סגירה של למעלה מ-60 סניפי דואר נוספים ומכתבי שימוע שייצאו היום (שלישי) ל-650 עובדים: ועדת הכספים אישרה הבוקר סופית את התקציב לתוכנית ההבראה של חברת הדואר.
מתוך 160 סניפי דואר, שמופעלים על ידי עובדי החברה, 60 ייסגרו כשההסכם עם ההסתדרות שנחתם לאחרונה מתיר סגירה של סה"כ 80 סניפים. מדובר בסגירה המונית של 133 סניפי דואר בשנתיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סניף דואר שנסגר במרכז שוסטר
סניף דואר שנסגר במרכז שוסטר
סניף דואר שנסגר במרכז שוסטר
(צילום: מירב קריסטל)
המהלך יותיר מתוך 470 סניפי דואר כ-310 סוכנויות שמופעלות על-ידי זכיינים, שגם הן הולכות ומתמעטות. סוכנויות דואר רבות נסגרו וזכיינים טוענים שהמודל שחברת הדואר מציעה להם לא רווחי.
ב-2022 החברה סגרה 65 סניפים, ועד ינואר 2023 ייסגרו 73 סניפים. במקביל פתחה 15 סניפים שלרוב אינם מהווים חלופה לסגירות.
המשמעות המיידית של אישור התוכנית היא שהיום ייצאו מאות זימונים לשימוע לעובדים שיפוטרו בפעימה הראשונה, כ-650 מתוך 1,050 עובדים שהולכים הביתה. לפי ההסכם, חלקם יוגדרו כפורשים שיוצאים לפנסיה מוקדמת - פנסיית גישור חלקית עד גיל הפרישה, וחלקם מפוטרים. בפעימה השנייה (עד יוני 2023) יפוטרו 400 העובדים הנוספים. המהלך הזה יאפשר את סגירת הסניפים.
סניפי הדואר נסגרים - והישראלים זועמים
(צילום: משי בן עמי)
רוב המפוטרים הם עובדים קבועים וחלקם ארעיים. התוצאה של מהלך הפיטורים הענק תהיה צמצום מצבת כוח האדם בחברה ל-4,335 משרות בינואר 2023 ול-3,880 משרות עד יולי 2023 וגריעת תקנים.
30 משרות מתוך הפעימה השנייה יוגשו לאישור הוועד שיוכל להציע פורשים חלופיים. גיל הפרישה הממוצע יעמוד על 58 והעובדים הקבועים שיפוטרו יקבלו מענק פרישה של 18 אלף שקל.
הוחלט כי כשהחברה תפסיק להיות חברה ממשלתית היא תחלק לעובדים הנותרים מדי שנה קלנדרית מענקים בסך כולל של 10% מהרווח התפעולי שלה בכפוף לכך שקיים לה רווח נקי באותה שנה. אם לא קיים המענק יצטבר ויוענק בשנים הבאות.
אין עדיין רשימה סופית של הסניפים שייסגרו משום שבדואר צריכים לקבל אישורים פרטניים לסגירות בחודשים הקרובים ולא כל העובדים בסניפים האלו יודעים עדיין שיפוטרו. חלקם יפוטרו החודש וחלקם בפעימה השנייה עד יוני. כלומר, בניגוד לטענה של משרד התקשורת שהעובדים שיפוטרו הם בעיקר עובדי מטה בזבזני, נראה שחלק נכבד מהם עובדים נחוצים לכאורה לציבור, שמועסקים ביחידות הדואר בשכר לא גבוה.
בדואר מסרו כי יציעו לצרכנים פתרונות נוספים בשיתוף עם המועצות המקומיות והעיריות, בין היתר שירותי דואר נע, חנות-בתוך-חנות.