במשטרה טוענים: המסוקים לא לשימוש המפכ"ל; בן גביר: "האמת תצא לאור"

קרב גרסאות בין השר המיועד לביטחון לאומי לבין בכירים במשרד ביטחון הפנים ובמשטרה • מנכ"ל המשרד: "המסוקים נועדו לכיבוי והצלה", בן גביר השיב: "אני מקווה שאין לכם מגרסה במשרד" • עוד אמר: "אם זה לצורך כיבוי, למה המפכ"ל מבקש את זה ולא מכבי אש?" • נציגי משרד הבט"פ הציגו מסמך שנחשף ב"ישראל היום", כדי להוכיח את טענותיהם

השר המיועד בן גביר והמפכ"ל שבתאי בישיבת הוועדה לביטחון הפנים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בצד של מי האמת?: במשרד לביטחון הפנים ובמשטרה האשימו היום (חמישי) את השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהפצת מידע שקרי שנועד לפגוע ישירות במפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי. 

גורמים בשני המשרדים הללו התייחסו לטענותיו של בן גביר, כפי שפורסם ב"ישראל היום" כי "המפכ"ל שבתאי הזמין ארבעה מסוקים לשימושו האישי".

בן גביר חזר על טענה זו גם הבוקר בדיון בוועדת הכנסת שעוסקת בתיקון המוצע בפקודת המשטרה. "שבתאי דרש ארבעה מסוקי בלק-הוק, זה בזבוז. את הכסף צריך להשקיע בכוח אדם, במשכורות השוטרים ובתחנות המשטרה".

אלא שאז נזעק מכיסאו מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים תומר לוטן שצעק לעבר בן גביר כי המסוקים הם לטובת מערך הכיבוי וההצלה, שנמצא בכלל תחת פיקודו הישירה של המשרד לביטחון הפנים.

"המסוקים הם לצורך כיבוי והצלה, שמטרתם להכין את מדינת ישראל ליכולות כיבוי בעשור הקרוב, מי שהעלה את זה הציג מידע שגוי".

בן גביר תוקף את המנכ"ל: "האמת תיחשף. אני מקווה שאין לכם שם מגרסה".

מנכ"ל משרד בטה"פ תומר לוטן, צילום: אורן בן חקון

עוד אמר: "לא אוהב ששיחה סגורה שלי דלפה, אבל מה לעשות שהפרסום נכון. אני יודע מאנשים בצמרת המשטרה שהיתה בקשה כזאת ושאתם לא מדייקים. אם הטענה שהמסוקים זה למכבי אש, מעניינות שתי נקודות - מדוע המפכ"ל ביקש את זה ולא מכבי אש? ודבר שני - למה מסוקים כאלה יקרים וגדולים? הרי יש מסוקים או מטוסים זעירים מותאמים לשימוש כזה, אבל דווקא הלכו למסוקים יקרים מאוד, ולא בכדי".

לאחר שנחשף המסמך ב"ישראל היום", כהוכחה לטענותיהם במשרד לביטחון הפנים חשפו את תוכנית העבודה של המשרד המוצגת במסמך, שבו נכתב במפורש שהמסוקים יירכשו למערך הכבאות.

המסמך שמציג את תוכנית העבודה של המשטרה,

"לא קשור למשטרה"

בכיר במשטרה התייחס לדברים ואמר ל"ישראל היום" כי "מדובר במסוקים שנועדו למערך הכבאות וההצלה. למשטרה אין קשר לדבר. למשטרה יש הסכם מסודר עם צה"ל לתגבור במידת הצורך. מטריד מאוד ששר מיועד מתבטא כך בלי לעצור רגע ולבדוק.

מסוק משטרתי, צילום: אורן בן חקון

בכיר במשרד לבטה"פ אמר ל"ישראל היום": "התקיימו דיונים לקראת רכש מסוקים למערך הכיבוי.
נערכו שני דיונים בראשות ראש הממשלה לפיד בנושא הזה, והובלנו עבודת מטה בעניין עם המל"ל במשך שנה. שום דבר מזה לא קשור למשטרה".

בדיון הבוקר הופיע גם המפכ"ל לשעבר משה קראדי העומד בראש פורום המפכ"לים והניצבים בדימוס. לדבריו, בן גביר מקבל, מאז הפרסום על מינויו הצפוי לשר לביטחון לאומי, עצות מקצינים שאינם מכירים את עבודת המפכ"ל.

יסייעו גם למדינות שכנות

מייד אחרי אסון הכרמל ב-2010 הוחלט להקים את טייסת הכיבוי על שם אלעד ריבן ז"ל. ב-2016 מדינת ישראל רשמה גל שריפות שבו פונו כ-700 אלף איש מבתיהם. בעקבות גלי השריפות הוחלט להקים צוות שיבדוק רכישת עוד כלי טיס לכיבוי למדינת ישראל. ב-2018, תחת השר גלעד ארדן, הוחלט על רכישת ארבעה מסוקי בלק-הוק למערך הכיבוי בהטסה של משטרת ישראל.

גם בנט ולפיד אישרו את הרכש, כשהכל עבר אישור משרד בטה"פ, המל"ל וכיבוי האש. המסוקים ישמשו לכיבוי ויסייעו גם למדינות שכנות בכיבוי שריפות כחלק ממאמץ לאומי ובינלאומי בעקבות הסכמים שישראל חתומה עליהם עם מדינות באזור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר