"נמנע פיגוע רחב": שלושה שוטרים נורו ונדרסו בכפר קאסם, מצבם קל

המפכ"ל: "משבח את השוטרים על מהירות התגובה והחתירה למגע" • החשוד המוגדר כמחבל: צעיר בן 23 מהיישוב, נוטרל ומת מפצעיו • ראש העירייה: "צריך לחכות למניע, לילד אין קשר" • משפחתו : "זה רצח בדם קר"

שוטרים וכוחות מיוחדים בזירה בכפר קאסם, ארכיון, צילום: דוברות המשטרה

ירי - ואז דריסה: פיגוע אירע הלילה (בין חמישי לשישי) בכפר קאסם, שבמסגרתו שלושה שוטרים נורו ונדרסו. השוטרים פונו לבית חולים באורח קל. המחבל נורה ולבסוף מת מפצעיו. אמו של של המחבל נעצרה ושני אחים נוספים, נבדק הקשר שלהם לאירוע. 

הלילה הוזעקו צוות לוחמי החטיבה לביטחון הפנים של משמר הגבול לזירת אירוע בה הושלך בקבוקי תבערה לעבר ניידת בכפר קאסם. קצין יחד עם 3 לוחמי מג"ב זיהו את המחבל שנסע במהירות ברכב בנסיעה לאחור לעברם ואף פגע ברכב נוסף וכתוצאה מכך נפצעו באורח קל שני לוחמים. לוחמי מג"ב חתרו למגע וביצעו ירי לעבר המחבל, בכך נוטרל. כמה מבני משפחתו נעצרו כדי לבדוק אם ידעו על כוונותיו.

המפכ"ל לאחר הפיגוע בכפר קאסם: "למחבל היה מעצור, היה לנו מזל" // צילום: משה בן שמחון

משפחתו של נעים בדיר, שמוגדר על ידי המשטרה כמחבל, דוחה את הטענות. לטענת בני המשפחה, הוא לא פעל ממניע לאומני והם אף מאשימים את המשטרה ב"רצח בדם קר". דודו של בדיר, סובחי, התייחס לאירוע: "נעים הוא לא מחבל. השוטרים רצו לעשות עליו חיפוש והוא נבהל. הם הפחידו אותו ולכן הוא התנהג ככה. השוטרים הם אלה שפתחו בירי. הוא לא חשב, הוא ילד. הוא רצה לברוח. הוא לא התכוון לדרוס אף אחד, רק רצה לברוח משם".

"אנחנו אחרי פיגוע. אירוע שבו המשטרה מוזעקת לאירוע אלימות במשפחה", ציין המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי שביקר בזירה בכפר קאסם. "ניידת מגיעה כשהיא מכוונת על ידי המפגע, מכוון אותה לנקודה שהוא הכין מראש. המחבל ניסה לבצע ירי ולמזלנו זה לא צלח בגלל מעצור. המחבל נמלט ומשליך בקת"בים אל השוטרים. מוזעקים כוחות למקום".

"נמנע פיגוע רחב". רנ"צ שבתאי בזירת הפיגוע, צילום: קוקו

"בשלב הזה המחבל עולה לרכב ומנסה לדרוס את השוטרים", המשיך המפכ"ל. "הכוח משיב באש ומנטרל את המחבל. שלושה שוטרים נפצעו קל. היה הרבה מזל עם המעצור שהיה למחבל. מדובר בכפר קאסם, מקום שלו. זה מפגע בודד ואנחנו לא עושים הכללה".

המחבל נעים בדיר, צילום: רשתות ערביות

סמ"ר קובי זוארץ שימש מפקד המשמרת בתחנת כפר קאסם באירוע. "במהלך הלילה התקבל אירוע של אלימות במשפחה. ניידת מגיעה למקום. עם הגעה שלי למקום אני נתקל בחמוש", הוא מספר. "למזלנו היה לו מעצור בנשק. שלפתי אקדח והוא נכנס למבנה ומסתגר. בזמן הזה נזרק עלי בקת"ב אחד. הגיעו כוחות כמו שהמשטרה יודעת לעשות. נזרקו עלינו עוד בקת"בים ובלוקים. לאחר מכן יוצא המחבל ברכב בנסיעה לאחור. נסיעה פרועה. הוא פוגע ברכב וכך נפגעו הלוחמים".

רץ עם נשק שלוף - ודרס: תיעוד חדש מהפיגוע בכפר קאסם

"בוקר קשה ולילה עוד יותר קשה היה אצלנו", תיאר ראש העיר כפר קאסם עאדל בדיר. "נפצעו שוטרים ותושב הכפר מת. אני רוצה לחדד שבכפר קאסם המשטרה עושה עבודה טובה. אנחנו סומכים על אנשי המקצוע, המשטרה והפרקליטות, וצריך לחקור מה המניע. לילד אין קשר לאנשים שיכולים להיות מעורבים לפיגוע". בדיר נשאל אם הוא מגדיר את האירוע כפיגוע ואמר "צריך לחכות למניע. אני סומך על אנשי המקצוע".

ראש העיר כפר קאסם: "לא מתייחס לאירוע כפיגוע, מחכה למניע" // צילום: ירון דורון

"סגירת מעגל מהירה"

המפכ"ל שיבח את פעילות המפקדים והשוטרים באירוע. "אני מברך את מפקד המחוז והשוטרים ומאחל בריאות לשוטרים שנפצעו", אמר המפכ"ל, "שוב סגירת מעגל מהירה של השוטרים עם מהירות תגובה וחתירה למגע. בכך הם מנעו פיגוע רחב יותר שתוכנן על ידי המחבל כנגד כוח המשטרה שפעל ביישוב. תוך כדי האירוע הוקפצו לשטח כוחות ימ"מ והחטיבה הטקטית של מג"ב, ויחד עם השוטרים הצליחו להגיע מהר מאוד לנשקו ולאמצעי לחימה נוספים שהכין. בנוסף נמצאה ברכבו סכין". 

"מהראיות והעדויות של השוטרים, מדובר ככל הנראה בפיגוע שתוכנן כמה ימים קודם לכן", אמר מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי כהן, שנכח באירוע. "הפיגוע כלל ירי, זריקת בקת"בים וניסיון דריסה של השוטרים. השוטרים פעלו בצורה נחושה מאוד והביאו לסיום מהיר של האירוע, כולל חיסול המחבל. זו הזדמנות לשבח את העבודה שלהם".

זירת האירוע בכפר קאסם, צילום: ללא קרדיט

"ידע כל מחבל שביציאתו לפגע, הוא חורץ את גורלו למוות", אמר השר לביטחון לאומי המיועד ח"כ איתמר בן גביר. "הפעולה המדויקת של השוטרים מנעה פגיעה קשה יותר, ופעולת המשטרה לאיתור הנשקים, הייתה מדוייקת וחשובה. חייבים לאסוף את הנשקים הבלתי חוקיים כדי להפסיק את אירועי הדמים".

"אני משבח את נחישותם ואת פעולתם של השוטרים הלילה", הוסיף השר היוצא לביטחון הפנים עמר בר לב. "הם פעלו כפי שמצופה מהם, חתרו באומץ לב למגע וסיימו במהירות אירוע שעלול היה להתפתח למרחץ דמים. בכך הוכיחו פעם נוספת את מקומה של משטרת ישראל ואת מקומם של השוטרים בחזית המאבק, לעיתים קרובות תוך סיכון משמעותי לחייהם, כפי שאירע הלילה. אני מאחל החלמה מהירה לשוטרים שנפגעו".

סריקות נרחבות

המשטרה ערכה סריקות בזירה בסיוע מסוק. במבנה שממנו יצא המחבל, נמצאו נשק מסוג קרלו, תחמושת ובקבוקי תבערה. ברכבו נמצא סכין. מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן שוחח עם הלוחמים והמפקדים ושיבח את תפקודם: "פעלתם באירוע בצורה מקצועית ונחושה, הגעתם לזירת האירוע ועמדתם כחומת מגן מול מחבל שניסה לפגע ולדרוס אתכם. אני מגבה באופן מלא את הקצין ושני לוחמי מג"ב שפעלו בפיגוע ומאחל רפואה שלמה לפצועים". 

"קיבלנו דיווח בקשר שזורקים בקבוקי תבערה לעבר ניידת משטרה. היינו בפעילות שגרתית בג'לג'וליה", מתאר מפקח נ', קצין מג"ב מזרוע מרכז של החטיבה לביטחון הפנים, שפיקד על כוחות מג"ב שהוזעקו למקום. "תוך דקות ספורות הגענו לאירוע וישר אמרתי ללוחמים לעלות על ציוד מיגון מלא. בהתחלה שזרקו עלינו אבנים ובקבוקי תעברה הגבנו בירי אמצעים לפיזור הפגנות. לפתע אני והלוחמים שאיתי מזהים מחבל שנכנס לתוך רכב וטס לעברנו בנסיעה לאחור, פתחנו באש לעברו ונטרלנו אותו. הכוח סגר את הזירה עד הגעת כוחות מיוחדים. נפגעתי כתוצאה מהרכב שנפגע בעוד רכב ונפלתי לרצפה". 

הנשק במבנה שממנו יצא המחבל, צילום: דוברות המשטרה

כוחות ימ"מ שהגיעו למקום יחד עם לוחמי מג"ב ושוטרים נוספים ביצעו סריקות נרחבות לאור האירוע ותפסו נשק מסוג קרלו מוטען בתחמושת שכלל הנראה המחבל ניסה לירות באמצעותו לעבר כוחות המשטרה. ברכבו של המחבל נתפסו סכין וגז מדמיע. כהן שיבח אף הוא את הכוחות שפעלו בזירה: "נמשיך לפעול בנחישות תוך הפעלת כוחות מיומנים וזמינים הפרוסים בכל הארץ כדי לתת ביטחון לאזרחי מדינת ישראל". 

השתתפו בהכנת הידיעה: איציק סבן ומישל מכול

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר