באדיבות תאגיד השידור כאן - המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022
מחצית ראשונה מבריקה, כדורגל נוצץ, מהלכים מלהיבים והצגה לכל עשרות אלפי הצופים שהגיעו לאצטדיון 974. ברזיל ברבע הגמר אחרי 1:4 על דרום קוריאה ונראית מפחידה מתמיד. מהרגע הראשון זה הרגיש שונה, האנרגיות על הדשא, הריקודים אחרי כל השער, אליהם הצטרף אפילו המאמן צ'יצ'ה והתחושה היא שהם נהנו מכל רגע.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
רק שדווקא הריקודים אחרי כל גול, בייחוד אלו אחרי השער השלישי של רישרליסון, הם אלו שגם עוררו אתמול (שני) סערה גדולה. מצד אחד, כולם יודעים שהריקוד נמצא עמוק ב-DNA של כל ברזילאי. מצד שני, לא מעט פרשנים טוענים כי זו הייתה חגיגה שנועדה בעיקר להשפיל את שחקני דרום קוריאה. התגובות, כאמור, חלוקות.
8 צפייה בגלריה
שחקני ברזיל
שחקני ברזיל
חגיגה ספונטנית או התרסה? שחקני ברזיל ו"ריקוד היונה"
(צילום: AP)
"זה כמו לצפות ברוקדים עם כוכבים, אני לא מאמין למה שאני רואה", היה המום כוכב העבר של מנצ'סטר יונייטד ונבחרת אירלנד, רוי קין, שמשמש כיום כפרשן בטלוויזיה האנגלית. "אני לא אוהב את זה. אנשים אומרים שזו התרבות שלהם, אבל אני טוען שזה באמת חוסר כבוד ליריבה. לא היה איכפת לי כל-כך מהריקוד בשער הראשון, אבל כן מזה שבא לאחר מכן ולאחר מכן. זה לא יפה בכלל".
גם קשר ליברפול ונבחרת גרמניה בעבר, דיטמר האמן, כעס: "הריקודים במחצית הראשונה והחילוף של השוער, זה הפרה של כלל לא כתוב. לפעמים אני מרגיש שהם לא נותנים את הכבוד שצריך ליריבות. אתה לא רואה את זה עם אף נבחרת אחרת אחרת בטורניר".
8 צפייה בגלריה
שחקני ברזיל
שחקני ברזיל
"יש תחושה שהם חושבים שהם בלתי מנוצחים". ניימאר ושחקני ברזיל משתעשעים מול דרום קוריאה
(צילום: AP)
(המקור "האמיתי" ל"ריקוד היונה" של שחקני נבחרת ברזיל)
"יש תחושה שהם חושבים שהם בלתי מנוצחים, להחליף את השוער עשר דקות לסיום זה דבר שלא עושים", הוסיף האמן. "בשבילי זה חוסר כבוד. הם חושבים שהם בדרך לזכיה בטורניר הזה, אבל הדרך עוד ארוכה. שלא ישחקו עם הגורל, ככה הם לא ירקדו עוד הרבה".
גם אגדת הכדורגל, גרהאם סונס, היה שותף לאותה דעה: "זה מביש. רק עניין של זמן עד שמישהו יראה להם מה זה לברזילאים האלה".
8 צפייה בגלריה
טיטה
טיטה
טיטה מצטרף לחגיגות. "זו השפה שלהם"
(צילום: AP)
מאמן ברזיל, צ'יצ'ה, חושב בדיוק ההיפך. "יש אנשים מרושעים שיגידו שזה לא מכבד", אמר מיד לאחר המשחק. "זאת לא הייתה הכוונה. היה אושר אחרי כל שער שהובקע, על התוצאה וההופעה שלנו. אני מכיר את פאולו בנטו (מאמן דרום קוריאה, שהתפטר אחרי המשחק) עוד מ-2016, לא אעשה לו דבר מבזה".
אז מאיפה הגיעו לפתע הריקודים הללו? מסתבר שזה היה מתוכנן מראש. ההוגה: רישרליסון, שביקש מכולם לרקוד את "ריקוד היונה", שביצעה לראשונה להקת הפופ הברזילאית "Os Perseguidores" עוד ב-2012. שש שנים לאחר מכן חלוץ טוטנהאם חיקה זאת לאחר שער הבכורה שלו במדים הלאומיים. אתמול, כך מסתבר, הוא ביקש מחבריו לחגוג באותה צורה את השערים. "התאמנו על זה יום לפני במלון שלנו. יש לנו ריקוד מיוחד לכל חגיגה של שער", הסביר. "לימדתי אפילו את המאמן".
8 צפייה בגלריה
שחקני ברזיל
שחקני ברזיל
גם האוהדים בברזיל בטירוף
(צילום: AP)
ואכן, גם צ'יצ'ה הצטרף למסיבה (ולריקודים). "הם צעירים מאוד ואני תמיד מנסה להסתגל קצת ל'שפה' שלהם", אמר צ'יצ'ה במסיבת העיתונאים. "יש להם שפה, והיא של ריקוד. אתה צריך ללמוד איך לעשות את הצעדים, הם לימדו אותי".

ניימאר מתקרב לשיא כל הזמנים

אם נסתכל לרגע על המשחק עצמו, כולם יודעים שהפתיחה של ברזיל הייתה מסחררת ובעיקר קטלנית. ויניסיוס כבש את הראשון בבעיטה חכמה לפינה הרחוקה, ניימאר מיד הכפיל בפנדל, והשער השלישי, היפה במשחק הגיע בסיום מהלך קבוצתי מבריק וסיום אלגנטי של רישרליסון בדקה ה-29. לוקאס פאקטה הצטרף לקונצרט (וסליחה על הקלישאות) וחתם מחצית באמת יוצאת דופן, כזו שבהחלט מדליקה נורות אדומות אצל כל היריבות של הסלסאו לתואר.
8 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
ככה חוזרים מפציעה. ניימאר
(צילום: רויטרס)
כמה מרשימה הייתה הרביעייה הזו של ברזיל בחצי הראשון? זו רק הפעם השנייה מאז 1958 שנבחרת כובשת ארבעה שערים בחצי הראשון של משחק נוקאאוט. הפעם הקודמת? בתבוסה של הברזילאים 7:1 לגרמניה בחצי הגמר ב-2014.
וזה לא שרק ההתקפה עבדה, גם אליסון סיפק משחק פשוט אדיר, עם שלל הצלות, כמה מהן פשוט נפלאות. בסופו של דבר, אחרי חמש עצירות גם הוא נכנע לבעיטה האדירה של פאיק סונג-הו. את התשואות הוא קיבל כשפינה את המקום בין הקורות לווברטון, השוער השלישי של ברזיל, שרשם הופעה ראשונה בקריירה במונדיאל. "כשיש הזדמנות לעשות את זה, זה גורם אושר לכל שחקן בסגל", הבהיר צ'יצ'ה.
8 צפייה בגלריה
שחקני ברזיל
שחקני ברזיל
הכל בגללו. רישרליסון
(צילום: AP)

מחווה מרגשת לפלה: "שולחים לו חיבוק גדול"

גם הסיום היה מרגש לא פחות, כשכל שחקני הסגל עלו עם שלט ענק, עליו התנוססה התמונה של פלה והקדישו את הניצחון עבורו. אגב פלה, הפנדל של ניימאר, ששיחק מצוין ולא נראה כאילו רק חזר מפציעה, העמיד אותו מרחק שער בודד מגדול שחקני ברזיל (76 לעומת 77).
ניימאר גם הפך לברזילאי השלישי שכובש בשלושה מונדיאלים שונים (2014, 2018 ו-2022) אחרי פלה ורונאלדו. בסך הכל, לכוכב הברזילאי יש 7 שערים בכל המונדיאלים בהם לקח חלק. מה שכן, יש לציין כי ששת השערים האחרונים של ניימאר בנבחרת הגיעו מ...הנקודה הלבנה.
"אנחנו מאחלים לו רק טוב ומקווים שהוא יחלים בהקדם", אמר ניימאר בסיום. "אני מקווה שהוא נהנה מהניצחון שלנו. בחיים לא הייתי מעלה על הדעת שאהיה כל כך קרוב אליו".
8 צפייה בגלריה
שחקני ברזיל עם השלט לפלה
שחקני ברזיל עם השלט לפלה
שחקני ברזיל עם השלט לפלה
(צילום: רויטרס)
על הפציעה הוסיף: "זה קרה לי כשהייתי בתקופה טובה, אחרי עונה טובה מאוד וזה לא פשוט להיפצע בצורה כזו. בכיתי המון כל הלילה, אבל לשמחתי הכל הסתדר וזה היה שווה את זה. עכשיו הזמן שלנו להסתכל קדימה, אנחנו חולמים לזכות במונדיאל, אבל צריך לעשות את הדברים צעד אחר צעד. נותרו לנו עוד שלושה משחקים לשם. אנחנו מפוקסים במטרה לזכות בתואר".
"אנחנו יכולים להמשיך לרקוד עד הגמר", אמר ויניסיוס, שגם הוא, כמו ניימאר, סיים עם שער ובישול. "שולחים חיבוק גדול לפלה, שצריך חיזוק מאיתנו. הניצחון הזה מוקדש לו כדי שהוא יוכל לצאת מהמצב הרפואי בו הוא נמצא. רוצים להיות אלופים עבורו".