ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
איך שגלגל מסתובב

רוסיה משתמשת בטילים אוקראינים ישנים נגד אוקראינה

טילים, שהוחזרו לרוסיה בשנות ה-90 במסגרת הסכם שמטרתו להבטיח את ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, נמצאו לאחרונה בהריסות מתחמים שהופצצו ע"י רוסיה. הטילים האוקראינים הם שרידים של שני טילי Kh-55. ראשי הנפץ שלהם הוסרו, והם חלק מאותו נשק שאוקראינה שלחה לרוסיה במסגרת ההסכם

רוסיה משתמשת בטילים אוקראינים ישנים נגד אוקראינה
מערכת טילים אוקראינית צילום: משרד ההגנה האוקראיני

זמן קצר לאחר שמתקפת טילים רוסיים פגעה במטרות ברחבי אוקראינה באוקטובר האחרון, פקידי המודיעין של אוקראינה הבחינו במשהו מוזר בהריסות - טיל שיוט Kh-55 שתוכנן בשנות ה-70 לשאת ראש נפץ גרעיני, כאשר ראש הנפץ הוסר. כך אמר גנרל ואדים סקיביצקי, סגן ראש המודיעין של אוקראינה - טענה הנתמכת כעת על ידי הפנטגון והמודיעין הצבאי הבריטי.

אבל זה לא כל מה שגורמי המודיעין מצאו. הטיל נבנה במפעל נשק אוקראיני. הטיל, והמפציץ שככל הנראה שיגר אותו, היו חלק ממאגר נשק שנמסר לרוסיה על ידי אוקראינה בשנות ה-90 כחלק מהסכם בינלאומי שמטרתו להבטיח את ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, כך אמר הגנרל סקיביצקי ל'ניו יורק טיימס'.

בנובמבר מצאו כוחות אוקראינים שרידים של שני טילי Kh-55 נוספים, גם הם כשראשי הנפץ שלהם הוסרו, וחלק מאותו נשק שאוקראינה שלחה לרוסיה במסגרת ההסכם. רוסיה השתמשה בנשק של אוקראינה עצמה נגדה. הם שירתו מטרה אסטרטגית: שליחת הטילים תאלץ את אוקראינה לגייס את מערכת ההגנה האווירית שלה נגדם ולבזבז טילי הגנה. "ראשית, טיל Kh-55 משוגר, אנחנו מגיבים לזה", אמר הגנרל סקיביצקי, בראיון במטה המודיעין הצבאי בקייב בשבוע שעבר, לפני פגיעות הטילים האחרונות ברחבי המדינה. "זה כמו יעד שווא". לאחר הפעלת ההגנה האווירית האוקראינית, אמר, מפציצים רוסים משגרים את הטילים המודרניים יותר, עם ראשי נפץ הרסניים.

השימוש בטילי שיוט ישנים כולל כאלה שנבנו באוקראינה לפני עשרות שנים - הוא רק מרכיב אחד בסכסוך מורכב וקטלני שבו הונאה משחקת תפקיד, לצד לחימה בשדה הקרב. כחלק מהסכם שנות התשעים, המכונה מזכר בודפשט, אוקראינה הסכימה לוותר על הארסנל הגרעיני שלה - השלישי בגודלו בעולם באותה תקופה, ולהעביר את כל ראשי הנפץ הגרעיניים לרוסיה לצורך פירוקם בתמורה לביטחון.

ביום שני בשבוע שעבר, רוסיה שיגרה יותר מ-70 טילים לעבר אוקראינה לאחר שאוקראינה פגעה בשני מתקנים צבאיים בעומק רוסיה. למרות הסנקציות המערביות, רוסיה המשיכה לייצר טילים מדויקים חדשים כבר באוקטובר, לפי דו"ח שפורסם בשבוע שעבר על ידי Conflict Armament Research, קבוצה עצמאית שבסיסה בבריטניה המזהה ועוקבת אחר כלי נשק ותחמושת המשמשים במלחמות.

נשק גרעיני מלחמת אוקראינה רוסיה טילים יירוט טילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד