התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן - המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022
המילה מגוחך מעבירה בעברית רושם שלילי ביותר, רמז לאדם הנמצא בסיטואציה נלעגת, אבל אפשר להשתמש בה בעיקר בשפות אחרות, לתאר מצב אחר לגמרי, בלתי נתפס עד כדי גיחוך גם לטובה. המילה Ridicule – מגוחך בצרפתית, וכן המקבילה האנגלית שלה, נשמעה בכל פינה של אצטדיון א-ת'ומאמה בדקות האחרונות של המשחק מול פולין (1:3 לצרפת). אמבאפה מגוחך, בקטע טוב, הוא גורם למצבים מעוררי פליאה.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
הדיון אמור להיות, וזה אינו משפט מופרך (או מגוחך) – האם אמבאפה הולך להיות שחקן המונדיאלים הגדול אי-פעם. הוא הבקיע ארבעה שערים בטורניר הקודם, בדרך לזכייה בגביע, ועכשיו הוא מלך השערים הזמני עם חמישה. תשעה שערים בגביע העולמי זה אחד יותר ממה שיש לכריסטיאנו רונאלדו, אחד יותר ממה שיש לדייגו מראדונה, שווה למספר השערים של לאו מסי, ואמבאפה בן 23.
3 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
יותר מרונאלדו ומראדונה. קיליאן אמבאפה
(צילום: רויטרס)
הצמד המרהיב של אמבאפה בניצחון 1:3 על פולין, שהעלה את הנבחרת שלו לרבע הגמר, הקפיץ אותו גם מעל פלה, האיש המזוהה ביותר עם שערים בטורניר הגדול מכל ובכל גיל. לאמבאפה יש עכשיו יותר שערי מונדיאל מאשר שהיו לפלה עד גיל 24. יהיה לו עוד טורניר, ועוד טורניר, אולי עוד אחד.
הקטע הוא שאמבאפה לא סתם כובש. הוא לא דוחק מקרוב, לא חייב שישרקו לפנדל, גם לא זקוק למצב סביר. השער הראשון שלו היה שילוב של גורם הפתעה ויכולת טכנית עילאית. רוב השחקנים בעולם היו ממשיכים את התנועה הטבעית איתה החל אמבאפה, ממשיך לנוע מצד שמאל ימינה ואז לשחרר את הבעיטה לצד ימין של השער. לא אמבאפה. שלושה שחקנים רצו לכיוונו והוא מצא את החור הקטן והיחיד דרכו היה אפשר לראות רשת, בעט משמאל ליריבים שלו, הפתיע את שצ'סני ואת כל האצטדיון.
3 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
טכניקה עילאית. השער השני של אמבאפה
(צילום: רויטרס)
את הבעיטה לצד ימין של השער הוא שמר לשלב מאוחר יותר, עם עוד שער ענק, עוד סיומת מושלמת. הוא בעצם מעלה עבור עצמו את רמת הקושי בכל פעם ואז מוכיח – לא שהוא צריך להוכיח למישהו – שגם דרגת הקושי הבאה קטנה עליו. אמבאפה של קטאר 2022 בא להראות שהוא השחקן הטוב ביותר בעולם כרגע.
עוד הרבה לפני השערים כל נגיעה הייתה מרהיבה. הוא הסתדר מול שני שומרים ואז מול שלושה. במקרה אחר השכיב מגן על הדשא, ובדקה אחרת היה שני צעדים מאחורי פז'מיסלב פרנקובסקי, רק כדי לפתוח מבערים ולהגיע לכדור הרבה לפני הפולני. כשאמבאפה עם הכדור, או מנסה להגיע אליו, המשחק הופך להיות מהיר יותר, כמו סטיק ימני תקוע, כמו כפתור טורבו של פעם. המשחק מהיר יותר לא בדרך בה מתכוונים כשאומרים זאת כבדרך אגב, נניח שהשחקנים מתמסרים במהירות, לא עוצרים כשאפשר לנוח או שאין עצירות. לא במקרה הזה. מהיר במובן הכי בסיסי של המילה.
3 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
בא להראות שהוא הטוב בעולם
(צילום: AFP)
ההצגה המרהיבה הזו כללה גם בישול עילאי לאוליבייה ז'ירו, שעבר את תיירי הנרי והפך לבדו למלך השערים של נבחרת צרפת בכל הזמנים, אבל עם כל הכבוד לחגיגה הז'ירואית, גם חלוץ מילאן את מי צריך להרים על כתפיים, מטאפורית במקרה הזה. כשאחד הצלמים צעק לז'ירו שיסתכל למצלמה הוא הצביע על אמבאפה, הפנה אותו לכוכב האמיתי.
עם חמישה שערים ושני בישולים, אמבאפה הוא השחקן שמעורב בהכי הרבה שערים בטורניר. לאף אחד אחר אין מעורבות ביותר מארבעה כאלה. הוא הצרפתי הראשון אי-פעם שכבש לפחות 4 שערים בשני מונדיאלים שונים ואפשר להיות בטוחים, לגמרי בטוחים, שזה לא הסוף. צרפת כולה, אנטואן גריזמן בקישור ועוסמאן דמבלה מימין, נראית כמו שדידייה דשאן רצה שתיראה. יש שיגידו מפחידה, אבל המפחיד באמת הוא אמבאפה.