פרשת וישב

נקודת ההתחלה של הגאולה // הרב מנחם ישראלי

אם רוצים אנו גאולה שלימה עלינו לעשות תשובת המשקל, ולצאת מהעניינים האישיים שלנו ולראות את הילד היהודי המושלך בבור. הרב מנחם ישראלי בטורו (יהדות)

הרב מנחם ישראלי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כולנו מכירים את המימרא הכי מפורסמת של חכמינו ז"ל בגלל שנאת חינם נחרב בית המקדש, ובעקבות מלחמות היהודים והחורבן הלכנו לגלות ארוכה קשה ומייגעת, כבר כמעט אלפיים שנה. כולנו יודעים גם שבזכות אהבת חינם יבנה המקדש, כך אמרו חכמינו ז"ל "גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה" וצדקה היא תמציתה של אהבת ישראל, לתת לזולת את הדבר היקר לי, עליו עמלתי והזעתי - כסף…

בפרשתנו - וישב - מתברר שגם גלות ראשונה, גלות מצרים, אף היא התחילה בגלל שנאת חינם. האחים שנאו את יוסף "ולא יכלו דברו לשלום"… "ויחלום . . ויספר לאחיו . . ויוסיפו עוד שנוא אותו"… וביום מן הימים כאשר אבא יעקב לא היה בזירה "ויאמרו איש אל אחיו לכו ונהרגהו" . . לבסוף הסתפקו רק ב"לכו ונמכרנו לישמעאלים" ומשם לפוטיפר ומשם לכלא ומשם לפענוח החלומות עד החלום של פרעה ומשם היה יוסף משנה למלך, ואז הגיע רגע ההתגלות.

יוסף מתגלה (מתוודע) אל אחיו השבטים, וכמובן יעקב יורד למצרים בעקבות יוסף, יעקב הולך לבקר את המלך יוסף וכך התחילה גלות מצרים…

וכל זה התחיל בגלל שנאת השבטים.

וכאן מגיעה ההפתעה, דיוק מדהים של הרבי מליובאוויטש ברש"י מספר לנו שהגלות התחילה ממשהו עדין ודק יותר, הגלות התחילה בגלל אדם אחד שהיה באמצע לחזור בתשובה ועשה תעניות וסיגופים על חטאו (ואם תרצו: אותו אחד עסק בכיבוד הורים ובגללו נגרמה הגלות).

ובכן, מה הסיפור?

כאשר שמעון ולוי אמרו איש אל אחיו "לכו ונהרגהו" מיד התעורר ראובן האח הגדול, הבכור האחראי להציל את אחיו הצעיר, ובתחבולה בא והציע לאחיו הקנאים "השליכו אותו אל הבור הזה אשר במדבר ויד אל תשלחו בו" והתורה ממשיכה ומעידה על כוונתו הטהורה של ראובן שהצעתו זו היתה רק כיסוי "למען הציל אותו מידם להשיבו אל אביו". מה נהדר, איזה אח הגדול ואחראי…

אך אויה, תקלה שיבשה את המערכות וכאשר הגיע ראובן אל הבור והנה יוסף איננו, "ויאמר הילד איננו ואני אנה אני בא"…

מה קרה? מה בעצם שיבש את התוכנית המקורית של ראובן? בהשגחה פרטית עברו שם קבוצת סוחרים, (במקרה שלנו הם היו ישמעאלים מתורבתים, בשונה משאר הישמעאלים סוחרי הנפט והסירחון, הסוחרים שלנו היו סוחרי בשמים… ויעויין ברש"י), בו ברגע עלה ליהודה רעיון "מה בצע נהרוג את אחינו . . לכו ונמכרנו לישמעאלים".

אך כאן נשאלת השאלה: אם לראובן היתה תוכנית להציל את יוסף, למה הוא לא מנע מאחיו לבצע את המכירה הזו?

על זה עונה רש"י (לז. כט.) : "עסוק היה בשקו ותעניתו על שבלבל יצועי אביו".

אומר הרבי, זועק הרבי: מכאן מתחילה הגלות.

ילד יהודי זרוק בבור, ואתה, האח הגדול והאחראי, האח שיכול לעזור לילד הצעיר הזה, במקום להישאר באזור ולעזור אתה הולך ומתעסק בענייני צדיקות, מתאבל על חטאיך… (לפי ההסבר הראשון ברש"י הלך ראובן לכבד את אביו ולשמשו) זהו הפתח הראשון למכירת יוסף ומכאן מתחילה הגלות…

ומכאן מסיק הרבי הוראה: כתוב ברש"י בפרשתנו "הבור ריק אין בו מים" מציין רש"י "מים אין בו אבל נחים ועקרבים יש בו".

"אין מים אלא תורה" ובדורנו ישנם מאות אלפי ילדים יהודים המושלכים בבור ללא טיפת מים חיים, ילדים-יהודים אלו נמצאים במצב סכנה.

אנחנו שזכינו ללמוד "תורת מים חיים" אוי לנו להיות שקועים בשקנו ותעניתנו, בתורתנו ותלמודנו… אוי לנו לחשוב רק על עצמינו צדיקותנו וקדושתנו… איה אהבת החינם שלימדתנו תורתנו "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה"?

קול דמי אחינו המושלכים בבור הדמוקרטיה הליברליזם הסוציאליזם המדעיזם הפסיכואנליזם (ושאר האידאות השונות והמשונות) זועק אלינו, ואנו מה? הנחריש אוזנינו משמוע זעקתם? האם נתרכז בדפי הגמרא שלנו, בכיבוד ההורים שלנו, בשקינו ובתעניתנו . . ונשכח עליהם? הרי זוהי הסיבה הראשונה שאפשרה את מכירת יוסף, ומנקודה זו התחילה גלות מצרים.

אם רוצים אנו גאולה שלימה עלינו לעשות תשובת המשקל, ולצאת מהעניינים האישיים שלנו ולראות את הילד היהודי המושלך בבור, להביא לו מים לחסל את הנחשים והאידאות השונות המאיימים לבולעו ולטורפו ולהשיבו אל אביו שבשמים.

באים אנו מחג הגאולה יט' כסלו, ראש השנה לתורת החסידות.

תמצית תורתו ושיטתו של רבינו ישראל בעל שם טוב מייסד החסידות היתה לקרב כל יהודי ולספר לו "רחמנא ליבא בעי" הקב"ה אוהב אותך, הקב"ה רוצה את הלב שלך, הלב היהודי.

שמו של רבינו הבעש"ט "ישראל", הסבירו החסידים הסבר נפלא: כאשר אדם מתעלף ורוצים להעירו מעילפונו, אחד הדרכים להעירו מעלפונו זה על ידי שקוראים בשמו.

כך עם ישראל בתקופת הבעש"ט, אחרי פרעות ת"ח ות"ט היה שרוי במצב עילפון הן מבחינה רוחנית והן מבחינה גשמית. המצב היה קשה מנשוא, בהתאם לכך קרא הקב"ה בשם "ישראל" ושלח את נשמת הבעש"ט הקדוש, הוא החל להעיר את העם.

הלך רבינו בעל התניא וערך ספר "תניא" שלם (ג"ן פרקים כנגד ג"ן סדרי אורייתא, וכנגד זה ישב 53 ימים במאסר) כדי להסביר לנו היהודים את תורת הבעל שם טוב, וכך הסביר רבינו: אמנם יש לך נפש בהמית, ואמנם הגויה (אשת פוטיפר) מפתה אותך . . אך יש לך "נפש השנית בישראל היא חלק אלוקה ממעל ממש" יש לך נפש אלוקית, וזה נותן לך היכולת לעמוד כנגד כל הנסיונות.

ישנו הסבר מרתק: כתוב על יוסף (שבוע הבא - פרשת מקץ) "וימאן", כאשר הגויה באה אליו יום יום וניסתה לפתותו, הוא מיאן לה.

גם בפרשתנו - וישב - כתוב "וימאן".

יעקב חשב "טרוף טורף יוסף חיה רעה אכלתהו" "ויקומו כל בניו לנחמו וימאן להתנחם". ובגלל שיעקב (אשר שמו השני והעיקרי ישראל) ממאן להתנחם, הוא משוכנע ש"עוד יוסף בני חי", לכן, מזה שאב יוסף כח לעמוד בפיתוי של אשת פוטיפר, וזהו הפירוש דמות דיוקנו של אביו נראתה לו…

ומכאן המסקנה: אנו שזכינו לשני האורות הגדולים, לאור תורת רבינו ישראל הבעש"ט הקדוש, ועל פי הסברו המאלף של רבינו שני-אור זלמן בעל התניא חובה וזכות היא לנו להפיץ את מי המעיין ולזכות במים הזכים והצלולים גם את אלו הנמצאים בבורות חשוכים של רעיונות הזויים . . (בחינת נחשים ועקרבים ברוחניות) ללחוש-לזעוק להם על אוזנם "ישראל" יהודי אתה, יש לך נפש אלוקית.

לע"נ אבי מורי, ר' אליהו ב"ר אשר.


לתגובות והארות:
misraeli770@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר