"עוד לא החלטנו אם לערער לעליון, אנחנו בודקים את זה עכשיו. יכול להיות שנעשה זאת". כך אמר היום (ד') בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio טארק בשיר, עורך הדין שייצג את תושב עזה שזכה ב-45 מיליון שקל בטוטו, ערער על המס שנגבה ממנו בישראל ובית המשפט דחה את טענותיו.
פסק הדין עסק בערעור שהגיש תושב עזה שהשתתף וזכה במשחק טוטו (WINNER16) בשנת 2015. סכום הזכייה עמד כאמור על כ-45 מיליון שקל, מהם נוכו במקור כ-30% מכספי הזכייה לצרכי מס - שהסתכמו בכ-13.5 מיליון שקל. בית המשפט דחה כאמור את טענות המערער, הן ביחס לחבותו במס הכנסה בשיעור החל על הגרלות ועל הימורים והן ביחס למס על הכנסות גבוהות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בעיצומו של הסגר השלישי, הגרלות מפעל הפיס ממשיכות כרגיל
בעיצומו של הסגר השלישי, הגרלות מפעל הפיס ממשיכות כרגיל
טוטו
(צילום: אסף קמר)
לטענת עוה"ד בשיר, "לזוכה אין שום נוכחות או פעילות בישראל. הוא מילא טופס טוטו, זכה בסכום די נכבד, ומוסה כמו כל בן אדם אחר בשל 32%. הטענה הייתה שהוא לא חייב לשלם את המס בהיותו תושב חוץ, כי לפי הסכמי פריז עם הרשות הפלסטינית מי שאין לו פעילות בארץ לא חייב במס. לחילופין, טענו טענה רוחבית שלא קשורה לתושב חוץ, לפיו טופס הלוטו הוא נכס כמו כל נכס אחר ולכן הזוכה צריך להיות ממוסה כרווח הון ולא תחת הסעיף של פרסים והגרלות, עליו חל שיעור מס גבוה.
"בית המשפט התייחס לשתי הטענות וקבע שהסכמי פריז נוגעים למס מפעילות עסקית - למשל מפעל ברשות שמוכר בישראל - אבל לא מתייחסים לשאר ההכנסות".
עוה"ד בשיר הוסיף כי "ייצגתי תושבי חוץ שזכו בפרסים, אבל לא ייצגתי תושב עזה שזכה בפרס כזה. באשר לתושבי חוץ, בדרך כלל התוצאות שונות כי יש הסכמי מס בינלאומיים יותר מסודרים. הסכמי פריז מנגד הם יותר מצומצמים, מה שיצר את ההבדל.
"בנוסף, לפי הסכמי פריז אם מדינת ישראל ממסה היא צריכה להעביר 75% מהסכום לרשות הפלסטינית. ברשות אין פרסים ולכן לפי החוק המקומי הוא יכול היה לקבל החזר דרכה, אבל רשות המיסים אומרת 'לא, זה חייב וחייב רק אצלנו. הסכמי פריז לא אמורים לחול במקרה הספציפי הזה'. המדינה כנראה לא תוותר על הכסף שלה, את זה אני כבר מבין".
בריאיון ל"כסף חדש" הסביר עו"ד ורו"ח ארז שגיב, מנהל החטיבה המקצועית ברשות המיסים לשעבר, כי "בעבר, זכיות כאלה לא היו חייבות במס, אבל בשנת 2003 שינו את החוק ומאז גם מי שזוכה בעושר ממוסה.
"למעשה, אם לוקחים את טיעון התושב, לא היה סיכוי מראש לדיון הזה. גם תושב חוץ שמפיק הכנסה בישראל חייב במס, זה מה שקבוע בהוראות מס הכנסה. אחרי שש שורות של ניתוח משפטי קבע בית המשפט בצורה מפורשת שפרוטוקול פריז אינו רלוונטי לעניין הזה", הוא טען.