במשחקי פתיחת העונה ב-NBA יש מנהג חביב במסגרתו לוקח כוכב הקבוצה הביתית את המיקרופון ואומר כמה מלים לאוהדים. "אנחנו אוהבים אתכם", "אנחנו משחקים בשבילכם", "תודה על התמיכה". שום דבר מעורר השראה, אבל זה רגע נחמד. במשחק פתיחת העונה של גולדן סטייט ב-19 באוקטובר, בערב הגדול בו קיבלו את טבעות האליפות שלהם, חרג סטף קרי מהתסריט ואמר לקהל: "היום יום ההולדת ה-32 של בריטני גריינר, שכלואה כבר 243 יום שלא כדין ברוסיה. אנחנו רוצים להמשיך להגיד את השם שלה, ומקווים שכולם עושים הכל כדי להחזיר אותה".
השתלשלות פרשת בריטני גריינר
כמעט חודשיים אחרי, עמד קרי ביום חמישי שעבר על הבמה בטקס ספורטאי השנה של 'ספורטס אילוסטרייטד', ואמר: "אנחנו כל כך שמחים שבריטני בבית עם משפחתה. זו תזכורת מתמדת לכולם להמשיך להשתמש בפלטפורמות שלהם כדי לדבר על נושאים בעלי משמעות. יש לנו את הכוח להזיז דברים".
2 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
בריטני גריינר במהלך משפטה ברוסיה
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
כולם היו מאוד קולניים בשמירה על שמה של גריינר בכותרות
(צילום: AP)
סטף קרי, בשקט בשקט, הוא אחד הפעילים החברתיים האקטיביים ביותר ב-NBA, וגם אחד המתוחכמים שבהם. יש לו הבנה יוצאת דופן של עוצמת הפלטפורמה שלו, ויכולת פוליטית להזיז דברים מאחורי הקלעים. קרי מכיר אנשים שמכירים אנשים, הוא משחק גולף עם ברק אובמה ומכיר את קמאלה האריס מסן פרנסיסקו. כשיש מטרה שחשובה לו, יש לו למי לפנות.
במקרה של גריינר, קרי גם לא היה לבד. כריס פול, לברון ג׳יימס, בראדלי ביל, טריי יאנג, כרמלו אנתוני ודוויין ווייד, כולם היו מאוד קולניים בשמירה על שמה של גריינר בכותרות. לא במקרה הופיע ווייד ביום חמישי בערב למשחק הפוטבול בין לוס אנג׳לס ראמס ללאס וגאס ריידרס עם חולצת טריקו ועליה תמונה של גריינר.
סטף קרי לאחר ההודעה על שחרורה של בריטני גריינר
זה לא היה סתם עוד מקרה בו שחקנים מהטופ של ה-NBA התייצבו לצד שחקנית WNBA, כחלק משיתוף פעולה הדוק של שחקנים ושחקניות משתי הליגות. זה היה מקרה בו ה-NBA, כליגה, השתמשה בכל הכוח שיש לה כדי להציל חיים. צריך שיהיה ברור: בריטני גריינר לא הייתה נמצאת היום עם משפחתה, אם כמה מהספורטאים הכי מפורסמים בעולם לא היו דואגים שנשיא ארה״ב לא יוכל לעבור יום מבלי לשמוע את שמה.
ספורטאים אמריקאים תמיד היו אקטיביסטים חברתיים. כמובן שמדובר בעיקר בספורטאים שחורים כי יש להם הרבה מאוד על מה להיאבק, אבל ספורטאים באופן כללי מביעים דיעה, כל דיעה, על דברים שחורגים מהמגרש עליו הם משחקים. זה חלק מה-DNA של ארה״ב, גם אם כמעט תמיד מדובר גם בסיכון, לפחות סיכון יחסי ציבור וסיכון כלכלי. קולין קאפרניק היה מראש מישהו בסיכון, אבל כשמגיעים להיות ספורטאים בקנה המידה של סטף קרי ולברון ג׳יימס, באמת שאין יותר סיכונים כאלה, ושניהם יודעים היטב את האחריות שמוטלת עליהם.
בריטני גריינר, שזכתה עם נבחרת ארה״ב בשתי מדליות זהב אולימפיות, בכלל לא הייתה צריכה לשחק ברוסיה אם התנאים ב-WNBA לא היו כל כך מביכים - לא רק יחסית ל-NBA, אלא יחסית למה שמציעים לשחקניות כמוה ברוסיה וסין. אבל גם היא יודעת שהיא לא הייתה חוזרת הביתה בלי להיות חלק ממשפחת הספורט החזקה ביותר בעולם היום: ה-NBA.