צפו: יוקר המחיה ועליית המחירים בתחום המזון
(צילום: ניצן דרור, אבי חי)

אחרי שהתבשרנו השבוע כי שופרסל אישרה התייקרויות של כמה ממוצרי החלב שתנובה ייקרה ושרשת יוחננוף נכנסה לסכסוך עם אסם בשל ביטול מבצעים של החברה, אמר היום (ה') צבי ויליגר, יו"ר חברת ויליפוד, אחת מיבואניות המזון הגדולות בארץ, בראיון לאולפן ynet כי "אנחנו כחברה החלטנו כרגע לא להעלות את המחירים ואנחנו מוכרים את כל המוצרים שלנו, בעיקר את מוצרי החלב יורו שאנחנו מייבאים, ב-30%-40% יותר זול מהמתחרים שלנו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ויליגר הבהיר, כי כרגע יש בעיה ביבוא המוצרים, אך "בסופו של דבר מה שצריך לקרות זה שעם ישראל לא ירוץ לקנות רק מותגים מובילים אלא יחפש גם את האלטרנטיבה שהיא באיכות טובה ובמחירים מאוד טובים".
2 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
"לא לרוץ לקנות רק מותגים מובילים"
(צילום: יריב כץ)
אתה לא מושפע בכלל מכל המלחמות בין הרשתות ליצרנים הגדולים? "אני מאמין שזה חייב להיפתר כי הם לא יכולים אחד בלי השני. אני נהנה מזה כרגע כי יש גידול של הצריכה של המוצרים שלנו בצורה ניכרת. השבוע גדלנו בסביבות 30-40 אחוז בביקוש של המוצרים שלנו ואני מקווה שזה ימשיך ככה".
2 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
"פריחה לצד שחיקה ברווחיות". מסעדה
(צילום: מוטי קמחי)
גם בענף המסעדות טוענים כי הם נפגעים כתוצאה מעליות מחירי המוצרים. "בסופו של דבר מסעדה היא במהות שלה מאוד דומה למשק בית, שהולך לסופר ורואה שסל הקניות התייקר לו, ורואה את מה שקורה בנדל"ן. ברור שזה משפיע עלינו", אומר שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות. "בנוסף, יש את נושא העלויות של כוח האדם, שמאז שחזרנו מהקורונה עלו בצורה דרמטית, ולכן המאבק שלנו בעליית המחירים הוא מאבק קשה כי בסופו של דבר אנחנו רואים שלמסעדנים, לפחות מה שאני מרגיש, מאוד חשוב להישאר אטרקטיביים מבחינת המחיר. אנחנו יודעים שללקוחות שלנו קשה".
מה התייקר במוצרים שאתם צורכים? "הכל התייקר: הארנונה, מוצרי יסוד, חומרי הגלם, שכר הדירה, עלות כוח האדם, שזה הסעיף הכי משמעותי במסעדה. 40 אחוז מההכנסות של העסק הולכות היום לתשלום שכר. זה נובע ממחסור עצום בכוח אדם, זה משהו שהמדינה יודעת לפתור, היא פשוט לא רוצה לפתור אותו. כרגע אלה האתגרים המהותיים של הענף כדי להישאר אטרקטיביים במחיר. ואנחנו רואים שעליות המחירים במסעדות לא באמת משקפות את עליות המחירים במשק, ולכן אנחנו רואים במסעדות בשנה האחרונה, לצד איזושהי פריחה גם שחיקה ברווחיות".
גם קובי בכר, שף מתחם EATALIA, ציין, כי "כמות העבודה עלתה אבל אני עדיין נשאר עם אחוזי רווח שנפגעו. אז אולי מרוויחים אותו דבר או נשאר אותו דבר אבל לא מתקדמים לשום מקום". עם זאת הוא מדגיש כי "המנות אצלנו לא מתייקרות כי אנחנו לא נותנים להן להתייקר, ועושים שמיניות באוויר כדי לא לייקר כי בסופו של דבר המלחמה היא גם להיות אטרקטיבי. כן, על חומר גלם טוב צריך לשלם, זה משהו שצריך להגיד חד משמעית. צריך להבין, שבשנתיים-שלוש האחרונות מחיר של מוצר בסיס פה בכל בית ובמסעדה זינק בעשרות שקלים. אבל את העלייה המטורפת הזו אני לא מגלגל על הלקוח. שתבינו כמה העסקים האלה סופגים את הדבר הזה".
עד מתי תוכלו לבלום? "נקווה לטוב. כרגע כולם במין שפע ויש עבודה מאוד יפה היום בענף שלנו ובגלל זה לא שומעים עדיין אף אחד שמתלונן, אבל כשהקהל יצביע ברגליים ולא יוכל להגיע כי גם הוא נכנע ליוקר המחיה, אז כבר נתחיל להרגיש ולראות את מי שלא מספיק חזק מתנדנד או נופל".
צפו: הישראלים שמתקשים לעמוד בהוצאות
(צילום: אסף חן)
בינתיים בשטח, ישראלים רבים נאלצים לוותר על מוצרים ולצמצם את את הקניות שלהם. "אני הולכת לסופר פעם בשבוע, מצמצמת את הקניות ועדיין המחירים עולים. אני לא קונה את המותגים, אלא את התחליפים", סיפרה נאוה כלפון, אם לשני ילדים מגן יבנה. "ויתרתי למשל על דגני בוקר. זה נהיה מותרות. איבדנו את זה, המדינה נמצאת במדרון מאוד תלול ונורא. אני כל יום קוראת פוסטים על אנשים שאין להם איך כסף לילדים שלהם ומצד שני קוראים על העלאת המשכורת לחברי כנסת".
גם סיוון פיינרו, תושבת חיפה, מתמודדת עם יוקר המחיה. "בארבע השנים האחרונות השכירות שלי שילשה את עצמה. גם בקניות: אם הקנייה השבועית שלי עמדה בערך על 500 שקל, היום מדובר ב-700 שקל, והשכר לא עולה באותה רמה שהמחירים עולים".