כאשר הסתיים המחזור החמישי בשלב הבתים של ליגת האלופות, כל מי שעיניו בראשו ידע שסטפני פרפאר תקבל במחזור השישי את אחד המשחקים חסרי המשמעות לשלב הנוק-אאוט. ואכן כך היה, היא שפטה במשחק בין ריאל מדריד לסלטיק. מדוע היה ברור שפרפאר תקבל משחק כלשהו בליגת האלופות, גם אם חשיבותו תהא אפסית? כי אי-שיבוצה למשחק בליגת האלופות, היה מלמד שמינוי שופטות לקטאר הינו צעד פוליטי (לא תקין) שאינו נשען על איכות מוכחת.
בעבר כבר היו שופטות כדורגל שהגיעו לצמרת השיפוט בארצותיהן ושפטו משחקים בליגות הבכירות לגברים, למשל בקנדה ובשווייץ, אולם פריצת הדרך המשמעותית נעשתה לפני כחמש-שש שנים, משני עברי האוקיינוס האטלנטי: קלאודיה אומפיירס צורפה ב-2016 לסגל שופטי הליגה הבכירה באורוגוואי, וביביאנה שטיינהאוז החלה לשפוט במשחקי הבונדסליגה בגרמניה ב-2017.

1 צפייה בגלריה
סטפני פרפאר
סטפני פרפאר
סטפני פרפאר
(צילום: AFP)

כל אחת מהן סבלה מקיפוח ומהפליה לרעה שפגעו בקריירה שנגדעה בטרם עת – שטיינהאוז פרשה ב-2020, בגיל צעיר יחסית, 41, לאחר שלוש עונות בבונדסליגה; אומפיירס הושעתה זמנית באביב 2021 לאחר שיצאה במחאה פומבית על כי שכרה נמוך מזה של עמיתיה הגברים בליגה, ובתחילת העונה הקודמת סבלה מקרע ברצועות שבעטיו היא עדיין מושבתת מפעילות. שתי "ענקיות שיפוט" אלה הובילו את המגדר הנשי אל הרמות הגבוהות ביותר בכדורגל הגברים, אבל הן לא זכו להיכנס בשערי הגביע העולמי. בהיעדרן של השתיים, זומנו שלוש "חגביות שיפוט" לסגל קטאר, לכאורה בשם תקינות פוליטית ושוויון מגדרי; למעשה, תוך עיוות המושג "מבחן האיכות".
סטפני פרפאר, צרפת – קידומה הוא פרי מעלליו של יו"ר ועדת השיפוט הצרפתית, פסקל גריביאן, שמצא אוזן קשובה אצל רוברטו רוזטי האיטלקי, יו"ר ועדת השיפוט של אופ"א. למרבה האירוניה, עשרה ימים לפני פתיחת המשחקים בקטאר, שיא קידומה של בת-טיפוחיו, גריביאן הודח מתפקידו בהתאחדות הכדורגל הצרפתית.
ומהו אותו הליך קידום מלאכותי? לאחר שנקבע סגל השופטות למשחקי הגביע העולמי לנשים, 2019, גריביאן מיהר "להכשיר" את פרפאר למעמד של בכירות על-ידי מינויה לשפוט לראשונה משחק ב"ליג אן", ליגת-העל לגברים בצרפת. וכאשר נשות צרפת הודחו מטורניר הגביע העולמי, גריביאן ורוזטי הבטיחו נוכחות צרפתית בגמר, בדמותה של שופטת המשחק. מיד לאחר משחק הגמר, הכריזה ועדת השיפוט של אופ"א כי פרפאר תשפוט במשחק ה"סופר-קאפ" 2019, בין הזוכה בליגת האלופות לזוכה בליגה האירופית. כך קיבלה שופטת חסרת כל ניסיון של ממש בכדורגל הגברים הבכיר, ניהולו של משחק ששופטים עתירי ניסיון ורבי הצלחות יכולים אך לחלום עליו.
בהמשך דאגו פטרוניה, גריביאן ורוזטי, לקדם את פרפאר על אף יכולתה הירודה, שעליה יעידו העניינים הבאים: "המלצתה" כ-VAR להעניק בעיטת עונשין לזכות ישראל במשחקה נגד איי פארו בנובמבר 2021; קבלת הזכות לשפוט במשחק גמר-הגביע הצרפתי, אף-על-פי שהייתה מדורגת בתחתית רשימת שופטי הליגה הצרפתית בתום עונת 2021-2022; פסיקת בעיט -עונשין לזכות נאנט, שהביאה להכרעה במשחק ולזכייתה של נאנט בגביע; תצוגות שיפוט ירודות, במיוחד במשחק אנגליה-ספרד, בטורניר אליפות אירופה לנשים שנערך בקיץ האחרון.
יושימי ימאשיטה, יפן – שיבוץ ההופך את מינויי הנשים לבדיחה לא מוצלחת. ביום מינויה לסגל קטאר, ימאשיטה הייתה שופטת בליגת הגברים השלישית(!!!) ביפן. לאחר המינוי המגוחך, מיהרו בהתאחדות האסייתית לשבצה כשופטת במשחק חסר חשיבות בליגת האלופות של היבשת, ובקיץ העלו אותה היפנים לדרג השיפוט בליגות הראשונה והשנייה במדינתם, ואף הפכו אותה לשופטת מקצוענית.
סאלימה מוקאנסאנגה, רואנדה – גם קריירת השיפוט שלה אינה מצביעה על איכות וניסיון מוכחים. אכן היא שפטה בטורנירים בינלאומיים מרכזיים לנשים, כולל שני משחקי גמר בטורנירי גביע האומות האפריקאי, אבל נסיונה ברמות הגבוהות של משחקי הגברים מתמצה במינוי אחד אשר נועד ככל הנראה להתאים את קורות חייה להכללתה בסגל שופטי קטאר: משחק חסר חשיבות בין זימבאווה לגינאה, בינואר השנה, במסגרת טורניר גביע האומות האפריקאי לגברים. וגם במשחק "קל" שכזה, השופטת הרואנדית כשלה.
במאמציהם לטהר את "שרץ קטאר", אנשי פיפ"א, אינפנטינו וקולינה, מוכנים לכל צעד שעשוי לזכותם בשמץ של אהדה. הם גם מקווים שרסיס כלשהו מ"תקרת הזכוכית" המדומיינת ייזקף לזכותם לכשתנופץ. לפיכך, הם מינו את פרפאר לשפוט במחזור האחרון של שלב הבתים. הולנד - קטאר היה מתאים יותר כמשחק קל לשיפוט, אך בוודאי שלא רצו להכעיס את המקומיים על-ידי מינוין של נשים. גם הבחירה בגרמניה - קוסטה ריקה מחושבת היטב. אם גרמניה תשלוט במשחק מלכתחילה ותבקיע בשלב מוקדם, מה טוב ומה נעים. אם גרמניה תתקשה, פיפ"א סומכת על הסובלנות הגרמנית: הגברים הגרמנים התרגלו לשיפוט בידי אישה, שטיינהאוז האיכותית; והנשים הגרמניות כבר סבלו מנחת זרועה הכושלת של פרםאר במשחקן נגד ספרד באליפות אירופה לנשים בקיץ האחרון, וגילו איפוק וסובלנות כלפיה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.