1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד ביטל לאחרונה החלטה של שופטת תעבורה, שבשולי גזר דין לנהג שדרס למוות רוכב אופניים הסכימה לסעיף שבמסגרתו אם ייוולד לו בן ביום מן הימים – הוא יוסיף לשמו את שם הפרטי של המנוח.
התאונה הקטלנית התרחשה בצומת בית דגן ביולי 2019. הנהג הפוגע נסע ברכבו עם חברתו ושתי נערות נוספות, ופגע במנוח, דמיטרי קלישר, שרכב על אופניו בנתיב הימני מבין שלושה. הנהג הודה והורשע על ידי בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה בגרימת מוות ברשלנות.
גזר הדין של השופטת אטליא וישקין כלל את העונשים הבאים: עבודות שירות למשך תשעה חודשים, מאסר על תנאי, פסילת רישיון בפועל לתקופה של 15 שנים, פסילה על תנאי ופיצוי למשפחת המנוח בסך של 20 אלף שקל. עוד נקבע, בהסכמת הנהג, כי "היה וייוולד לו (לנהג) בן זכר, יוסיף לשמו של הנולד את שמו של המנוח דימיטרי ז"ל".
הנהג ערער למחוזי על חומרת גזר הדין והתמקד ברכיב הפיצוי וברכיב הפסילה בפועל. כמו כן הופנה הערעור כנגד ההחלטה בגזר הדין הנוגעת לחיוב לקרוא לבנו שייוולד על שם המנוח. בנימוקי הערעור נטען כי הנהג הוא בחור צעיר ללא עבד תעבורתי משמעותי וכי התאונה מהווה טראומה שתלווה אותו לשארית חייו.
הנהג הלין על כך שהשופטת פנתה אליו ושאלה אם במידה שייוולד לו בן זכר יוסיף לו את השם האמצעי דמיטרי. הוא הסביר שהסכים כי חשש שסירובו להצעת בית המשפט תוביל להחמרה בעונש. באשר למשך הפסילה נטען כי משמעות העונש היא שעד גיל 40 הוא לא יישב מאחורי ההגה, ובכך תיפגע יכולתו לשקם את חייו, להתפרנס ולחזור לחיים רגילים.
שופטי המחוזי מיכל ברנט, שמואל בורנשטין ועמית מיכלס דחו את הערעור, למעט בעניין ההחלטה על השם. הם כתבו כי המערער קיפח חייו של אדם, ובניגוד ל"תחושתו" שלפיה רשלנותו הייתה ברף נמוך, מדובר ברשלנות ברף בינוני–גבוה, אם לא למעלה מכך. הם ציינו כי מדובר בתאונה שהתרחשה באור יום, בכביש רחב וכששדה הראייה היה פתוח למרחק של יותר מ-290 מטר.
הם הוסיפו כי התקשו להבין ולא יוכלו לקבל את טיעוני ההגנה בדבר אי-הנוחות של הנהג להגיע למקום עבודתו כפועל יוצא של שלילת רישיונו, והצורך שלו להסתייע לצורך כך בבני משפחתו: "טיעון זה, המרוכז כל כולו בטובתו האישית של המערער, מצביע יותר מכל על חוסר הבנה והפנמה של המערער לנזק האדיר שגרם במעשיו ובמחדליו".
עם זאת הם ציינו שלא מצאו מקור חוקי לחייב את הנהג לקרוא לבן שייוולד לו על שם המנוח וההחלטה הזו מבוטלת.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד איתן קנול עוסק בתעבורה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין