יום ראשון, 12.05.2024 שעה 11:09
נבו זעירא

פס יצוא

דעה: יש מי שיכנו את מה שקורה בחיפה נטישה, בריחה, ירידה מנכסי הקבוצה, אך המילה שתתאר את ההתנהלות הירוקה בצורה המדויקת היא מקצוענות

לא ניתן לנקוב בתאריך מדויק, אך בשני העשורים האחרונים (ואולי אף למעלה מזה) עברה הפלנטה שלנו תמורות שאילצו את רובנו להתרגל להווה שונה, מציאות עסקית שבאה לידי ביטוי בכל תחומי החיים ובהם גם התחום האהוב עליי: הכדורגל.

לא אשקר אם אומר שהייתי מעדיף את העידן הבתולי, הרומנטי והתמים בו קבוצות הכדורגל השונות משחקות ופועלות מתוך אג'נדה מסויימת, פוליטית, חברתית, כלכלית או שילוב של כולן גם יחד, אך לדאבוני לא כך המצב.

נכון להיום, גם קבוצת כדורגל צריכה להתנהל כעסק לכל דבר על מנת שתזכה לעתיד מוצלח, והקיץ הינו עדים (בפעם המי יודע כמה) לכך שיש מועדון אחד בארץ ובו בעלים אחד שהפנימו את המציאות החדשה טוב יותר מכולם. לאורך השנים, מאז רכש יעקב שחר את מכבי חיפה, הושם במועדון הירוק דגש על טיפוח הנוער, רכישת כשרונות צעירים (אבקש את סליחתה של הפועל פ"ת) - זרים ומקומיים - במטרה בסופו של דבר ליצאם לחו"ל ולגזור עליהם את הקופון. כך מתנהלת מכבי חיפה, ולראיה, המועדון מוביל בפער עצום על כל שאר המועדונים בישראל בכל הקשור לייצוא שחקנים לאירופה.

אייאקס. סוג של חיפה (רויטרס)
אייאקס. התאומה ההולנדית (רויטרס)
 

למועדונים מסוגה של חיפה אין אפשרות להתחרות באריות אירופה מבחינת תקציב, והדרך הנכונה ביותר לנסות ולדגדג את הצמרת האירופית, ואולי אף לתקוע יתד בזירה האירופית, היא להתנהל באיזון ובחכמה.

אם לתור אחר מועדונים באירופה שהבינו את חוקי המשחק, אשווה את מכבי חיפה לליון הצרפתית ולאייאקס ההולנדית. שני המועדונים כבר שנים בטופ האירופי, למרות שתקציביהם לא עומדים בשורה אחת עם אלה של ריאל מדריד, מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי ושאר מועדוני הצמרת באירופה. יש לכך סיבה מאוד ברורה: שני המועדונים חרטו על דגלם את טיפוח השחקנים בעודם באיבם, למוכרם במליוני יורו, ובכסף הזה לנהל את המועדון ולהביא זרים ברמה גבוהה. מכבי חיפה מתקרבת בצעדי ענק לרמת הניהול של שני מועדונים אלו.

רק הקיץ פרחו (או נטשו - תלוי אם אתה אוהד ירוק או סתם קנאי עם חולצה בצבע אחר) מהקן החיפאי שלושה שחקני מפתח מהעונה האחרונה: בירם כיאל (כנראה, כנראה), טשיירה ושלומי ארבייטמן לקבוצות שונות באירופה, והניבו יחדיו למעלה מ-4 מליון יורו לקופת חיפה! אליהם אפשר לצרף גם את קינן שעבר כשחקן חופשי ואת פיטר מסיללה, שגם אם לא יעזוב במוקדם, יעשה זאת במאוחר. אוהדי חיפה לא היו צריכים להמתין יותר מדי, ועם הכסף הזה, או טוב מכך, עם חלקו, הנחית יעקב שחר בלם מאלופת ארגנטינה וקשר מספורטינג ליסבון.

הפועל חוגגת (דרור עינב)
הפועל. קמפיין מוצלח באירופה אחת לעשור (דרור עינב)
 

אם אני פוזל למדינת תל אביב - מה שבדרך כלל אני לא עושה - אני רק מקבל חיזוק לדברי. לעומת המועדון הירוק בתל אביב עדיין מחפשים את הדרך הנכונה. אצל הצהובים כבר היו מספר בעלים כמספר השחקנים שייצאה חיפה לאירופה בערך, והמצב נראה עדיין לא יציב.

בעבר השני של הירקון עסוקים בהתרפסות ותחינות לשחקנים שישארו ויעזרו למועדון בעונה הקרובה באירופה, אבל לא מסתכלים מעבר לפינה. נכון, הפועל הבליחה השנה ובעזרת גורמים שונים שלא תמיד קשורים לכדורגל היא גם זכתה באליפות, אבל זו אפיזודה חולפת. התנהלות כזאת טובה לשנה-שנתיים, אבל לא ליותר מכך. בסופו של דבר המועדון צריך להיות מאוזן לאורך שנים ולא להסתמך על קמפיין מוצלח באירופה אחת לעשור.

כל עוד בחיפה ימשיכו להתנהל כמו באייאקס וליון, אזי אוהדי חיפה ימשיכו ליהנות מהמועדון הכי אירופאי בארץ, ובתל אביב ימשיכו לדבר, בשמחה מהולה בפחד, על הנטישה בצפון.

הכתוב הינו טור דעה

אסור לפספס
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
נגןהכי יקר בפער: כמה עולה לנשנש בפורמולה 1?
הכי יקר בפער: כמה עולה לנשנש בפורמולה 1?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים