על רקע העיכוב בהקמת ממשלת נתניהו השישית, מסתמן כי לא ניתן יהיה למנוע את העלאת מחירי החשמל ומיסי הארנונה ולהאריך את ההנחה על מס הדלק מעבר ל-31 בדצמבר השנה. עדיין לא ברור מתי תתקיים השבעת הממשלה החדשה, שתוכננה ליום רביעי הבא (28.12) ובינתיים נראה שתידחה ליום חמישי (29.12) או ליום שני שאחריו (2.1) - אך כך או כך, בכל תרחיש שלא יהיה, נראה כי האפשרות למנוע את שורת ההתייקרויות בתחילת ינואר נדונה לכישלון. זאת משום שגם אם הממשלה תושבע בדצמבר - לא יהיה לה מספיק זמן כדי לשנות את המנגנונים שקובעים את ההתייקרויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כפי שמעריכים כעת, ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, אמנם צפוי להודיע מחר (ד') לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, כי עלה בידיו להקים ממשלה, אולם בשל מורכבות הקמת הממשלה וחלוקת התפקידים לחברי הכנסת של הליכוד, עוד לא ברור אם הממשלה תקום ב-2022 או בשנה הבאה.
1 צפייה בגלריה
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
(צילומים: גלעד קוולרציק, shutterstock)
עד כה היה צפוי שהממשלה תוקם שבוע לאחר הודעת "עלה בידי", ב-28 בדצמבר, עדיין בשנה האזרחית הנוכחית, אך גם אז הזמן לבטל או להתערב בהתייקרויות הצפויות במשק יהיה מצומצם ביותר. זאת, בעיקר כאשר המהלכים טעונים חקיקה בכנסת שלא תתכנס כלל השנה, לאחר ה-28 בדצמבר, אלא רק שוב ב-2 בינואר, בתרחיש המוקדם ביותר.
המשמעות היא שכוונותיו של נתניהו, כפי שהודיע במערכת הבחירות, להקפיא את עליית מיסי הארנונה, להעמיק את הנחת המס על הדלק ולמנוע את העלייה החדה בשיעור של 8.2% במחירי החשמל בחודש ינואר 2023 ושל 3.5% במחירי המים גם בינואר, יהפכו לבלתי ישימות - והמחירים יעלו כמתוכנן.
בהתאם לחוק, כאשר אין מכהן שר אוצר חדש, לא ניתן לבצע שום מהלך בממשלת מעבר, אף שנראה שראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן היו רוצים גם הם למנוע חלק מההתייקרויות.
שר האוצר הנוכחי עדיין, אביגדור ליברמן, אף פנה בשבוע האחרון לראש הממשלה המיועד נתניהו ואמר שאם הוא מבקש שיבוצעו מהלכים, כמו הקפאת עליית מיסי הארנונה, עליו להודיע לו על כך, שכן ללא בקשה כזאת לא ניתן כלל לפעול בתחום. זאת, גם על פי חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה, שאל לממשלה הנוכחית לקבוע מדיניות לממשלה הבאה.

גם שכר הח"כים צפוי לעלות ב-15% בינואר

תחום נוסף שכנראה לא ניתן יהיה לטפל בו הוא הפחתה משמעותית בשכר חברי הכנסת, כפי שעומדת להמליץ "ועדת יובל אלבשן". שכר חברי הכנסת עומד לעלות ב-1 בינואר בשיעור אסטרונומי של עד 15%. הוועדה המליצה להפחית את ההעלאה ל-2% בלבד, אך לבצע את הפחתת ההעלאה גם לכל הבכירים במשק, הנשיא, ראש הממשלה, השופטים ועוד, מה שיחייב חקיקה מלאה.
מהלך כזה יהיה אמנם אפשרי לביצוע בחודש הקרוב, שכן שכר ינואר ישולם רק ב-1 בפברואר, אך לא ברור אם קבלת החלטה בכנסת, תוך כדי חודש ינואר, תוכל לבטל רטרואקטיבית את העלאות השכר שאמורות להתרחש לבכירים כבר החל ב-1 בינואר, חודש שעבודת הבכירים בו כבר החלה.