מיד עם עלייתה של צרפת לגמר המונדיאל מול ארגנטינה נשלפו הסטטיסטיקות של מפגשי העבר בין שתי הנבחרות, ובגביע העולם בפרט (1930, 1978, 2018). בעיניי, המפגש המעניין ביותר בהיסטוריה בין צרפת וארגנטינה, שגם ממחיש את מגבלות הסטטיסטיקה לספר סיפור, הוא דווקא זה שלא היה, בגמר במקסיקו 1986. צרפת הייתה אז אלופת אירופה, הנבחרת המופלאה של פלאטיני שגברה על ברזיל החזקה של זיקו וסוקרטס ברבע גמר המונדיאל בפנדלים, כשפלאטיני דווקא מחמיץ את הבעיטה שלו, בסגנון הארי קיין. לצרפת הייתה זו גם הזדמנות לנקום בגרמניה בחצי הגמר על ההדחה הכואבת באותו המעמד במונדיאל הקודם, של 1982, בספרד.
1 צפייה בגלריה
פלאטיני
פלאטיני
פלאטיני
(צילום: Gettyimages)
בצד השני של ההגרלה היתה אז ארגנטינה של מראדונה, שהדיחה את אנגליה ברבע הגמר עם הסלאלום המפורסם ועוד לפניו שער יד האלוהים. עיני כל העולם היו נשואות למפגש בין פלאטיני למראדונה, הצעיר ממנו בחמש שנים. היו אלה שני השחקנים הטובים בעולם באותו הזמן, שני מספרי 10 שהתחרו ביניהם גם בליגה האיטלקית – פלאטיני ביובנטוס, אלופת הסריה A באותה שנה ומראדונה בנאפולי, אליה נדדה האליפות האיטלקית בשנה שאחר כך.
בסופו של דבר ארגנטינה עשתה את המוטל עליה, עם צמד נוסף של מראדונה כנגד בלגיה, כולל עוד סלאלום בלתי נשכח, אבל צרפת שוב נכנעה לגרמניה העקשנית. באיחור קל של 36 שנים, הגמר בין ארגנטינה לצרפת ובין שני מספרי 10 הטובים בעולם. הפעם, המבוגר יותר, ב-11 שנים, הוא הארגנטינאי והם גם לא מתחרים ביניהם באותה הליגה אלא משתפים פעולה באותה הקבוצה, ועדיין, ארגנטינה תלויה לחלוטין במסי כמו שהיתה תלויה במראדונה ב-1986, בעוד שדומה שאמבפה מוביל קבוצה מאוזנת יותר, באופן המזכיר את צרפת של 1986.
האכזבה מהגמר שלא היה ב-1986 עדיין צרובה בזיכרון, גם בגלל סגנון המשחק היפה של צרפת דאז, ובעיקר משום שאם יש מגיע בכדורגל אז היה מגיע לשחקן חד פעמי כמו פלאטיני להוביל את נבחרת צרפת לגמר המונדיאל, מעמד בו הוא והנבחרת האיכותית שלו לא זכו להופיע, ובדיעבד, מקסיקו 1986 היתה עבורו ההזדמנות האחרונה לזכיה לפני הפרישה, כשגם כמאמן הנבחרת, כשלה צרפת בהנהגתו להגיע למונדיאל 1990. גם מסי וגם אמבפה כבר היו במעמד הגמר של גביע העולם אבל נראה שגם עבור הארגנטינאי זו ההזדמנות האחרונה לזכיה, וגם כאן, אם יש מגיע בכדורגל, אז בהחלט מגיע שהקריירה החד פעמית שלו תעוטר בתואר האחרון שחסר לו. בכל מקרה, סוף סוף זכינו לסגירת המעגל ולאותו גמר קלאסי שחיכינו לו 36 שנה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.