"מחלבות רמת הגולן הסתמכה רק על לקוח אחד, ששחט אותה במחיר", כך אמר היום שר החקלאות היוצא עודד פורר בדיון בוועדת הכספים בנושא החלב והמשבר בחברת מחלבות הגולן, שנכנסה להקפאת הליכים בשל חובות של 40 מיליון שקל. פורר התכוון להסכם שחתמה המחלבה עם שופרסל לייצור חלב תחת המותג הפרטי של הרשת ובמחיר מוזל ממחיר החלב המפוקח. עליית מחיר חומר הגלם לחלב, ללא יכולת של החברה לייקר את מחיר המוצר הסופי, גרמה לכך שהיא מכרה לרשת את החלב ללא רווח.
פורר האשים את הנהלת החברה בכישלון ניהולי ואמר כי "מצב המחלבה נובע גם ממשבר ניהולי - המחלבה הסתמכה רק על מוצרים מפוקחים. נעשה הכל כדי שלא תיסגר מחלבה ברמת הגולן, אני בשיחות עם אגף תקציבים ומועצת החלב, למדינה יש כלים ורצון לסייע".
1 צפייה בגלריה
מחלבות רמת הגולן
מחלבות רמת הגולן
מחלבות רמת הגולן
(צילום: אפי שריר)
לשאלת יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני, צוין כי נדרשים כ-20 מיליון שקל לשנה הקרובה כדי להציל את המפעל, להחיות מחדש את הייצור ולרכוש מכונות, שיוכלו לייצר גם מוצרים לא מפוקחים.
כפי שפורסם ב-ynet, שופרסל הודיעה כי תהיה מוכנה לממן את הפעלת המחלבות בשלושה מיליון שקל לחודש כדי להבטיח לעצמה את המשך ייצור המותג הפרטי בחלב.
בנושא מחיר המטרה של החלב שעלה בחדות ותוכנית האוצר לאפשר ייבוא מוצרי חלב כדי להוזיל את יוקר המחיה, אמר גפני כי "האוצר מגיע עם פתרונות קלים, אני לא מתכוון להתיישר עם זה. אני רוצה שנקבל החלטה לתמוך בחקלאים, דהיינו לסבסד אותם. לסייע לרפתנים, כדי שיתקיימו ויתבססו, אני רוצה שזו תהיה החלטת הוועדה. אדבר גם עם השר, ואדבר עם השר שיתמנה. המדיניות הקיימת היא עקומה. לא צריך להעלות את מחיר המפוקחים, צריך לסבסד ישירות את הרפתנים. החקלאות היא עוגן מרכזי של הכלכלה בישראל, וחקלאות לא תוכל להיות בלי שהמדינה מסבסדת את החקלאי. אני לא מתכוון לוותר על מחבלה ברמת הגולן".
בדיון הוצג מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לפיו במשק החלב במדינות המפותחות קיימת מעורבות ממשלתית, בעיקר באמצעות סבסוד ישיר לחלקאי, בניגוד לישראל בה הצרכן מסבסד את המוצרים ולכן הם יקרים ביחס לחו"ל. מהנתונים עלה כי בין הרבעון השני והשלישי בשנת 2022 עלה מחיר המטרה של החלב ב-13.4%. מהרבעון הראשון של 2019 עד הרבעון הרביעי של 2022 עלה מדד מחיר המטרה בכ-23.2%, בו בזמן שמדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 7.6%, מדד מחירי מזון ללא פירות וירקות עלה בשיעור של 8.5% ומדד מחיר הלב עלה בשיעור של 7.2%. כתוצאה מכך קבע המסמך, "הצטמצם המרווח של המחלבות והביא לקשיים כספיים, בין השאר במחלבות רמת הגולן".
ח"כ מיכאל ביטון קרא גם הוא להציל את המחלבה ואמר כי "כמה ישויות עסקיות מעסיקות 100 עובדים ברמת הגולן? אני חושב שלא הרבה. הממשלה רוצה ליישב את הגולן, ואפילו פרה לא שורדת בגולן".
איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב, ציין כי "במשך עשור לא עלו מחירי החלב של כל המוצרים בפיקוח, מה שכן עלה זה אוכל לפרות - תירס שמחירו עלה בעשרות אחוזים. מחירי החלב לעומת המדד הכללי, עלו באחוז קטן הרבה יותר".
ראש המועצה מקומית קצרין, דימטרי אפרצב: "במחלבת רמת הגולן עובדים 100 עובדים, על מנת להציל את המפעל מהתרסקות טוטאלית ופירוק, צריך למצוא חבילת סיוע, כדי שיזם חדש יבוא".
חיים רוקח, ראש מועצה אזורית גולן: "הרפתנים עובדים, עושים הכל מצוין, אבל בסוף לא יכולים לשרוד. משהו במערכת לא עובד. חקלאי באירופה מקבל סבסוד ישיר או עקיף".
פורר הסביר כי הבעיה היא בכך שההמלצה של ועדת המחירים לייקר את מוצרי החלב שבפיקוח ב-6.5% לא התקבלה, ואישרו עליית מחיר בשיעור של 4.9%. "אנחנו נכנסו למו"מ על רמת העלייה, בנוסף היה אמור להיפתח ייבוא שהיה מוזיל את המחירים לצרכן, לצערי הייעוץ המשפטי לממשלה לא אפשר לחתום על הצו לפני ואחרי הבחירות, כך נוצר מצב לא סימטרי שחתמנו על העלאות אבל לא אפשרו לנו לחתום על הייבוא".
גפני ענה לו: "אני חולק עליך, אני חושב שהדרך במצב של יוקר המחיה הוא לסבסד את הרפתנים, ולא להעלות מחירים".
חיים רבלין מהתנועה הקיבוצית אמר: "רוצים להיות כמו באירופה? בבקשה בואו נשווה את ההוצאות של החקלאי, בואו נוזיל את המים, נוריד את המע"מ על החלב, והנה אנחנו כמו באירופה, פתיחת היבוא נותנת המון כוח לקמעונאים. במקום לטפל בתחרות בינם לבין היבואנים, מה עושים? מתעסקים בחקלאים שקמים ב-4 בבוקר לחלוב".
גפני: "אני שמח שהשר הגיע ואמר שהממשלה תיכנס לעניין, לא שמעתי שהוא אמר את זה קודם, אבל כך הצלנו הרבה מאוד מפעלים. כך היה עם פרי גליל, המפעל לא נסגר ונפתחו אגפים נוספים. אני לא מתכוון לוותר בנושא המחלבה ברמת הגולן, ראש המועצה בקצרין, וראש המועצה אזורית גולן, אני ממנה אתכם כנציגים של הוועדה בחודש הזה, תעקבו יום יום אחרי מה שקורה שם, אם יש פתרון, מה טוב, אם לא אכנס את הוועדה. אני לא רוצה שהמחלבה תיסגר, המציאות הזו שעובדים נזרקים ונשארים ללא פרנסה, אני לא מסכים שזה יקרה, כשאני יודע שהמחדל הוא אצלנו".