עו"ד ניצן גדות ועו"ד רותם שגיא הגישו בקשות לתביעות ייצוגיות נגד חברות התעופה ארקיע וישראייר בכ-20 מיליון שקל, בטענה שהן לא מחזירות לטסים הפרשי עמלות נוסע יוצא, כשקורית החלפת טרמינל לא צפויה.
גובה אגרת נוסע יוצא מטרמינל 3: 30.36 דולר. בטרמינל 1 משלמים 13.99 דולר בלבד. לעיתים, אחרי הזמנת הכרטיס מודיעים על שינוי הטרמינל לצורך ההמראה - אבל החברות לא משיבות את הפער 16.37 דולר. גובה התביעה נגד ארקיע מוערך ב-10.87 מיליון שקל, ונגד ישראייר ב-9.87 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מטוסי ארקיע וישראייר
מטוסי ארקיע וישראייר
מטוסי ארקיע וישראייר
(צילומים: דני שדה, Shutterstock)
התובעים הייצוגיים הם זוג משפחות שמיקום יציאת הטיסה שלהם בנתב"ג הוחלף. הם גילו שבמקום 60.36 דולר בטרמינל 1, בטרמינל 3 משלמים רק 39.99 דולר. הם ביקשו החזר ולא קיבלו.
בהתאם להוראות תקנה 13 לתקנות האגרות, על חברת התעופה לגבות מהנוסעים את סכום האגרה הנכון, אולם כאשר מתברר כי עקב שינוי כלשהו (למשל בשל שינוי הטרמינל שממנו יוצאת הטיסה) סכום האגרה מופחת - אזי עליה להשיבו לנוסעים.
נטען כי החברה גובה את האגרה בנאמנות עבור רשות שדות התעופה, וכי היא לא מועברת ישירות אליה, אלא עליה להעביר את סכום האגרה המוטל על הנוסעים לידי הרשות. נטען כי דיני הנאמנות מחייבים אותה להשיב את סכומי האגרה העודפים לנוסעים שמהם גבתה אותם.
כמו כן, נטען כי הנתבעת אינה רשאית להתנער מלקוחותיה שרכשו כרטיסי טיסה באמצעות הפנייתם לסוכנויות נסיעות, ויש לה חבות ישירה כלפי כלל לקוחותיה. חלק מעילות התביעות הן הפרת חוזה והטעיה צרכנית.
לפי התובעים הייצוגיים, התנאים בטרמינל 1 פשוטים יותר. לטענתם, נמנעה מהם הגישה למגוון השירותים הרחב יותר המצוי בטרמינל 3. נטען כי החברות גם חסכו מעצמן עלויות לאור שינוי זה בטרמינל, באופן שחברת התעופה נשאה בעלות מופחתת בגין אגרות סבלות נוסעים בסכום הנמוך המוטל על טיסות היוצאות מטרמינל 1 במקום בסכום הגבוה המוטל על טיסות היוצאות מטרמינל 3, וזאת בהתייחס לכל נוסע שטס עם כבודת מטען.
הזכאים לפיצוי לפי הבקשה לתביעה הם נוסעים שהאגרות שלהם לא הועברו במלואן לרשות שדות התעופה, טסים שהועברו לאחר מועד הזמנת הטיסה מטרמינל 3 ל-1 וטסים שהועברו מטרמינל 3 ל-1 כשברשותם כבודה שמתאימה לטרמינל 3.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
טרמינל 3 בנתב"ג
(צילום: שירי הדר)
סכום התביעה נגד ארקיע, למשל, הוערך כך: מתוך כ-3.6 מיליון נוסעים שיצאו מנתב"ג בשבע השנים האחרונות, כחצי שילמו אגרת נוסע יוצא. בהנחה ש-5% מהטיסות הועתקו מטרמינל 3 לטרמינל 1. מדובר ב-135 אלף זכאים לפיצוי של 6 מיליון שקל, 4.5 מיליון שקל ו-370 אלף שקל לפי הקטגוריה אליה משתייך הנוסע. שכר הטרחה שמבקשים עורכי הדין יכול להגיע ללמעלה מ-1.5 מיליון שקל.
מישראייר נמסר: "הבקשה הייצוגית טרם התקבלה אצלנו כדין. לכשתתקבל נקרא ונגיב בהתאם".
חברת ארקיע לא הגיבה.