מקורבי בן גביר משיבים אש: "השר כבר לא יהיה פיון של המפכ"ל"

גורמים בסביבתו של השר המיועד לא נשארו חייבים נוכח הביקורת שהושמעה בפורום הניצבים בעקבות התיקון לחוק פקודת המשטרה • "בכל המדינות הנאורות המדיניות היא שהשר קובע והמפכ"ל והדרג המקצועי מבצע. רק בישראל מתרחשים דברים הפוכים" • בשבוע הבא: פגישת עבודה ראשונה בין השניים

יחליטו יחד על מחליף. ח"כ בן גביר והמפכ"ל שבתאי (ארכיון), צילום: קוקו

מקורבי המיועד לתפקיד השר לביטחון לאומי מגיבים הבוקר נגדו ולפיה "המפכ"ל יהפוך לפיון של השר". זאת, בעקבות חשיפת "ישראל היום" אמש (חמישי) כי בפורום הניצבים של המשטרה קיימת ביקורת קשה על "חוק בן גביר".  בתגובה לדברים מציינים מקורבי בן גביר כי דווקא המצב הוא הפוך. "התרגלו שהשר הוא פיון של המפכ"ל, הגיע הזמן שהשר יתווה את המדיניות", מסרו המקורבים.

"כך לא מתנהלת מדינה דמוקרטית"

לפי ההסכמות שהושגו במסגרת המו"מ הקואליציוני, תוגש הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה. במסגרתה, יוענקו לשר לביטחון לאומי סמכויות נרחבות בניהול המשטרה, חלק מהן על חשבון המפכ"ל. חלק מהסמכויות שיוענקו לח"כ בן גביר כוללות התוויית מדיניות בנושאי חקירות. אחד ממפכ"לי המשטרה לשעבר טען בשיחות סגורות כי "אפשר לומר שאין משטרה יותר, המפכ"ל מעתה חניך תורן". מפכ"ל אחר שהתבטא בנושא אמר כי "המפכ"ל יהפוך בעצם לקצין ניהול וקצין אמל"ח".

"קריאת פקודת המשטרה שנוסחה לפני קום המדינה מלמדת, כי לשר אין כמעט סמכויות. הוא לא מתווה מדיניות, הוא לא קובע עקרונות, הוא לא מתווה כללים והדבר היחיד שהוא יכול לעשות זה לגזור סרטים בתחנות משטרה ולעסוק במינויים", מסרו גורמים בסביבתו של יו"ר עוצמה יהודית. "כך לא מתנהלת מדינה דמוקרטית, בניו זילנד, אנגליה, אוסטרליה, ארה"ב ושאר המדינות הנאורות בעולם, המדיניות היא שהשר קובע והמפכ"ל והדרג המקצועי מבצע. רק בישראל, מתרחשים דברים הפוכים".

המפכ"ל רנ"צ שבתאי הגיע לבת המצווה של בתו השר המיועד בן גביר

רוח חדשה ורעננה

בתגובה לקריאות בכירים שאמרו כי "זו פגיעה אנושה שתקשה על עבודת המשטרה והמפכ"ל", מקורבי ח"כ בן גביר הוסיפו וטענו כי דווקא החוק החדש קובע עקרונות ברורים לגבי התערבות של שר בחקירות משטרה. "עד היום הדברים לא נרשמו בחוק, אולם החוק החדש קובע מפורשות שלשר אין סמכות להורות על פתיחת חקירה ועל סגירת חקירה", מסרו. "השר יקבע מדיניות כללית לעניין החקירות וכך יווצר מצב שהמשטרה לא תחליט על דעת עצמה שעל עבירות גרפיטי עוצרים למשך 24 שעות בבית מעצר, ומאידך גיסא אדם שעשה מעשה מגונה בילדה משתחרר אחרי שעה מחקירה".

"לצערנו חלק ממי שיוזם את המכתבים והעצומות נגד בן גביר הם אנשים שנכשלו בתפקידם והביאו את המשטרה למצב בו היא נמצאת. ח"כ בן גביר מביא רוח רעננה וחדשה ורוצה משטרה חזקה שתפעל למען כל האזרחים. אנחנו מבינים את החמוצים מהשמאל, אבל מציעים להם לא להתערב במה שהרסו והחריבו, בן גביר מגיע לשנות", סיכמו בסביבת השר המיועד. 

בשבוע הבא צפויה פגישת עבודה ראשונה של המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי עם ח"כ בן גביר בה צפוי המפכ"ל להביע בפניו של בן גביר את השגותיו מההצעה. בתוך כך, המפכ"ל הגיע לחגיגות בת המצווה של בתו של השר המיועד.

יפגשו בשבוע הבא. בן גביר ושבתאי, צילום: קוקו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר