באדיבות כאן 11 המשדר הרשמי של מונדיאל 2022
"מה אתה מסתכל, טמבל, תתקדם". לאו מסי עלה לחצי גמר המונדיאל (אחרי 3:4 דרמטי בדו-קרב פנדלים מול הולנד), אבל כמה דקות לאחר המשחק, כשעבר באזור הראיונות, העצבים עדיין ישבו אצלו חזק. ואוט וחהורסט, כובש הצמד להולנדים, הלך באזור, הגניב מבט למספר 10, ולמסי יצאה תגובה תקיפה. על פניו מדובר בשטות, רגע לא חשוב, אבל גם יכול להיות שהוא מסמל היטב את ההתייחסות של מסי לטורניר הזה, האחרון שלו.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
מסי, גם אם בקטנה, עובר בקטאר איזה תהליך מראדוניזציה. לא קשור לכדורגל עצמו אלא לדברים שמסביב - לפעולות מוחצנות, חשיפת האכפתיות לציבור. תנועת החגיגה שלו אחרי השער, שתי ידיים על האוזניים, חגיגה המכונה TOPO GIGIO, על שם גיבור טלוויזיה עכברי בעל אוזני ענק, לא הגיעה משום מקום. מדובר בחגיגה שביצע בעבר חואן רומן ריקלמה, אותו ריקלמה שהיה מסוכסך קשות עם לואי ואן חאל בתקופה הקצרה שאימן אותו בברצלונה, בדיוק לפני 20 שנה. מסי ביצע את התנועה לפרצופו של ואן חאל, בהתרסה.
6 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
עבר תהליך מראדוניזציה. מסי
(צילום: רויטרס)
יש כמה סיבות לכך. החברות עם אנחל די מריה, שגם הוא לא הסתדר עם ואן חאל, בלשון המעטה, וכינה אותו "המאמן הכי גרוע שהיה לי", ואולי יותר מהכל הדברים של המאמן ההולנדי על מסי לפני המשחק. בזמנו אמר ואן חאל לריקלמה "כשאנחנו עם הכדור אתה הכי טוב בעולם, אבל כשאנחנו בלעדיו יש לנו פחות שחקן". דברים בסגנון הזה אמר גם על מסי השבוע.
חשבתם שתראו את מסי ככה, צוחק למאמן בפנים? זה חלק מהמראדוניזציה. הריבים עם השופט הם חלק מזה, הדחיפות הקטנות עם היריבים גם. מסי לוקח את הדברים אישית, הוא בא להראות לא רק שהוא מספר 1 אלא שיכול לסיים את הקריירה הלאומית בצורה המושלמת. בשביל זה צריך להתנהג קצת אחר, להוסיף פלפל לכדורגל.
6 צפייה בגלריה
מסי
מסי
הוא בא להראות לא רק שהוא מספר 1, אלא שיכול לסיים את הקריירה בצורה מושלמת
(צילום: AP)

"הבישול" של הטורניר

מסי הציג עוד דברים, בעיקר את המשחק הכי טוב שלו במונדיאל הכי טוב שלו. ישנן לא מעט דברים לזכור מהקרב אמש בין ההולנדים לארגנטינאים. מדובר במשחק הטורניר עד כה, אבל אם ארגנטינה תזכה בגביע אז את הבישול של מסי יזכרו יותר מכל. אותו מהלך שהסתיים בשער של נהואל מולינה היה משהו שלא רואים כל יום.
מסי שינה כיוון ושלח את פרנקי דה יונג לצד השני. הטעיית גוף הזיזה מהדרך את נתן אקה. ובסוף הגיעה מסירה שהמילה "דיוק" קטנה עליה והיא נשלחה בין הרגליים של אקה, כשבקושי ס"מ מפריד בין הכדור לגרב שבכל צד. אבל אם רוצים לראות עוד יותר באיזה בישול גדול מדובר מומלץ להסתכל על הפנים של מסי לאורך כל המהלך - הוא לא הסתכל ימינה, לכיוון מולינה, אפילו פעם אחת. בין הרגליים בעין עקומה.
6 צפייה בגלריה
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה מול פרנקי דה יונג שחקן נבחרת הולנד
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה מול פרנקי דה יונג שחקן נבחרת הולנד
משהו שלא רואים כל יום. מסי לפני "הבישול של הטורניר"
(צילום: AP)
מספרים שהגיעו קרוב לאלפיים אוהדים מהולנד, אבל בפועל זה נראה והרגיש כאילו היו באצטדיון פחות. ההולנדים התקבצו קרוב לאחת הפינות, כתם כתום בים של תכלת ולבן. הקיפו אותם 40 אלף איש ואישה שהגיעו מארגנטינה, ובערך אותו מספר, אולי אפילו יותר, שהם פשוט אוהדי מסי מרחבי העולם. הם זכו לראות בדיוק את מה שרצו.
מסי הוסיף שער בפנדל, השתווה לגבריאל בטיסטוטה ככובש המוביל של ארגנטינה במונדיאלים, והעלה את רמת המעורבות שלו, עם שער או בישול, ל-18 בטורנירי גביע העולם השונים, רחוק רק אחד מהמובילים פלה, רונאלדו הברזילאי, מירוסלב קלוזה וגרד מולר.
6 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
אז מי יהיה גדול יותר בסוף הטורניר: מסי או מראדונה?
(צילום: AP)
אלה לא רק המהלכים שהסתיימו בחגיגות ארגנטינאיות אלא מהלך גדול אחרי מהלך גדול. מסי שחרר את הנבחרת שלו מלחץ הולנדי עם מסירה בין ארבעה שחקנים, במקרה אחר סובב במכה חמישה כתומים. הדוגמאות רבות, וגם העוזר רודריגו דה פול הגיע לפעולה, סיפק את המשחק הכי טוב שלו בטורניר עד שהוחלף. ניקלאס אוטמאנדי עשה את העבודה מאחוריהם.
רק שארגנטינה הזו, כבר אמרנו יותר מפעם בשבועות האחרונים, עושה הכל קשה, לא יכולה לסיים דברים בקלות. עד הדקה ה-83, הולנד, שלא הפסידה אפילו משחק אחד בקדנציה הנוכחית של ואן חאל, לא בעטה למסגרת של אמיליאנו מרטינס אפילו פעם אחת, אבל פתאום היא הייתה בעניינים.
6 צפייה בגלריה
ארגנטינה חוגגת, הולנד לא מאמינה
ארגנטינה חוגגת, הולנד לא מאמינה
ארגנטינה חוגגת, הולנד לא מאמינה
(צילום: AP)
עוד קודם עשה ואן חאל מהלך. הוא הכניס בזה אחר זה שני חלוצים מרכזיים, ואוט וחהורסט ולוק דה יונג, מגדלי התאומים, 385 ס"מ יחד. ברחהאוס וגאקפו עברו לשחק באגפים, הכניסו כדורים, ו-וחהורסט כבש את הראשון בנגיחה הראשונה שלו במונדיאל. השער השני כבר היה סיפור עוד יותר מדהים כיוון שהולנד ביצעה תרגיל בעיטה חופשית דומה לזה שעשתה ארגנטינה עם סאנטי ובטיסטוטה מול אנגליה במונדיאל 98. עכשיו ארגנטינה הייתה בצד השני של התרגיל, ובדקה ה-101, לפני הארכה. וחהורסט, אגב, כבש שער מתרגיל כזה בדיוק בוולפסבורג ועכשיו הביא אותו לנבחרת בהצלחה.

ההיסטוריה ההולנדית לא השתנתה

יכול להיות שהולנד הפכה מלוזרית לווינרית? השאלה הזו עברה מאדם לאדם ביציע, כי אם מתבצע מהפך תדמיתי הוא צריך להיות גרנדיוזי, קיצוני. חזרה מפיגור שני שערים, שוויון מתרגיל מדהים בדקה ה-11 של תוספת הזמן, הצלות ב-30 הדקות הנוספות ואפילו עזרה סמלית מהקורה בדקה ה-120. למה סמלית? כיוון שבגמר המפורסם בין השתיים, במונדיאל 1978, שלח רוב רנסנברינק כדור לקורה בדקה ה-90. כמה סנטימטרים הצידה והולנד הייתה אלופת עולם, ההיסטוריה הייתה משתנה לחלוטין. גם לאנסו פרננדס היו חסרים סנטימטרים בודדים.
6 צפייה בגלריה
דה יונג ו-ואן דייק
דה יונג ו-ואן דייק
כדורגל משחקים 120 דקות עם פנדלים - ושוב הולנד לא זוכה במונדיאל
(צילום: gettyimages)
ההיסטוריה לא השתנתה, הולנד נשארה לוזרית בפנדלים והמשחק נכנס לפנתאון המפגשים הגדולים בין שתי הנבחרות בגביע העולמי. האווירה הייתה מחשמלת, כאילו כל רזרבות הגז שיש לקטאר מפעילות אותה. הולנד, שבשבע ההארכות שהופיע בהן במונדיאל לא הצליחה להבקיע אפילו שער אחד, הלכה אחורה, ארגנטינה התקרבה.
לפני כמה חודשים צירף ואן חאל לנבחרת את פיטר מרפי, המאמן המצליח של נבחרת הולנד בכדורעף בעבר, זאת במיוחד לפנדלים, כדי שיאמן את השוערים בזיהוי כיוון הבעיטה, אבל דווקא מרטינס, השוער בצד השני, עצר את שני הפנדלים הראשונים, והפך לגיבור לאומי.
כך, הולנד נשארה לוזרית וארגנטינה עדיין יכולה לחלום על הגביע שלא נגעה בו זמן רב. ברזיל הודחה, כך נמנע דרבי דרום אמריקאי בשלב שהשתיים מעולם לא נפגשו בו במונדיאל, וקרואטיה הבאה בתור, ביום שלישי, צעד אחד מהגמר.