צפו: הסופרמרקט שנפתח לנזקקים
(צילום: אבי חי, שמוליק דודפור)

ברחוב הסדנא 11 בפתח תקווה פועל סופרמרקט ייחודי הנקרא "משמחים ילדים רעבים" שמציע מצרכים ומוצרי מזון ללא תשלום לכל מי שנזקק ומתקשה לקנות אותם בשל מצוקה כספית. 280 אנשים מגיעים אליו מדי שבוע, וכ-1,000 משפחות מקבלות סיוע מדי חודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
את הגמ"ח מפעילים בני הזוג אושר ושני שרביט-שוקרון, כשכל המצרכים נרכשים באמצעות כספי תורמים. שני אוספת את התרומות ורוכשת בסיטונאות את המוצרים.
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט חינמי פתח תקוה
סופרמרקט חינמי פתח תקוה
סופרמרקט חינמי פתח תקוה
(צילום: באדיבות שני שרביט שוקרון)

"מדובר בסופר שכל מי שאין לו כסף לקנות את המצרכים יכול לבוא ולקבל אותם. אנחנו לא בודקים מסמכים, אין קופות. כל אחד יכול לבוא ולארוז", מספרת שרביט-שוקרון, שגם מנהלת את המקום.
בין "הלקוחות" יש גם לא מעט משפחות ממעמד הביניים, שנקלעו לקשיים כלכליים בעקבות יוקר המחיה וגל עליות המחירים האחרון. "יש אנשים שהרוויחו כל כך הרבה והגיעו למצב שאין להם כסף למטרנה לילד", מספרת שרביט-שוקרון. "מגיעים אנשים שיש להם כסף לרכב אבל אין להם כסף לאוכל".
מ', אם לשלושה ילדים, היא אחת מאותם אלה שעד לא מזמן היו בצד שמסייע לנזקקים ועכשיו היא בעצמה זקוקה לסיוע. היא מגיע לסופרמרקט של שני ואושר כדי להצטייד בקצת מוצרים. "אף פעם לא הגעתי למצב כזה", היא אומרת. "תמיד הייתי בצד התורם, הנותן. קרה מה שקרה, עליות המחירים, הכל יקר. אני עובדת מ-8:00 עד 16:00, משרה מלאה והמשכורת לא מספיקה".
זה מגיע למצב שאין את הדברים הכי בסיסיים? "הכי. פסטה ואורז. אני לא מדברת על קורנפלקס שזה בכלל מותרות, אפילו פחמימות. על בשר ודגים אין בכלל מה לדבר".
את מגדירה את עצמך כמעמד ביניים? "נכון, אני עובדת בצורה מסודרת. אני כרגע מנסה רק לשרוד, הכל פה נעשה יקר. רבים מגיעים לסופר. זה קשה כי הוא מתבסס על תרומות, לכן יש שבועות שאפשר להגיע ויש גם שבועות שאי אפשר, ואז זה תוקע אותנו".
מה אומרים לילדים במצב הזה? "מנסים להסביר להם שזה מה שיש, למרות שזה קשה כי הם בגיל ההתבגרות והם דורשים יותר. הם מבינים את המצב, הסופר עוזר לנו להרים את הראש".