יום שלישי, 14.05.2024 שעה 13:37

"שמי א', אני מכור לבולט ורוצה להיגמל..."

קופצות לגובה משלנו, סילון בצבע לבן וילד רד-בול-וודקה שהפך לאלוף עולם, הם כמה מתחליפי הסם הג'מייקני שתציע אליפות אירופה באתלטיקה מיום שלישי

|
בולט. יהיה גדול גם בלעדיו (רויטרס)
בולט. יהיה גדול גם בלעדיו (רויטרס)

אוסיין בולט הוא הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לאתלטיקה הקלה, על כך אין עוררין בכלל. הפנומן הג'מייקני הביא לריצות הספרינט את כל מה שחסר להן: תוצאות בלתי נתפסות, ויחס חדש וקליל למקצוע הקשוח, שכולל ריקודי ניצחון ביזאריים והמון הומור בטעם טוב. לראשונה מזה מן רב הצליחה מלכת הספורט לייצר מותג-על שיכול להתחרות מבחינת העניין העולמי גם בשמות הגדולים ביותר בספורט, כמו לברון ג'יימס או ליאו מסי.

בולט גרם להמוני צופים ברחבי העולם שאתלטיקה קלה היא לא בהכרח "כוס התה" שלהם להיצמד למסכים, להתמוגג מהביצועים המדהימים שלו ולהתפקע מצחוק מהריקודים וההופעות הססגוניות שלו. אבל, אליה וקוץ בה. בולט הפך לסוג של סם ממכר, כולם מחכים לראות רק אותו, כולם מכרכרים סביבו וכל זה כשבו בזמן מתרחשים באתלטיקה העולמית דברים גדולים במקביל.

כך למשל דייויד אוליבר, רץ 110 מ' משוכות אמריקני, קבע לאחרונה בליגת היהלום בפאריס תוצאה אדירה של 12.89 שניות, שתי מאיות איטי משיא העולם. בולט הסתפק באותה תחרות בתוצאה צנועה במושגים שלו ב-100 מטרים, 9.84 שניות. אם למישהו היה ספק, מירב תשומת הלב והפלאשים של המצלמות הופנו כמובן לעברו של הכוכב הג'מייקני, חרף הישגו הנדיר של אוליבר.

לכל אותם מכורי בולט, אליפות אירופה בברצלונה שתחל ביום שלישי הקרוב ותינעל ביום ראשון הבא יכולה להוות מוסד גמילה הולם. בולט הג'מייקני כמובן לא ישתתף שם, אך זו בהחלט איננה סיבה שלא לעקוב אחר האליפות שצפויה להיות מרתקת במיוחד, עם כמה מהכוחות העולים של האתלטיקה העולמית. רגע, לפני שאתם מוצאים את עצמכם זרוקים בסמטת פינה חשוכה, מנסים בכוחותיכם האחרונים לחקות את תנועת הברק של הפנומן, הרי לכם מדריך לגמילה שלב אחרי שלב, כך תיהנו מאליפות אירופה באתלטיקה גם בלי בולט.

אוסיין בולט. צריך להסתדר אליפות אחת בלעדיו... (רויטרס)
אוסיין בולט. צריך להסתדר אליפות אחת בלעדיו... (רויטרס)
 

1. צפו בקופצות לגובה כחול-לבן בשיאן
(קפיצה לגובה נשים, מוקדמות: 30.7, 11:05, גמר: 1.8, 20:30)
הנה אפשרות לשלב בין גמילה לעשייה עברית מבורכת. לאחר שנים של קיפאון באתלטיקה הישראלית לנשים, שתי קופצות צעירות לגובה מחזירות למקצוע הזה את הברק שכל כך חסר לו. הרגע המכונן שלהן התרחש באליפות ישראל באתלטיקה האחרונה. דניאל פרנקל, 23, שהחלה להתחרות בענף רק לפני ארבע שנים, ניפצה את השיא הישראלי של מעיין פורמן והעמידה אותו על 1.91 מטרים, מה שהעניק לה גם את הקריטריון לאליפות. ברגע אחד הפכה פרנקל לאחת הספורטאיות המדוברות ביותר בישראל. "זה מגניב ומבהיל גם יחד", אמרה פרנקל על החשיפה הגדולה לה היא זוכה לאחרונה, "זה פשוט בא בבום, לא התכוננתי לזה".

מעיין פורמן (עופר ביידה)
מעיין פורמן. "אני יודעת מה יש לי ברגליים" (עופר ביידה)
 

ואם מישהו חשב שמעיין פורמן ששלטה במשך שנים בענף ביד רמה, תישבר נוכח הישגיה של פרנקל, ההיפך הוא הנכון. פחות משבוע לאחר שאיבדה את השיא הלאומי היא עברה גובה של 1.89 מטרים כדי לקבוע בעצמה את הקריטריון לברצלונה. פורמן בטוחה שהתחרות עם פרנקל רק מיטיבה עם השתיים: "התחרות הזו עושה טוב בשביל שתינו. לפני כן, הייתי תקועה. כשדניאל התחילה לקפוץ, זה נתן לי את הדחיפה והדרייב שהייתי צריכה".

החלום הגדול של השתיים, שיפגשו באליפות את בלנקה ולאסיץ' הקרואטית, אחת הספורטאיות המפורסמות בעולם ועוד כמה מהבכירות בענף - כמו אריאן פרידריך הגרמניה או האלופה האולימפית טיה הלאבאוט - הוא להתברג לגמר. "אני רוצה להתעלות על עצמי, לעבור את ה-1.90 ולנסות להגיע לגמר", אמרה פורמן והוסיפה, "אני יודעת מה יש לי ברגליים ומאמינה שאני מסוגלת לעשות את זה".

אריאן פרידריך. מהבכירות בענף (רויטרס)
אריאן פרידריך. מהבכירות בענף (רויטרס)
 

עם זאת חשוב לזכור שבקפיצה לגובה הרבה דברים תלויים בנסיבות של התחרות, כמו מספר הקופצות שיצליחו לעבור את הגובה האוטומטי ששולח לגמר, מזג האוויר וכמובן הכושר הנתון של האתלטית ביום הספציפי של התחרות. פרנקל מודעת להכול ונשארת ריאלית: "אני עובדת קשה ורוצה מאוד להתברג בגמר. אני לא יודעת מה יהיה בברצלונה, זו תלוי בהרבה מאוד גורמים. אני עדיין בהתחלת הדרך, וכבר עשיתי שיפור של עשרה סנטימטרים. יש לי שאיפות ואני מאוד ריאלית".

"הקופצות לגובה מתאמנות מגיל מאוד צעיר, אני מתאמנת רק מגיל 19. יחסית לגיל שלי, הגובה שאני קופצת אליו הוא סביר. חלק מהבנות שהגיעו להיות שיאניות עולם, קפצו כמוני. כרגע אני ריאלית, השאיפה להמשך היא האולימפיאדה, כל ספורטאי יגיד את זה, כל אחד רוצה להגיע למעלה".

2. גלו איך אפשר לקבל כנפיים גם בלי רד בול
(
קפיצה לגובה גברים – גמר: 29.7, 19:30)
במבט ראשון, איוון אוחוב הרוסי לא ממש נראה כמו אחד מבכירי הקופצים לגובה בעולם, אלא יותר כמו סטלן תל-אביבי. הוא עוטה על עצמו רעמת שיער וגופיית המתחרה שלו יושבת על גופו הרזה בצורה מרושלת.

איוון אוחוב. סטלן תל אביבי (רויטרס)
איוון אוחוב. סטלן תל אביבי (רויטרס)
 

אם לא די בכך, ב-2008 הוא הגיע שתוי מוודקה-רד בול לתחרות בלוזאן, ואם תהיתם, אז לא הוא לא קיבל כנפיים. אוחוב לא הצליח לייצר אף קפיצה ובנוסף ספג אזהרה רצינית מאיגוד האתלטיקה על התנהגותו. רגע לפני שהוא מסתמן כפוטנציאל מוחמץ או לחלופין כילד הרע של האתלטיקה, אוחוב שינה כיוון וגילה שהוא מסוגל לעוף גם בלי משקה האנרגיה בגירסתו האלכוהולית.

 
 אוחוב הגיע שתוי מוודקה-רד בול לתחרות בלוזאן, ואם תהיתם, לא קיבל כנפיים 
 
 
 

אוחוב בן ה-24 זכה באליפויות אירופה ועולם באולם ומחזיק בשיא אישי פנטסטי באולם סגור של 2.40. באצטדיון שיאו האישי עומד על 2.35 מטרים ורק השבוע עבר בניסיון ראשון גובה של 2.34 מטרים, תוצאת השנה בעולם, כדי לנצח בליגת היהלום במונקו. את התחרות הגדולה צפוי אוחוב לקבל באליפות מכיוונם של לינוס ת'ורנבלאד, השבדי עליו בונים שייכנס לנעליים הגדולות של סטפן הולם ומחברו לנבחרת רוסיה, אנדריי סילנוב.

3. גברים לבנים לא יכולים לרוץ? בואו להיווכח אחרת
(100
מטרים גברים, חצי גמר: 28.7, 20:50, גמר: 28.7, 22:45)
ריצות הספרינט לא היוו אטרקציה מיוחדת באליפות אירופה, לפחות לא מאז פרישתו של לינפורד כריסטי הבריטי. גם מבחינה פיזיולוגית הוכח כבר כי האדם הלבן לא מסוגל להתמודד עם המהירות של האדם השחור, ובשנים האחרונות הריצות הקצרות נמצאות בשליטה ג'מייקנית-אמריקנית כמעט מוחלטת.

כריסטוף למייטרה, רץ צרפתי, בסך הכול בן 20, מעוניין לקרוא תיגר על הסדר העולמי בריצה ל-100 מטרים וקבע כבר הישג היסטורי השנה כשהפך לרץ הלבן הראשון בהיסטוריה שיורד מ-10 שניות, כשעצר את השעון על 9.98 באליפות צרפת. אתלט אלמוני אחד, אם אינני טועה שמו אוסיין בולט, לא הצליח לחצות את מחסום 10 השניות כשהיה בגילו של למייטרה.

כריסטוף למייטרה. ווייט מאן קן ראן (GettyImages)
כריסטוף למייטרה. ווייט מאן קן ראן (GettyImages)
 

ממרומי ה-1.89 מטרים שלו ינסה למייטרה לדחוף את גופו הרזה והלא אופייני לספרינטר, אל עבר תואר האיש המהיר ביותר באירופה. יריבו הגדול ביותר בדרך לכך צפוי להיות דוויין צ'יימברס, ספרינטר בריטי ותיק ומושמץ שחזר להתחרות לאחר שנתיים של השעייה בעקבות שימוש בחומרים ממריצים, במהלכן חיפש את עצמו בליגות ראגבי ואפילו בפוטבול אמריקני. חרף הביקורות הקשות שהוטחו בו בבריטניה בקאמבק שלו, צ'יימברס הוכתר בחודש פברואר האחרון כאלוף העולם באולם בריצה ל-60 מטרים, כעת הוא ינסה להסתער גם על התואר האירופי באצטדיון הפתוח.

4. צפו בקרב בין "דניס רודמן" לצרפתי שמאיים על אדוארדס
(
קפיצה משולשת גברים, גמר: 29.7, 21:40)
שיא העולם של ג'ונתן אדוארס בקפיצה משולשת, 18.29 מטרים, הוא אחד מאותן התוצאות בטבלת השיאים שנראה כי איש כבר לא יצליח להתעלות עליהן. למעשה היחיד שהצליח לחצות את קו 18 המטרים למעט הפנומן הבריטי, היה קני הריסון האמריקני שקבע 18.09 באולימפיאדת אטלנטה 1996.

והנה השנה כמעט משום מקום, צץ לו קופץ המשולשת שעשוי לקחת את המקצוע למקומות חדשים. טדי טמגו, קופץ צרפתי בן 21, הצליח להמם בפברואר האחרון את עולם האתלטיקה כשזכה באליפות העולם בדוחא עם שיא עולם חדש באולם, 17.90 מטרים. טמגו לא עצר בכך ובמסגרת ליגת היהלום בניו יורק רשם קפיצה מדהימה למרחק של 17.98 מטרים, התוצאה השלישית בכל הזמנים באצטדיון פתוח.

אידוו. זה מה שתראו הקיץ בטלוויזיה (GettyImages)
אידוו. זה מה שתראו הקיץ בטלוויזיה (GettyImages)
 

נוכח גילו הצעיר, למומחים אין ספק שטמגו מסוגל לחצות את גבול 18 המטרים וגם לאיים על השיא בן 15 השנים של אדוארדס. נכון לכתיבת שורות אלה, סובל טמגו מפציעה ברגלו והוא בספק לאליפות. אם יצליח להחלים בזמן, הוא צפוי להתמודד מול היריב הגדול ביותר שלו כיום, פיליפס אידוו, קופץ בריטי וסוג של "דניס רודמן" של האתלטיקה עם שיער בשלל צבעי הקשת ופירסינג בגבה.

 
 השנה, כמעט משום מקום, צץ לו טדי טמגו, קופץ המשולשת שעשוי לקחת את המקצוע למקומות חדשים 
 
 
 

אידוו, אלוף העולם המכהן ובעל שיא אישי של 17.73 מטרים, ודאי לא מבין מאיפה נחתה עליו הצרה הצרפתית הצעירה ממנו בכמעט 11 שנים. אם אכן, טמגו יגיע בכשירות מלאה, הקרב בין השניים צפוי להיות מהמרתקים באליפות.

רנו לאבילני (רויטרס)
רנו לאבילני. הפייבוריט הגדול (רויטרס)
 

5. התפללו לתוצאה של מעל ל-6.00 בקפיצה במוט
(
קפיצה במוט גברים, גמר: 31.7, 19:00)
בסך הכל 17 יחידי סגולה משתייכים למועדון הקופצים במוט שחצו את רף שישה המטרים, או במילים אחרות עברו מעל גובה של שתי קומות כשהעזר היחיד שלהם הוא מוט ארוך וגמיש. היחיד מביניהם שישתתף באליפות אירופה הקרובה הוא רנו לאבילני, קופץ צרפתי שנחשב כיום לטוב בעולם במקצוע. לאבילני עבר גובה של 6.01 מטרים ב-2009 והשנה חלף מעל 5.94 מטרים.

בהיעדרו של יריבו הגדול במקצוע, סטיבן הוקר האוסטרלי, לאבילני יודע שהוא הפייבוריט הכמעט ודאי לזכייה ומי יודע, אולי דווקא האווירה המשוחררת תסייע לו לחלוף שוב מעל מחסום שישה המטרים.

6. התמקדו בזריקות
(
יידוי פטיש נשים, גמר: 30.7, 21:20. הטלת כידון גברים, גמר: 31.7, 21:05, זריקת דיסקוס גברים, גמר: 1.8, 20:45).
אז אמנם בכל הקשור לריצות, אירופה עדיין מאחור (למעט המקרים בהם היא מאזרחת אפריקנים, כמו שיאן העולם הדני ב-800 מטרים, ווילסון קיפקטר), אבל ברוב מקצועות ההטלה, ידה על העליונה. אחד המקצועות שבהם הסיכויים לשיא עולמי הם הגבוהים ביותר הוא ביידוי הפטיש לנשים, אניטה וולודרצ'יק הפולניה ניפצה כבר פעמיים את השיא העולמי והפכה בחודש יוני האחרון לאישה הראשונה בהיסטוריה שחוצה את גבול 78 המטרים.

אנדראס ת´ורקילדסן. שולט בענף (רויטרס)
אנדראס ת´ורקילדסן. שולט בענף (רויטרס)
 

גם תחרות הטלת הכידון לגברים צפויה להניב תוצאה יפה, שם אנדראס ת'ורקילדסן הנורבגי השולט בענף ביד רמה ומחזיק במקביל בתואר האולימפי, העולמי והאירופי ינסה להתקרב עוד קצת אל עבר שיאו הבלתי נתפס של יאן ז'לזני הצ'כי העומד על 98.48 מטרים. טרו פיטקאמקי הפיני ינסה לספק לו פייט. בזריקת הדיסקוס צפוי קרב מרתק בין האלוף האולימפי האסטוני, גרד קאנטר לסגנו הפולני, פיוטר מאלכובסקי.

אסור לפספס
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */