זה היה אמור להיות הקרב הישיר על המקום הראשון בבית 3. ארגנטינה מול פולין (הערב, 21.00), מפגש בין אסכולות שונות של כדורגל. ליאו מסי מול רוברט לבנדובסקי, האייקון של בארסה לשעבר מול הכוכב הגדול הנוכחי שלה. אלא שסעודיה טרפה את הארגנטינאים ואת כל הקלפים מחדש. במקום עוד משחק מעניין כשלעצמו בשלב הבתים, קיבלנו מבחן הישרדות ענק לשתי הנבחרות. פסגת הפחד. ומאוד לא פשוט לחכות.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
רגע, מה אמרתם שם? אתם לגמרי צודקים. לא הוגן להשוות את לבנדובסקי לאיש ששלישי רק לפלה ולדייגו מראדונה בהיסטוריה של הכדורגל העולמי. הוא בהחלט חלוץ מחונן ומלך השערים של כל הזמנים בנבחרת פולין - אבל עד כאן. זה מזכיר לי את האגדה ההיא על ג'ון לנון שנשאל אם רינגו סטאר הוא המתופף הטוב בעולם, וענה: "רינגו הוא אפילו לא המתופף הכי טוב בביטלס". אז ספק אם לבנדובסקי הוא השחקן הטוב בתולדות פולין - היי זביגנייב בונייק - אבל ללא ספק הוא הפרונט הכי בולט של הנבחרת בעשורים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
לבנדובסקי
לבנדובסקי
לא הוגן להשוות אותו למסי
(צילום: AP)
עכשיו, כשהסברנו שאי-אפשר להשוות, בואו נשווה. אז מכנה משותף אחד גדול בכל זאת יש למסי וללבנדובסקי, לבד מהרזומה שלהם בברצלונה והעובדה שהם לא רעים בכדורגל והסיכוי הגבוה שמונדיאל 2022 בקטאר הוא האחרון עבורם.
שניהם - גם אם לא יצהירו על כך רשמית - שיחקו מתחילת הקריירה תחת צל כבד של גיבור לאומי גדול מהם. מסי ייפול תמיד בסעיף החסר לו בקריירה שמפריד אותו ממראדונה, הגביע העולמי. מראדונה לקח לבדו את הנבחרת לתואר ב-1986 במקסיקו. לבנדובסקי נופל בערך באותו סעיף תחת הצל של בונייק הגדול, ששיחק גם כקשר. הסטאר הפולני הוביל את הנבחרת למקום שלישי מדהים במונדיאל 1982 בספרד, כשברזיל העצומה באותו טורניר נופלת לפני חצי הגמר. לבנדובסקי לא הצליח לעשות דבר דומה עם הפולנים, ספק גדול אם יעשה גם בקטאר משהו כזה. מבחינת הפולנים, הוא לעולם לא יהיה בונייק, שבשנת 2004 נבחר על ידי פלה לאחד מ-100 הכדורגלנים הטובים בהיסטוריה.
4 צפייה בגלריה
מסי
מסי
מסי. בצל של מראדונה
(צילום: גטי אימג'ס)

הסיוט של פיפ"א

כאן מסתיימים שידורינו בנוגע למה שדומה בין השניים. אם אמרנו שלבנדובסקי הוא הפרונט של פולין, מסי הוא לא רק האיש שבפרונט של ארגנטינה, אלא הסמל המסחרי הגדול של אליפות העולם בקטאר, עם כל הכבוד לשגריר הכבוד דייויד בקהאם. זה מתבטא בשיווק, בשלטי הענק, בתשדירים בטלוויזיה, במספר האוהדים שנלחמים על כל כרטיס למשחקים של ארגנטינה ובמספר העיתונאים שקמים מוקדם כדי להירשם לכל מושב פנוי באיצטדיונים המארחים את הארגנטינאים. אין ספק שאחרי העצב הגדול שיעטוף את המדינה, אם חלילה מסי יודח, במקום השני ברשימת האבל תתייצב פיפ"א.
"לדעתי הם רועדים מהפחד שנודח" הוא משפט שקל לשמוע מעיתונאים ארגנטינאים. לזכותה של פיפ"א, המשחק נגד הסעודים הוכיח שהקונספירציות לא באו לידי ביטוי, לפחות עד עכשיו, ושערים שהובקעו נפסלו בגלל נבדל אחד גבולי מאוד שהיה יכול לשנות את כל התמונה. עד כמה המעמד של מסי אדיר ויציב כאן? חיפשתי אתמול חולצה של ארגנטינה לילדה בת 12 בשוק. זה לא שהיו חסרות, אבל רוכל שאיתו דיברתי הסביר: "אין לי כמעט מה להזמין מספרים אחרים חוץ מ-10. זה לא הולך וחבל על הכסף". הרחובות בדוחא מלאים בקטארים לבושי החולצה הזו מתחילת המונדיאל ואין ספק שהפרעוש תרם לפרנסה הקטארית לא פחות מהנפט, גם אם לא ידע שהוא כזה.
4 צפייה בגלריה
מסי
מסי
את האוהדים בקטאר מעניין רק דבר אחד: מסי
(צילום: רויטרס)

השיאים והבגרות

במונחי כדורגל, מסי ממשיך לשבור כאן שיאים. הוא הפך במשחק מול מקסיקו לשחקן הראשון בהיסטוריה שבישל בחמישה טורנירים רצופים של הגביע העולמי עם המסירה בדקה ה-87 לאנסו פרננדס. תוך כדי, הוא גם השווה ציוני דרך של הגדולים מכולם. שישה בישולים בגביע העולמי כמו שיש לפלה, 8 שערים בתולדות הטורניר, כמו שיש למראדונה (וכן לנמסיס רונאלדו) וגם ציין 21 משחקים במונדיאל כמו שיש ברזומה לאל הארגנטינאי עליו השלום. בשלב הבא הוא עשוי לשבור את השיא המיתולוגי של לותר מתיאוס הגרמני, 25 משחקים במונדיאל. בלתי נתפס.
וכל זה תחת לחץ אדיר של 45 מיליון איש בארגנטינה שבוחנים כל שנייה שלו, וכמובן מול נבחרות שמתות להוכיח שהן יכולות לעצור אותו - פלוס פציעה טורדנית לא ממש ברורה שמלווה אותו בטורניר. "הוא לא כשיר במאה אחוז", קובעים עיתונאים ארגנטינאים, "אבל הוא לא מתלונן. הדעה הרווחת בקרב אותם עיתונאים היא שבטורניר הזה מסי התבגר, "לא רק בגיל כמובן", הם מסבירים, אלא עשה צעד קדימה בהיבט המנהיגות של הנבחרת. הם מספרים כי הנאום הדי דרמטי ודי נדיר לשחקנים אחרי ההפסד לסעודיה הקנה לו עוד יותר כבוד מהם ובארגנטינה, אם בכלל נשאר למסי לאן לטפס במפלס הזה.
4 צפייה בגלריה
מסי
מסי
הלחץ עליו עצום
(צילום: AP)
ועם כל הכבוד, פולין של לבנדובסקי מקדימה ערב המשחק את ארגנטינה בנקודה, כך שתיקו יספיק לה לשלב הבא ועלול לא להספיק לארגנטינה, שהפסד מעיף אותה בכל מקרה בבית המסובך הזה. החלוץ הפולני כשל בפנדל נגד מקסיקו, אבל תיקן בשער הראשון שלו במונדיאלים במשחק נגד הסעודים, מה שהביא אותו עד דמעות. "ככל שאני מתבגר, מתברר שאני נעשה רגשי יותר", הודה. עבור לבנדובסקי בן ה-34 זו אולי תהיה הזדמנות בלתי חוזרת להעלות את פולין לשלב הנוקאאוט במונדיאל לראשונה מ-1986.
אז ארגנטינה, מסי, פולין, לבנדובסקי. הרבה יותר מכדורגל.