על אף החששות מהאטה בעקבות העלאות הריבית החוזרות, שוק העבודה האמריקני ממשיך להראות יציבות יחסית: שיעור המובטלים בחודש נובמבר נותר ללא שינוי - 3.7%. במקביל, 263 אלף משרות חדשות נוספו בחודש שעבר - מעל התחזיות שעמדו לפי סוכנות הידיעות רויטרס על כ-200 אלף בלבד. במקביל, ההכנסה השעתית הממוצעת עלתה בעוד 0.6% בחודש שעבר, לאחר שעלתה ב-0.5% באוקטובר. בכך, מדובר בעלייה שנתית של 5.1% בשכר השעתי הממוצע בארה"ב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בתוך כך, הדולר מזנק אל מול השקל בכ-0.8%, לאחר שביממה האחרונה דווקא נחלש מולו בכ-1% - כעת הוא נסחר סביב 3.406 שקלים. גם האירו מתחזק אל מול השקל בכ-0.3% ונסחר סביב 3.57 שקלים. במקביל, ירידות שערים בוול סטריט: נאסד"ק נופל בכ-1.3%, S&P 500 בכ-1% ודאו ג'ונס בכ-0.8%.
1 צפייה בגלריה
נשיא צרפת מקרון לצד  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור ב הבית הלבן
נשיא צרפת מקרון לצד  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור ב הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
חוזקת שק העבודה האמריקני מגיעה על אף המשבר העולמי בענף ההייטק ופיטורי הענק שקידמו בחודשים האחרונים כמה מהחברות הגדולות בעולם, בהן: HP, טוויטר, סיסקו, אמזון ומטא (פייסבוק). למעשה, גל הפיטורים חצה בחלק מהמקרים גם את גבולות ענף ההייטק: הגיע לאחרונה גם לוולמארט, לענקית האופנה H&M ולחברת המשלוחים דורדאש שרכשה את וולט.
ברקע, טרם פורסמו הנתונים האחרונים אשר עשויים לשנות את התמונה ולתת גב להעלאות ריבית חדות נוספות, יו"ר הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או ה"פד"), ג'רום פאוול, אמר השבוע כי בסבירות גבוהה הבנק המרכזי של ארה"ב יעבור להעלאות ריבית בשיעור נמוך יותר מכפי שביצע בחודשים האחרונים.
פאוול ציין שהפד למעשה כבר נמצא בנקודת זמן שבה קיצוץ שכזה בשיעור ההעלאה יהיה מתאים, כנראה בישיבה הקרובה ב-14 בדצמבר. הפגישה שאחריה אמורה להתקיים ב-1 בפברואר 2023. בה בעת, פאוול הבהיר כי המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי תמשיך להיות מצמצמת לאורך זמן, עד שיהיו סימנים חזקים של ריסון האינפלציה.
מוקדם יותר השבוע דווח גם על שיעור הצמיחה של כלכלת ארה"ב ברבעון השלישי, שהיה מעל הצפי וטוב מההערכות הראשוניות של הממשל מלפני חודש. התוצר בארה"ב טיפס ברבעון שהסתיים בספטמבר ב-2.9% בחישוב שנתי, לעומת ההערכה הראשונית לעלייה רבעונית של 2.6%. זאת, לאחר שני רבעונים של התכווצות בפעילות הכלכלית.
האינפלציה בארה"ב התקררה בחודש אוקטובר עם עלייה שנתית של 7.7% במדד המחירים לצרכן, מתחת לתחזיות לעלייה של 8.1% מאז אוקטובר 2021. הבנק המרכזי בארה"ב העלה את הריבית ב-0.75% בהחלטתו האחרונה לפני חודש - העלאה רביעית ברצף של 75 נקודות בסיס. בעוד שבועיים החלטת הריבית האחרונה של הפד לשנה זו - כשהציפיות הן ברובן להעלאה מתונה יותר - של חצי אחוז.
פורסם לראשונה: 15:51, 02.12.22