דוח המיזוגים והרכישות של PwC Israel לשנת 2022 מראה ירידה של 40% במספר עסקאות מיזוג ורכישה, לעומת עליה מינורית של 5% בהיקף הכספי. סך העסקאות הכולל הסתכם בכ-18 מיליארד דולר. 38% מהעסקאות בוצעו על ידי חברות ישראליות שרכשו גם חברות ישראליות אחרות, בסך המסתכם בכ-3.5 מיליארד דולר.
רו"ח ליאת אנזל, שאחראית על תחום רכישות ומיזוגים ב-PwC Israel: "מה שאפשר לראות ללא ספק מול 2021, הם סימני האטה. מרבעון לרבעון רואים פחות עסקאות. זה נובע מכך שחברות, על רקע האי ודאות הכלכלית, רוצות לשמור על הכסף ויושבות על הגדר. בגלל עליית הריבית יש פחות כסף זמין לחברות, ובנוסף חברות לא הפנימו את המצב ועדיין מבקשות שוויים גבוהים, כשממול הרוכשים מבינים שהסיטואציה השתנתה ולא מוכנים לשלם את השווים שהיו בעבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
איש עסקים
איש עסקים
(צילום: shutterstock)
"מגמה נוספת שראינו היא שההייטק הישראלי ממשיך לייצר את עיקר עסקאות הרכישות ומיזוגים. עדיין רוב הרכישות מגיעות מארה"ב, אבל חברות ישראליות לגמרי במשחק וביצעו עסקאות משמעותיות. זה סימן לבגרות של השוק הישראלי, שחברות ישראליות לא רואות עצמן רק כיעד לרכישה אלא רוכשת בעצמן, במטרה להגדיל ולהשביח את החברה".
מה הסיבה שלמרות ירידה של מספר העסקאות ב-2022 לא ירד ההיקף הכספי הכולל שלהן? "אנחנו מסתכלים על עסקאות שנסגרו והתחילו עוד טרום המשבר בשוויים גבוהים, ולכן אנחנו רואים ירידה במספר העסקאות אבל לא בנפח הכספי שנבע מהשווי הגבוה".
מה הצפי לשנה הבאה, המשך בהאטה? "אנחנו צופים שבחודשים הקרובים תהיה עצירה. מספר העסקאות הכולל הסתכם בשנת 2022 ב-142, זאת לעומת שנת 2021 שכללה 238 עסקאות. ניתן לראות שכמות העסקאות הלכה ופחתה מרבעון לרבעון ב-2022, מה שעלול לבשר על האטה משמעותית בכמות העסקאות גם בשנה הבאה, אבל עדיין יש הרבה כסף זמין בשוק וחברות שמצבן פחות טוב יהיו מועמדות לרכישה. ולכן, השוק ימשיך להיות פעיל. נראה שירידת השוויים המדוברת טרם חלחלה לשוק המיזוגים והרכישות המקומי, מה שצפוי להכניס שחקנים נוספים שנמנעו מסביבת המחירים הגבוהה של השנתיים האחרונות".
האם נרשם שוני במוצא הגיאוגרפי של המשקיעים בשנת 2022? "הייתה נסיגה בכמות המשקיעים ממזרח אסיה ואירופה, וארה"ב התעצמה על חשבונן עם כ-86% מתוך סך היקף העסקאות, שיא של השנים האחרונות. משקיעי מזרח אסיה צללו מכ-760 מיליון דולר ל-34 מיליון דולר, וכמעט ונעלמו. סך הכל בוצעו 50 עסקאות על ידי רוכשים צפון-אמריקניים, בסכום כולל של כ-7.9 מיליארד דולר. בנוסף, ניכרת ירידה בפעילות של רוכשים פיננסים כ-8% בלבד מסך כמות העסקאות שנסגרו בשנת 2022 בוצעו על ידי רוכשים פיננסיים (12 עסקאות), נתון אשר מהווה שיא שלילי ביחס לסך כמות העסקאות וירידה משנת 2021, אז מספר העסקאות שבוצעו על ידי רוכשים פיננסיים עמד על 18.
"חולשת המשקיעים הפיננסיים השנה נובעת מהקושי שלהם להתחרות ברוכשים האסטרטגיים ברמת המחירים הגבוהה שהייתה בשוק. שתי עסקאות מרכזיות שביצעו רוכשים פיננסיים בשנה זו הן רכישת אגד על ידי קרן קיסטון ורכישת חברת אבטחת המידע תופין על ידי חברת ההשקעות האמריקאית Capital River/Turn.
שאלה האם קטר הייטק ממשיך להוביל? "כן, יחד עם עלייה במגזר האנרגיה. היקף העסקאות בהייטק ממשיך להוביל את השוק ועומד על כ-9.3 מיליארד דולר בשנת 2022, הסכום השני הכי גבוה לאחר השיא שנרשם אשתקד. סך העסקאות של מגזר האנרגיה הסתכם לכ-1.6 מיליארד דולר, זאת לעומת סך של 917 מיליון דולר בשנת 2021 -זינוק של 76%. הזינוק הוא לאור שלוש עסקאות שביצעה איתקה (חברת הבת של דלק), וביניהן רכישת חברת האנרגיה סיקאר בשווי מוערך של 1.1 מיליארד דולר. במקביל, מגזר מוצרי הצריכה והשירותים הסתכם לכ-7.1 מיליארד דולר בעקבות רכישת קיסטון את אגד והשלמת רכישת רשת המרכולים פרשמרקט על ידי פז. כמו כן, מיזוג זרוע הפעילות של בנק לאומי בארה"ב עם הבנק האמריקאי – Bank National Valley, הוביל לזינוק בשווי העסקאות במגזר הפיננסים".
2 צפייה בגלריה
אגד תעבורה
אגד תעבורה
העסקה לרכישת אגד הייתה מהגדולות השנה
(צילום: יואב דודקביץ)
עוד עולה מהדוח כי שווי העסקה הממוצע עלה בשנת 2022 ל-202 מיליון דולר, מהגבוהים בעשור האחרון, ומשקף עלייה של 16%, לעומת שווי העסקה הממוצע בשנת 2021 שעמד על 126 מיליון דולר. יודגש כי בהחרגת עסקת יוניטי ואיירון סורס בסך 4.4 מיליארד דולר, השווי הממוצע עומד על 154 מיליון דולר. הסכום הכולל של העסקאות שנחשפו לציבור בשנת 2022 עומד על כ-18 מיליארד דולר, אשר מהווה, כאמור, עלייה של כ-5% לעומת 1.17 מיליארד דולר בשנת 2021.
במהלך 2022 היו 38 עסקאות בהן חברות ישראליות רכשו חברות ישראליות. הבולטות שבהן היו: עסקת אגד - קיסטון בסך 846 מיליון דולר, עסקת פרשמרקט - פז בסך 786 מיליון דולר ומדיגייט - קלרוטי בסך 400 מיליון דולר.
כמו כן, סכום של כ-2.3 מיליארד דולר הושקע בשנה החולפת בעסקאות שבוצעו על ידי רוכשים ישראלים כאשר הנרכשת הייתה חברה זרה. מספר העסקאות האסטרטגיות עמד על 130, בשווי ממוצע של 198 מיליון דולר, והוא הנתח המשמעותי יותר בשל המגמות שאפיינו את שנת 2022 והן שאיפה של חברות להמשיך ולהראות צמיחה, להתמקד באסטרטגיה, ולייצר יתרון יחסי אל מול חברות מתחרות.