשלחים מהן, לא אירע את אשר קרה הפעם. לראשונה, שופטים משלוש הקונפדרציות האלה כלל לא שובצו לשלבי הנוק-אאוט.
לשם השוואה, בשלושת הטורנירים הקודמים שותפו אסייאתים ואפריקנים בניהולם של משחקים בשלבים אלה, אם כי מספרם ושיעורם ירדו בהדרגה עם גידול ההשפעה האיטלקית בוועדת השיפוט: ב-2010, שפטו יפני ואוזבקי בשלב רבע-הגמר והאוזבקי ניהל גם משחק חצי-גמר; ב-2014, אוסטרלי ואלז'יראי שפטו בשלב שמינית-הגמר והאוזבקי שפט ברבע-הגמר; ב-2018, איראני וסנגלי ניהלו משחקי שמינית-גמר. ב-2022, אפס נוכחות של נציגי יבשות אלה.
בסופו-של-דבר, המדיניות המפוקפקת של קולינה ושות' כבלה את ידי הוועדה. לאחר רבע-הגמר שיבצה הוועדה ארבעה שופטים אירופיים בלבד בכלל תריסר השופטים הנותרים. מתוכם, היה ברור שמינוי איטלקי למשחק הגמר יביא להתקוממות כוללת נגד הוועדה, שכן מבין שלושת השופטים האירופיים שניהלו משחק גמר במאה ה-21, שניים היו איטלקים (חברי הוועדה הנוכחית, קולינה וריצולי). האנגלי היה "פסול שיפוט" בגלל תולדות היחסים בין אנגליה לארגנטינה הן ברמה המדינית, הן בתחום המפגשים בטורנירי הגביע העולמי. ההולנדי "נפסל" ברגע סיומו השערורייתי של המשחק ארגנטינה-הולנד בשלב רבע-הגמר. כך נותרה ברירת המחדל האירופית – השופט הפולני. כמובן שהאיטלקי שפט במשחק חצי-הגמר ארגנטינה-קרואטיה, שהרי לא היו "חלופות אירופיות" אחרות.
כאמור, גם נציגי הקונפדרציות האמריקניות שמרו על מעמדן ולא יצאו בידיים ריקות משלבי הנוק-אאוט: בשלב שמינית-הגמר נוהלו ששה משחקים בידי שופטים מיבשת אמריקה (שלושה מדרום אמריקה, ושלושה מצפון-מרכז אמריקה); ברבע-הגמר שותפו שני שופטים מאמריקה הדרומית (ברזילאי וארגנטינאי), ומשחק חצי-גמר אחד נוהל בידי שופט מכסיקני. ובמשחק הגמר, המחליפים הפוטנציאליים (השופט הרביעי ושופטת-העזר) היו אזרחי ארה"ב.
בסך-הכול, המערב יצא מחוזק מבחינת הירארכיית שיפוט הכדורגל: האיטלקים שייצגו את אירופה ואת הקונפדרציה של צפון-מרכז אמריקה בוועדת השיפוט של הטורניר, בשיתוף עם מייצגי המדינות הדומיננטיות בדרום אמריקה, ברזיל וארגנטינה, הדירו שופטים נציגי אסיה, אפריקה ואוקיאניה מהשתתפות בשלבי ההכרעה של הטורניר. וקטאר, שהוכיחה את כוחה בכל אשר היה חשוב מבחינת האינטרסים שלה, לא מצאה לנכון להפעיל השפעתה לצרכי הגברת נוכחותן של היבשות ה"חלשות" ושל מדינות ערב והאיסלאם, בצוותי השיפוט בשלבי ההכרעה בטורניר.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.